Összeállt a James Webb-teleszkóp

A két fő modul összekapcsolása után jönnek a fontos tesztek, majd pedig a start.

A NASA kapcsán több alkalommal írtunk arról, hogy a soron következő nagy lépés a James Webb útnak indítása lesz, ez azonban a többszöri csúszás miatt eddig nem valósult meg. A tervek szerint nagyjából 2 év múlva jön el a start, most azonban végre összeállt az értékes és rendkívül fontos eszköz, így jöhetnek az utolsó tesztek.

A hivatalos bejelentésből kiderül, hogy az űrteleszkóp két fő részét, a tudományos modult, valamint a nemes egyszerűséggel busznak is nevezett, a fenti modult az űrben hordozni hivatott elemet augusztus utolsó hetében állították össze a Northrop Grumman mérnökei az erre kijelölt dél-kaliforniai telephelyen. Összesen 6 nagyobb mechanikai kapcsolódást kellett összeilleszteni, illetve ezt követően megvizsgálni, ezt azonban tucatnyi, elektronikai összeköttetést biztosító kábel egészíti ki, amelyek a jövőben értékes adatokat továbbítanak majd a két modul között. Legalább ilyen fontos azonban a fő műszereket hidegen, -223 Celsius-fokos hőmérsékleten tartó, azokat a Nap sugárzásától védő nappajzs tesztelése, itt ugyanis korábban több gyűrődést észleltek, míg a kihajtásért felelős egység a jelek szerint túl gyorsan veszít eredeti hatékonyságából.

A teljes projekt több mint 10 milliárd dollárt emészt majd fel a rajt pillanatáig, a korábbi összeget csak a legutóbbi halasztás 1 milliárddal tolta feljebb. A költségek legnagyobb részét a NASA állja az általuk biztosított 9,7 milliárd dollárral, a rajtra azonban egy európai fejlesztésű Ariane-5 rakéta segítségével kerül majd sor, a tervek szerint 2021 márciusában, Francia Guyana területén. Addig (a mostani összeszerelést követően) további elektronikai, vibrációs, valamint akusztikus teszteket végeznek majd el, hogy meggyőződjenek a megfelelő állapotról, majd pedig összecsomagolják az űrteleszkópot, hogy ezzel felkészítsék azt a meglehetősen rázós rajtra – attól függően, hogy az egyes elemeket miként számoljuk össze, a James Webb összesen több mint 300 lépésben csomagolja majd ki magát az űrben.

Az eddigi csúszások egy részét az esetet vizsgáló független bizottság a cég által elkövetett hibákkal indokolta, ezt a Northrop Grumman nyilván nem szeretné újabb malőrrel tetézni – a fejleményekről mindenképpen beszámolunk majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #15
    Ez nagyon nem így megy. A JSWT-t megtervezték ahogy. Csak azért, mert esetleg lesz egy totál kipróbálatlan új rakéta senki nem tervezné át vagy tenné bele részben kihajtogatott állapotban. A hajtogatás egyik célja, hogy az indításkor fellépő hatásokat túlélje a szerkezet.

    Egyébként amit előad a Space X arra azért ne vegyél mérget. A F9 elég röhög úton lett stabil, de ha ennyi indítás kell a BGR-hez, akkor az kb. még a Holdban van. Meg mire lenne jó? A SX annyira okos, hogy a saját FH rakétájának állít ezzel konkurenciát...

    Elon meg semmit nem old meg, többnyire már csak ökörségekkel parádézik a médiában.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2019.09.06. 09:40:01
  • Sequoyah #14
    A szervizelesnel nem a felloves a problema, a megfelelo meretu raketa letezese a legkevesebb (bar az sem all a rendelkezesre). Hanem az, ilyen tavoli utazas egy sereg uj technologiat es megoldast igenyel, amibol jelenleg semmi nem all rendelkezesre. Azon kivul hogy odamegy egy csapat, onnan vissza is kell jonni valahogy (nem csak apro palyamodositas, aztan a legkor a tobbit megoldja), sugarvedelemre is szukseg van esaatobbi.

    Egy kulon Space Shuttle felloves csak a Hubble javitasahoz is draga volt, egy ilyen annak a tobbszorose lenne.
  • DancZer #13
    Azért ilyen paranoiásak, mert olyan messze lesz, hogy esélytelen a szervizelés mint a Hubblenél. Viszont az elmúlt 10 év alatt a SpaceX megcsinálta a leszálló rakétát, és mire üzembe helyezik a JWST addigra meglesz a BFR is, amivel egyszerűbb csomagolásban is felvihetnék és olcsóbban. A SpaceXel sztem még a szervizelés sem lesz probléma. Nem hinném, hogy Elon ne oldaná meg ha szükséges lenne.
  • Sequoyah #12
  • Sequoyah #11
    Ezert tesztelik olyan sokat. A sok teszt miatt lett draga. A dragasag miatt idegesek. Mivel idegesek, megtobb tesztet akarnak. Es igy tovabb...

    Kezdem azt hinni, hogy ha a Pareto-elvet alkalmazva csak a tesztek legfontosabb 80%-at hajtanak vegre 20% koltsegen, akkor ugyanezen koltseggel 5 JWST-t is fellohetnenek, aztan abbol nagyon pesszimista esetben is fennmaradna legalabb 1:)
  • quatlander #10
    "Mitigating approximately 47 remaining tracked hardware and software risks to acceptable levels and continuing to address the project’s 300+ potential single point failures to the extent possible"
  • molnibalage83 #9
    Te most tényleg csak trollkodni akarsz? Az első proto és teszt indításokat leszámítva atomstabil a cucc. Az agyon ajnározott Szojuz szintjét simán eléri, de inkább meghaladja az azonos korszakból nézve. Szojuz-FG és a Szojuz-2 családét is.

    Nem értem, hog miért trollkodsz.
  • end3 #8
    Ha évente 3 indításból lehetne következtetni a sikerre... (RÁADÁSUL ez most jó néhány tonnával több lesz mint az átlag műholdak.)
  • molnibalage83 #7
    Ez igen erős félrefordíásnak tűnik. Ez minden "process" összegzése lehet, nem az összes mechanikus folyamat. Minden komolyabb műhold és eszköz esetén sok ilyen lépés van, csak mivel most ez a téma, ezt a gumicica.
  • Tetsuo #6
    Inkább ez az, ami aggasztó:
    "A James Webb összesen több mint 300 lépésben csomagolja majd ki magát az űrben."
    Tuti, hogy közbejön valami gikszer.