Lézerfegyvert kap az AC-130

Ez a kisebb és érzékenyebb célpontok ellen jön majd jól, hamarosan indulnak a tesztek.

Az elmúlt években elindult a nagyhatalmak újabb fegyverkezési versenye, amely többek között a hiperszonikus platformok terén zajlik – ezt pedig jóval szerényebb formában a kisebb országok, így hazánk is igyekszik követni. Az amerikai fél a lézerek alkalmazását tervezi, a hajók mellett ezt a repülők esetében is szeretnék megvalósítani, most pedig megjelent a hivatalos közlemény a részletes tesztek várható elindulásáról.

A Lockheed Martin tette közzé a napokban a bejelentést, amelyben arról olvashatunk, hogy a hosszabb ideje hadrendben lévő AC-130H Spectre módosításával juttatnák el a levegőbe a lézert, amely az Airborne High Energy Laser (AHEL) névre hallgat. A gyártó már az AC-130J típusjelöléssel ellátott példányon próbálná ki az új platformot, mégpedig először a földön, statikus helyzetben, amelyet később követnének a bonyolultabb, már repülés közben végrehajtott további próbák. Az integrációra és a demonstrációra vonatkozó szerződést még 2019 januárjában nyerték el, ezt követi most a sorban a hosszabb tesztfázis, amelynek során nyilván szeretnék igazolni az elvárásokat.


A 60 kilowattos lézer, amely a repülőn meglévő 3 fegyverrendszert (két 20 mm-es M61 Vulcan-gépágyú, egy 40 mm-es Bofors-ágyú, valamint egy 105 mm-es M102-tarack) egészítené ki, nyilván nem hordoz akkora erőt magában, hogy egyszerűen átüsse egy páncélozott jármű védelmét, viszont arra tökéletesen megfelel, hogy a különböző felszíni antennák és optikai érzékelők rendszerében komoly kárt tegyen, felhevítve és megrongálva azokat. Az AHEL tehát elsősorban ezt a célt szolgálná, bár a Pentagon már korábban jelezte, hogy eközben dolgoznak egy olyan változaton is, amely „milliószor erősebb” lenne minden eddigi példánynál, így akár a jóval nagyobb és jobban védett célpontok ellen is megfelelő fegyver lenne.

Az anyagban arról nem tesznek említést, hogy mikor kerítenek majd sort a repülés közben végrehajtott tesztekre, ezek eredményét amúgy is csak később ismerhetjük majd meg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ximix #5
    Katonai környezetben a "Gunship" nevet olyan eszközökre használják amik az átlagtól eltérően sokkal több vagy nagyobb fegyvert cipelnek magukkal, ezek lehetnek vízi szárazföldi vagy légi járművek is.
    Pl anno az elsők a vitorláshajók voltak, melyekre akár 104 ágyút is feltettek
    HMS Victory


    Ha jól tudom a légi gunshipek a 2. vh. alatt jelentek meg, ezek a fegyverek még a menetiránnyal megegyezően előre mutattak, így rácsapás szerűen használták őket pl B-25 Gunship


    Majd később a Vietnámi háború idején jelent meg az első olyan aminek az oldalába volt szerelve a fegyver arzenál és a repülőgép körözött a célpont körül, így a célterületet folyamatos tűz alatt tudták tartani .
    Douglas AC-47 Spooky


    Tracer rounds visible at night while converging on the target of an AC-47D performing a pylon turn in Saigon in 1968


    A jelenkorban légi járművek közül az AC-130 egyik változat az ami áthozta az elődjei örökségét.
    A fegyverzet összetétele az évek során folyamatosan változik.



    A sok rizsa amit leírtam végül is arról szól, hogy jó esetben nem csak 1mp van a cél megsemmisítésére.


  • t_robert #4
    Nagyjából igen. 60 KW teljesítmény kevés ahhoz, hogy tartósan szerkezeti kárt okoznak valamilyen eszközben. Legfeljebb arra jó, hogy bizonyos szenzorokban károsodást okozzanak kisütve azokat. Nem is szólva róla, hogy a komoly kárhoz percekig a célon kéne tartani ugyan azon a ponton a folyamatos lézerfényt. Vannak kétségeim, hogy pár száz kilométeres sebességgel repülő 1-2 km magasan levő gépről mennyi ideig lehet tartósan 1 pontra energiát sugározni. Legfeljebb néhány másodpercig. Már pedig az energia az bármilyen formában is sugározzák ki nem lesz több, mint ami eredetileg van. 60 Kw teljesítmény az percenként 1 KW/h energia. azaz 1 másodperc alatt 16,67 watt/h Ami úgye legfeljebb úgy 13-14 kcal hőnek felel meg. Ennyi energia azért még messze nem a csillagok háborúja turbó lézerei. :) Arról nem is szólva, hogy a kisugárzott lézer energiűja elég jelentősen csökken a légöri gázok, por és vizpára hatására. Ha 60 kw teljeítménnyel sugároz egy lézerakkor 1-2 km távolságban talán a fele sincsen már az energia...
  • Cat #3
    Nem az számít, hogy egy ember ráállít egy monitoron egy célkeresztet valamire, majd megnyom egy joystickon egy gombot.

    A működést, értem ez alatt a beszerelést, a karbantartást, az emberek betanítását, azaz a rendszerbeállítást, majd a felmerülő hibák javítását stb. mind kiválóan lehet így kezelni, azokra folyamatokat létrehozni. Ezt leginkább egy komolyabb tesztnek kell felfogni, ami ha működik, lehet növelni az energiát.
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    Ezt is főleg csak az ostoba politikusok beetetésére jó, 60 kilowattos lézerrel még egy kisebb drónt sem nagyon lehet megsemmisíteni.

    Jó, mondjuk egy földi rögzített antennát lehet tényleg sokkal olcsóbb ezzel megsütni, mint rálőni valami komolyabbal. Persze felmerül a kérdés, hogy milyen gyakran lőnek ilyen célpontokra, hogy megérje helyet foglalni ezzel egy repülőn.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2021.10.13. 09:58:36
  • NEXUS6 #1
    "A 60 kilowattos lézer,...hogy a különböző felszíni antennák és optikai érzékelők rendszerében komoly kárt tegyen, felhevítve és megrongálva azokat."
    Közben a legtöbb sajtóban megjelent cikkben itt már Csilagokháborújáznak. :D
    Az SG-n megjelenő az első ilyen szempontból korrekt cikk!