Gyurkity Péter

Jövőre indul az orosz Mars-küldetés

A NASA pedig új marsjáróján dolgozik, miközben partnereire új küldetéseket bíznak.

Az űrkutatás iránt érdeklődők jól tudják, hogy az utóbbi években ismét előtérbe került a bolygókutatás, amelyet több nagyobb szereplő is űrhajósok alkalmazásával, ezek helyszínre küldésével szeretne folytatni. A Hold mellett a Mars is a célkeresztbe került, erről az orosz fél sem akar lemaradni.

Egy televíziós anyag második része került ki bizonyos orosz közösségi hálózatokra. Ebben Putyin személyére koncentrálnak, de több eltérő területet érintenek, így az is kiderül, hogy már jövőre elindul a Mars-küldetés előkészítése. Az orosz szakemberek az első körben a Hold sarkvidékein szállnának le új eszközeikkel, itt pedig víz után kutatnának, maga az expedíció azonban egyben a hosszabb és bonyolultabb Mars-küldetésre való felkészülést is lehetővé teszi. Az űrhajósok utazása nyilván csak a következő évtizedben valósulhat meg (ha ebből egyáltalán lesz valami), a 2016 és 2025 közötti időszakban azonban összesen 8 fontos űreszköz felbocsátása szerepel a tervekben.


A NASA a maga részéről a Mars 2020 névre keresztelt marsjáró kialakításán dolgozik, ahol szintén fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Megkezdődik ugyanis a különböző komponensek összeállítása és a részletes tesztek sorozata, hogy időben készen álljanak a 2020 júliusára előrevetített startra. Erre Floridában kerülne sor, a cél pedig különböző geológiai megfigyelések és kutatások megvalósítása, beleértve a minták begyűjtését és eltárolását, amelyeket egy még későbbi küldetés részeként hozhatnánk vissza a Földre. Itt még a meghajtás és számos egyéb funkció kipróbálására van szükség, de még nagyjából 2 évük van az utolsó lépésekre.

Az ügynökség két partnere eközben az amerikai légierő jóvoltából további 650 millió dollár értékben hajthat végre fellövéseket, az ULA 2020 során két további járművet juttathat el a kijelölt pályára, míg a SpaceX 3 GPS III műholdat lő majd fel, ezek közül az első szintén 2020-ban indul majd útnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gaszton421 #20
    Végülis pont ezt csinálják most is, párhuzamosan fut a Boeing CST-100 és a Spacex Dragon Crew fejlesztése, végülis pontosan ez lesz a felállás. A késés fő oka egyébként tényleg politikai mint technikai, az amerikai Szenátusban és a Kongreszusban van egy igen erőteljes csoport a déli államokból (Alabama Maffia) akik erősen érdekeltek abban hogy a pénz a NASA az ő államaikban költse el, ezért többször csoportosítottak át a kommerszionális űrhajók fejlesztésére szánt pénzből az SLS/Orion fejlesztésére, Legalább 5 évig tették ezt, ez okozta a csúszás nagy részét.
  • gaszton421 #19
    Ezt viszont viszonylag hamar el lehet dönteni hogy így lesz-e , mert egy éven belül várható mindkét mindkét kerskedelmi személyszállító rakéta indítása, vagyis. Ebből már nehezen lesz 15-20 év. Ennyivel a tervezett indítások előtt ugyan még lehetnek kissebb késések de már csak valószínűleg hónapokról lehet szó s nem egy évtizedről van szó.
  • fonak #18
    Most is tudnának, csak párhuzamosan futnak a projektek, az Oriont és az SLS-t kukázni kellene mert kb értelmetlen, és a SpaceX-re meg a többi magáncégre bízni az egészet, a NASA meg lehetne megrendelő.
  • BobaFett #17
    És ez csak egy fokkal rosszabb mint amerikai barátaink. Mikor is jelentették be az űrsiklók nyugdíjazását, és hogy visszatérnek a hagyományos rakétákhoz ? már tíz éve kb. És sehol semmi kézzelfogható. lesz ebből 15-20 év simán mire újra tud amerika embert juttatni az űrbe.
  • Irasidus #16
    Az nem, de annak az volt az oka, hogy a politika nem volt mögötte, a mostani mögött ott a politikai akarat. Másrészt, ez már most továbbjutott a fejlesztésben. Nincs tele a sajtó vele, de fejlesztik, és folyamatosan sikereket érnek el. Amúgy ha elkészül valaha, akkor jobb lesz mint a SpaceX Dragonja, hiszen ez fog használni rakétás fékezést, és lábon száll majd le...
  • Major #15
    A Szojuzokat leváltó Kliper is tök sikeres lett.
  • fonak #14
    Elvileg megcsinálták a miniatürizált nuki hajtóművet, ami elfér egy szokásos méretű cirkálórakétában (anno a Project Pluto-hoz (SLAM) kifejlesztett Tory-IIC nukleáris ramjet vasúti kocsi méretű volt) persze az egész lehet hogy csak nagyotmondás, és Putyin kezdi elveszteni a kapcsolatát a valósággal, ami mondjuk szintén ijesztő. Bár ha így van, ő mégsem egy Kim Dzsongun, ha közveszélyessé válik az orosz elitre, félre fogják állítani.
  • gaszton421 #13
    Persze, csak az a bizonyos Federacija 2003-ban került bemutatásra mockup verzióban egy asztronautikai kiállításon , 2023-ban, (ha minden összejön) épp 20 évukbe kerül. Ezzel a tempóval épp csak lassítani, csökkenteni tudják a lemaradásukat. Az az űrhajót felvivő hordozórakéta még mindig eldobható, nem újrahasznosított verzió lesz, Az Angarát amúgy 1992 óta fejlesztik, és még távol áll atól hogy rendszerbe állítottnak tekinthessuk. Egy szuborbitális teszt volt 2014-ben, egy másik később ugyanabban az évben ami már teljes értékű startnak tekinthető, azóta semi, és a legutolsó információk szerint 209-2021 között várható a következő. Nálam nem ez jelenti a hordozórakéta sikeres kifejlesztését, mikorra tényleg aktív szolgálatba kerül 30 évkörül lesz a tényleges fejlesztési idő.
  • Sequoyah #12
    Talan egy eve sincs hogy nuklearis szennyezes volt valamelyik orosz vallalatnal. Arrol is nemreg panaszkodtak azon orszagok, ahol epp most epitenek eromuveket az oroszok, hogy a biztonsagrol valo gondolkozasuk valami szornyu...

    Abban viszont nem ketelkedek, hogy 20-30 eve meg tragikusabb volt, most mar az elmegy kategoria, de levegobe meg akkor sem kuldenek nuklearis szennyezoanyagot, ha ok lennenek a biztonsag bajnokai...
  • Sidewinder #11
    Csernobil óta rengeteget javult a hozzáállásuk. Pakson is minden OK, az egyetlen súlyos üzemzavar egy hibásan megtervezett francia-német kazetta tároló és hűtő berendezésnek volt köszönhető 2003-ban. Az elhárítási munkákat utána orosz szakemberek végezték, hibátlanul.
    Az erőműtől 10 km-re lakom légvonalban, mégsem világítok esténként(de nappal sem) a sugárzástól, és nem is rettegek. Ha ez az erőmű nem lenne Tolna megyében, akkor a béka segge alatt volna a megye,tekintve, hogy az erőmű a legnagyobb foglalkoztató.