Gyurkity Péter

Folyadékos akkumulátorral hűtenék a chipeket

Érdekes megoldással állt elő egy kutatócsoport, amely működteti és hűtheti is a jövő chipjeit.

Az ETH Zürich és az IBM Research Zürich közös csapata a napokban rántotta le a leplet megoldásáról, amely egyelőre laboratóriumi körülmények között, még nem a kívánt hatékonysággal működik. Szerintük azonban belátható időn belül tökéletesíteni lehet majd a rendszert, amely a jövő chipjeit nemcsak árammal láthatja el, de egyben azok hűtéséről is gondoskodna.

A hivatalos bejelentésből kiderül, hogy a fejlesztés lényege egy folyadékos akkumulátor, amely a hagyományos változatokkal ellentétben miniatűr formában kaphat helyet az egymásra pakolt chipek között. Az akkumulátor vastagsága ugyanis mindössze 1,5 mm, így akár el is férhet a rétegszerűen egymáson elhelyezett chipek szendvicsében, egyrészt árammal látva el azokat, másrészt pedig – a folyadékos kialakítás, vagyis a két folyékony elektrolit révén – hűtve is őket, megszabadulva a felesleges hőtől. Ezzel az eddig többnyire méretes platformokban, így például szélerőműveknél és napelemeknél használt folyadékos akkumulátor egy új területen jelenhet meg, az akku felületét alapul véve négyzetcentiméterenként 1,4 wattot biztosítva (bár ez kereken 1 wattra csökken le, ha ebből levonjuk a folyékony elektrolit folyamatos pumpálásához szükséges áramot).


A hangsúly többek között éppen ezen van, hiszen minél jobban optimalizálják a rendszert (leszorítva ez utóbbi követelményt), annál hatékonyabb példányokat tehetnek majd később elérhetővé, nagyban növelve azok vonzerejét és gazdaságosságát. A szakemberek szerint még nem értük el a kívánt szintet, bár az általuk kidolgozott változatban alkalmazott két vékony és porózus, membrán által elválasztott elektróda réteg, illetve a 3D-nyomtatással előállított polimer csatornarendszer megfelelőnek tűnik. Egyelőre azonban csak a koncepció alapját sikerült ezzel visszaigazolni, hiszen bár az itt elért energiasűrűség rendkívül magas, ez még nem elegendő az elérhető számítógépes chipek megfelelő működtetéséhez.

A jövőben tehát iparági partnerekkel közösen szeretnék tovább tökéletesíteni a megoldást, egyben felvetve annak lehetőségét, hogy az számos egyéb területen, így például a napelemekben is megjelenhet – integrált formában valósítva meg az ideiglenes energiatárolást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hodobaj #8
    Osztom, hasadó anyaggal lehet olyan áramforrást csinálni ami 100 évig üzemell, csak hát vannak hátrányai.
    Igazából folyamatos fejlődés alatt vannak az akkumulátorok, még ha hírtelen áttörés csak 10-20 évente van.
  • kvp #7
    Mernokkent nem a szivevel gondolkodik az ember. Ezert is van az hogy a foldi letformak kozzul pont az ember jutott el a Holdra. A tobbi eloleny lehet hogy biologiailag alkalmasabb egy-egy specialis feladatra, de osszessegeben megis csak az emberiseg tud legjobban alkalmazkodni mindenhez ugy hogy valamekkora befolyasa is maradjon a folyamatra.

    De ha mar aksis uzemido, akkor a Voyager szondak melyuri uzemidejet egy allat se hozna taplalkozas nelkul ugy hogy vegig kommunikaciokepes maradjon. Nem csak melyurben, de itt a Foldon sem. (evekig le nem szallo dront is lehet ma mar kesziteni, kerdes megeri-e es szukseg van-e ra)
  • Kara kán #6
    Szerintem a szíved mélyén te is tudod, hogy most nincs igazad.
  • kvp #5
    "Milyen elemek vannak ezekben?"

    Legi utantoltesnek hivjak. Lehet hogy nem szall le, de repules kozben azert eszik. Na ilyet mar az 50-es evekben is tudott az emberiseg a keszenleti strategiai bombazokkal, csak a szemelyzet nem birta honapokig, de a gepek birtak volna. Tehat a megoldas az, hogy a madar nem birja sokaig ennivalo nelkul, de repules kozben folyamatosan tud enni. Az aksiknak ehhez semmi koze.

    Nem veletlen, hogy ember alkotta gep volt az elso repulo targy ami leszallas nelkul korberepulte a Foldet, mivel a madarak erre azert nem kepesek. Raadasul meg csak nem is kellett fent tankolni sem... (a global flyer sima kerozin-benzin kevereket hasznalt egy kereskedelmi sugarhajtoben) A fregattmadar ehhez kepest kispalyas.
  • Kara kán #4
    Re: sarlósfecske
    „They can land on nest boxes, branches, or houses, but they can't really land on the ground.”
    Nem világos, hogy mire értették a le nem szállást, lehet, hogy csak a földre, de biztos van olyan madár, pl. a cikkben is a végén említett fregattmadár, amely a legkorszerűbb és legdrágább drónokat megszégyenítve, azok repülési teljesítményét (idejét) – hasamra ütök! – milliószor felülmúlva tud a levegőben maradni huzamosabb ideig.
  • Kara kán #3
    Ó, Istenem!
    Ha az ember benéz a műszaki-tud oldalakra, nem telik el olyan hét, hogy ne jelenne meg valamilyen forradalmi találmány az aksik terén, de ez így megy kb. 10 éve. Tele van a padlás forradalmian új batériákkal – többségük valamilyen nanóteches varázslat – , csak a földszintre nem jut belőlük.
    Mindeközben, az ember megnézi a kis godát, amely két hónapig repül megszakítás nélkül, és közben megtesz vagy 12 ezer kmt-t, vagy a sarlósfecskét – igen, a sarlósfecskét – amely képes – írd és mondd! – 10 (tíz) hónapig a levegőben maradni - mondom: leszállás nélkül.
    Milyen elemek vannak ezekben?
    Utoljára szerkesztette: Kara kán, 2017.03.18. 22:44:24
  • kvp #2
    Eloszor is nem az aksi enne fixen beepitve hanem csak keringtetnek az elektrolitot a chipeken at. Masresz ez igy inkabb uzemanyagcella es megvan az az apro problemaja, hogy az energialeadas soran is ho szabadul fel. A toltes soran meg meg tobb, tehat nem igazan eri meg toltheto megoldast epiteni belole. Viszont egyszer hasznalatos elemkent vagy kulso toltesu uzemanyagcellakent van ertelme. (a megoldas hasonlo azokhoz a raketahajtomuvekhez, amiket a meg folyekony es hideg uzemanyaggal hutenek)
  • barret #1
    Megjött az eheti forradalmi akkumulátor hír :)