SG.hu
Hirtelen sokan kezdtek el autonóm tengeri hajókat fejleszteni

A Szilícium-völgy növekvő védelmi iparának új célja a legénység nélküli hadihajó.
Egy alig egyéves startup, a Blue Water Autonomy egy hatalmas, 30 méter hosszú 100 tonnás autonóm hajó építésére készül. A haditengerészeti veteránok és korábbi technológiai vezetők által közösen alapított vállalat szakemberei úgy tervezték, hogy hónapokon keresztül cirkálhasson, és eközben több ezer kilométert tegyen meg a nyílt óceánon kapitány és legénység nélkül. A bostoni székhelyű Blue Water körülbelül 10 alkalmazottal és 14 millió dolláros finanszírozással rendelkezik. A vállalat a startupok azon új csoportjának tengerészeti ambícióit képviseli, amely azon dolgozik, hogy több ezer személyzet nélküli járművet engedjen a vízbe és a víz alá.
Az elmúlt évben olyan befektetők, mint a Founders Fund, az Andreessen Horowitz és a 8VC együttesen milliárdokat fektettek mesterséges intelligenciát, autonóm szoftvereket és egyéb tengerészeti alkalmazásokat birtokló vállalatokba. Februárban például a Saronic Technologies 600 millió dollárt gyűjtött össze, hogy egy új hajógyárban autonóm hajókat gyártson sorozatban. A Venture által támogatott Saildrone Inc. vitorlázó járművekből álló flottája már 1,6 millió tengeri mérföldet tett meg. A múlt héten a Saildrone leányvállalatot alapított Dániában, ami egy lépést jelent a tevékenységének a Balti-tengerre való kiterjesztése felé. Szintén ezen a héten az Anduril Industries nevű fegyvergyártó startup bemutatta a Copperhead nevű torpedószerű autonóm drónt, amelynek szlogenje: „Aki a tenger felett parancsol, az parancsol a világ felett”.

Anduril Copperhead
A hajóépítés egyre sürgetőbb prioritássá vált Donald Trump elnök számára, aki egy külön végrehajtási rendelettel akarja felgyorsítani az iparág újjáélesztését az Egyesült Államokban. Az elnök Elon Musk hatékonysági osztagát is beveti, hogy vizsgálják meg hogyan maradt le ennyire az ország a hajók gyártásában. Januárban Katherine Tai nagykövet azt mondta, hogy az USA évente kevesebb mint öt hajót épít, míg Kína több mint 1700-at.
A Blue Water komolyan veszi az ország hajóépítési elmaradását. Rylan Hamilton vezérigazgató a vállalat küldetését a Liberty hajókhoz hasonlította, amelyeket az USA a második világháború alatt készített. Elmondása szerint a Blue Water hajóját tömeggyártásra tervezték, és az építés nem éveket, hanem hónapokat vesz igénybe. „Ezeket nagyon gyorsan le kell szállítanunk” - mondta Hamilton. „A haditengerészetnek több száz ilyet kell gyártani.”
A Kínával és Oroszországgal szembeni növekvő globális feszültségek fokozták a Szilícium-völgy érdeklődését a védelmi technológia iránt. A SpaceX és a Palantir Technologies nagy kormányzati szerződéseket kaptak, miután évekig próbáltak betörni az amerikai védelmi és katonai eladások elszigetelt világába. Ma a SpaceX a világ legnagyobb startupja, a Palantir részvényei pedig az elmúlt két évben mintegy 1000%-ot emelkedtek. A magánbefektetők is felfigyeltek erre: a kockázati tőkebefektetők 2021 óta több pénzt fektettek az amerikai védelmi technológiai startupokba, mint az egész előző évtizedben. "Imádjuk ezt az ágazatot” - mondta Seth Winterroth, az Eclipse Ventures partnere, aki a Blue Water-t támogatta, az ipari és védelmi cégek közelmúltbeli fellendülésére hivatkozva. „Zene a füleinknek, hogy országos szinten újraéled ez a terület”.
Jelenleg a legkülönfélébb tengeri drónok vannak fejlesztés alatt, a kis úszó rajoktól kezdve a Blue Water 30 méter hosszú hajójáig. A technológia legtöbb változata a mesterséges intelligenciára támaszkodik, és sokuk arra van tervezve, hogy katonai ellátmányt szállítson, miközben GPS vagy kommunikáció nélkül navigál vitatott vizeken. A Saildrone például több tucat nap- és szélhajtású, vitorlásmodellnek látszó drónt működtet a Karib-tengeren az illegális bevándorlás és a kábítószer-csempészet megakadályozására.
Egy másik vállalat, a Vatn Systems olyan kisméretű, mesterséges intelligenciával hajtott víz alatti járműveket épít, amelyek egyszerre több száz fős rajokban mozognak. A 2023-ban alapított cég tavaly lépett elő a fényre a CIA kockázati egységének, az IQT-nek a támogatásával, és jelenleg mintegy tucatnyi másfél méteres, 15 cm vastag körméretű torpedódrónt üzemeltet, amelyek GPS-kapcsolat nélkül 1500 kilométerre képesek ellátmányt szállítani. A cég az év végéig további tucatnyi járművet tervez leszállítani, és végül több ezret gyártani.
Az Anduril autonóm Copperhead drónja nagyobb, személyzet nélküli víz alatti hajókban fog elhelyezkedni, amelyek olyan feladatokat látnak el, mint a felderítés, a térképezés és a lőszerek szállítása. A startup tavaly nyáron közölte, hogy évi 200 darab Dive-LD járművet lesz képes gyártani egy új Rhode Island-i létesítményben. Hamilton a Blue Water hajóját „többfeladatúnak” nevezte, amely elmaradott logisztikájú területeken dolgozik, hogy ellátmányt vigyen, megfigyelést végezzen, vagy lőszert szállítson. A következő hat-tizenkét hónapban a Blue Water folytatja rendszerei képességeinek bemutatását, miközben eldönti, hogy saját hajógyárat épít-e, vagy a jelenleg kompokat, vontatóhajókat és más hajókat gyártó, kihasználatlanul működő tucatnyi hajógyár egyikével köt-e partnerséget.
A Blue Waterhez hasonló vállalatok számára nyitott kérdés, hogy lesz-e végül elég nagy piac a termékeiknek. Az amerikai hadsereg nagyszabású szerződéseit köztudottan nehéz új vállalatoknak megszerezni. Ráadásul a haditengerészet, amely már régóta törekszik autonóm flottájának növelésére, ebben a pénzügyi évben 4,8%-kal csökkentette saját kutatás-fejlesztési kiadásait, és mindössze 172 millió dollárt fordított pilóta nélküli felszíni járművekre és 192 millió dollárt pilóta nélküli víz alatti járművekre.
A technikai kihívások is jelentősek. A sós víz, a szélsőséges hőmérsékletek és a villámlás a nyílt vízi lét mindennapos jelenségei. A menetrend szerint közlekedő hajókon gyakran menet közben kell javításokat végezni. Az összes ilyen rendszer - az üzemanyagszivattyúktól az érzékelőkig - zökkenőmentes, ember nélküli működésének biztosítása magasra teszi a lécet. "Nincs helye a hibázásnak. A haditengerészet a hisszük, ha látjuk álláspontot képviseli” - mondta Hamilton. „Az utolsó dolog, amire a haditengerészetnek szüksége van, az egy halott hajó a Csendes-óceán közepén”. A következő lépés a vállalat számára egy prototípus megépítése és egy út megkísérlése lesz.
Egy alig egyéves startup, a Blue Water Autonomy egy hatalmas, 30 méter hosszú 100 tonnás autonóm hajó építésére készül. A haditengerészeti veteránok és korábbi technológiai vezetők által közösen alapított vállalat szakemberei úgy tervezték, hogy hónapokon keresztül cirkálhasson, és eközben több ezer kilométert tegyen meg a nyílt óceánon kapitány és legénység nélkül. A bostoni székhelyű Blue Water körülbelül 10 alkalmazottal és 14 millió dolláros finanszírozással rendelkezik. A vállalat a startupok azon új csoportjának tengerészeti ambícióit képviseli, amely azon dolgozik, hogy több ezer személyzet nélküli járművet engedjen a vízbe és a víz alá.
Az elmúlt évben olyan befektetők, mint a Founders Fund, az Andreessen Horowitz és a 8VC együttesen milliárdokat fektettek mesterséges intelligenciát, autonóm szoftvereket és egyéb tengerészeti alkalmazásokat birtokló vállalatokba. Februárban például a Saronic Technologies 600 millió dollárt gyűjtött össze, hogy egy új hajógyárban autonóm hajókat gyártson sorozatban. A Venture által támogatott Saildrone Inc. vitorlázó járművekből álló flottája már 1,6 millió tengeri mérföldet tett meg. A múlt héten a Saildrone leányvállalatot alapított Dániában, ami egy lépést jelent a tevékenységének a Balti-tengerre való kiterjesztése felé. Szintén ezen a héten az Anduril Industries nevű fegyvergyártó startup bemutatta a Copperhead nevű torpedószerű autonóm drónt, amelynek szlogenje: „Aki a tenger felett parancsol, az parancsol a világ felett”.

Anduril Copperhead
A hajóépítés egyre sürgetőbb prioritássá vált Donald Trump elnök számára, aki egy külön végrehajtási rendelettel akarja felgyorsítani az iparág újjáélesztését az Egyesült Államokban. Az elnök Elon Musk hatékonysági osztagát is beveti, hogy vizsgálják meg hogyan maradt le ennyire az ország a hajók gyártásában. Januárban Katherine Tai nagykövet azt mondta, hogy az USA évente kevesebb mint öt hajót épít, míg Kína több mint 1700-at.
A Blue Water komolyan veszi az ország hajóépítési elmaradását. Rylan Hamilton vezérigazgató a vállalat küldetését a Liberty hajókhoz hasonlította, amelyeket az USA a második világháború alatt készített. Elmondása szerint a Blue Water hajóját tömeggyártásra tervezték, és az építés nem éveket, hanem hónapokat vesz igénybe. „Ezeket nagyon gyorsan le kell szállítanunk” - mondta Hamilton. „A haditengerészetnek több száz ilyet kell gyártani.”
A Kínával és Oroszországgal szembeni növekvő globális feszültségek fokozták a Szilícium-völgy érdeklődését a védelmi technológia iránt. A SpaceX és a Palantir Technologies nagy kormányzati szerződéseket kaptak, miután évekig próbáltak betörni az amerikai védelmi és katonai eladások elszigetelt világába. Ma a SpaceX a világ legnagyobb startupja, a Palantir részvényei pedig az elmúlt két évben mintegy 1000%-ot emelkedtek. A magánbefektetők is felfigyeltek erre: a kockázati tőkebefektetők 2021 óta több pénzt fektettek az amerikai védelmi technológiai startupokba, mint az egész előző évtizedben. "Imádjuk ezt az ágazatot” - mondta Seth Winterroth, az Eclipse Ventures partnere, aki a Blue Water-t támogatta, az ipari és védelmi cégek közelmúltbeli fellendülésére hivatkozva. „Zene a füleinknek, hogy országos szinten újraéled ez a terület”.

Jelenleg a legkülönfélébb tengeri drónok vannak fejlesztés alatt, a kis úszó rajoktól kezdve a Blue Water 30 méter hosszú hajójáig. A technológia legtöbb változata a mesterséges intelligenciára támaszkodik, és sokuk arra van tervezve, hogy katonai ellátmányt szállítson, miközben GPS vagy kommunikáció nélkül navigál vitatott vizeken. A Saildrone például több tucat nap- és szélhajtású, vitorlásmodellnek látszó drónt működtet a Karib-tengeren az illegális bevándorlás és a kábítószer-csempészet megakadályozására.
Egy másik vállalat, a Vatn Systems olyan kisméretű, mesterséges intelligenciával hajtott víz alatti járműveket épít, amelyek egyszerre több száz fős rajokban mozognak. A 2023-ban alapított cég tavaly lépett elő a fényre a CIA kockázati egységének, az IQT-nek a támogatásával, és jelenleg mintegy tucatnyi másfél méteres, 15 cm vastag körméretű torpedódrónt üzemeltet, amelyek GPS-kapcsolat nélkül 1500 kilométerre képesek ellátmányt szállítani. A cég az év végéig további tucatnyi járművet tervez leszállítani, és végül több ezret gyártani.

Az Anduril autonóm Copperhead drónja nagyobb, személyzet nélküli víz alatti hajókban fog elhelyezkedni, amelyek olyan feladatokat látnak el, mint a felderítés, a térképezés és a lőszerek szállítása. A startup tavaly nyáron közölte, hogy évi 200 darab Dive-LD járművet lesz képes gyártani egy új Rhode Island-i létesítményben. Hamilton a Blue Water hajóját „többfeladatúnak” nevezte, amely elmaradott logisztikájú területeken dolgozik, hogy ellátmányt vigyen, megfigyelést végezzen, vagy lőszert szállítson. A következő hat-tizenkét hónapban a Blue Water folytatja rendszerei képességeinek bemutatását, miközben eldönti, hogy saját hajógyárat épít-e, vagy a jelenleg kompokat, vontatóhajókat és más hajókat gyártó, kihasználatlanul működő tucatnyi hajógyár egyikével köt-e partnerséget.
A Blue Waterhez hasonló vállalatok számára nyitott kérdés, hogy lesz-e végül elég nagy piac a termékeiknek. Az amerikai hadsereg nagyszabású szerződéseit köztudottan nehéz új vállalatoknak megszerezni. Ráadásul a haditengerészet, amely már régóta törekszik autonóm flottájának növelésére, ebben a pénzügyi évben 4,8%-kal csökkentette saját kutatás-fejlesztési kiadásait, és mindössze 172 millió dollárt fordított pilóta nélküli felszíni járművekre és 192 millió dollárt pilóta nélküli víz alatti járművekre.
A technikai kihívások is jelentősek. A sós víz, a szélsőséges hőmérsékletek és a villámlás a nyílt vízi lét mindennapos jelenségei. A menetrend szerint közlekedő hajókon gyakran menet közben kell javításokat végezni. Az összes ilyen rendszer - az üzemanyagszivattyúktól az érzékelőkig - zökkenőmentes, ember nélküli működésének biztosítása magasra teszi a lécet. "Nincs helye a hibázásnak. A haditengerészet a hisszük, ha látjuk álláspontot képviseli” - mondta Hamilton. „Az utolsó dolog, amire a haditengerészetnek szüksége van, az egy halott hajó a Csendes-óceán közepén”. A következő lépés a vállalat számára egy prototípus megépítése és egy út megkísérlése lesz.