Gyurkity Péter

Már repül Irán lopakodó drónja 

Ezt állítja a tesztről videót közlő állami média, ám a nyugati országokban sok a kétkedő hang.

Még 2011 decemberében számoltak be iráni források arról, hogy az ország területén lezuhant amerikai lopakodó drónt az ottani hatóságok gyűjtötték be, amiből sejteni lehetett, hogy hamarosan viszontlátjuk majd a fejlesztés iráni másolatát, vagy legalábbis egy ahhoz feltűnő módon hasonlító repülő eszközt. Erre most sor is került, bár a kétkedőket nem sikerült meggyőzniük a felvétel és a drón valódiságáról.

Az immár a YouTube oldalán is megtekinthető beszámolóban egy, a Lockheed Martin RQ-170 Sentinel drónra valóban hasonlító légijárművet látunk repülés közben. Az állami média állítása szerint a videót berepülés közben készítették, ám a külföldi szakértők egy része arra hívja fel a figyelmet – különösen a hatodik perc során látható landolási procedúra alapján –, hogy valószínűleg egy, a véglegesnél jóval kisebb méretű tesztpéldányról van itt szó. A forma és a szín mindenesetre erősen emlékeztet a lopakodó drónokra, bár ez sem garancia arra, hogy valóban a radarhullámok elől elrejtőző masináról van szó, hiszen ilyen kivitelben számos olyan fejlesztés elérhető, amely jóval egyszerűbb és olcsóbb megoldás a a lopakodó tulajdonságokkal ellátott példányokhoz képest.


A repülő szárnyként is emlegetett külső más típusoknál is megjelenik, ezek között említhető az amerikai haditengerészet kísérleti eszközeként tesztelt X-47B drónja, a brit Taranis, valamint számos, polgári használatra szánt fejlesztés. Az amerikai illetékesek egyelőre nem tudják sem megerősíteni, sem pedig cáfolni az iráni bejelentést, ám ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az ország katonai vezetése már több alkalommal előállt hamis fejlesztésekkel – amennyiben pedig valódi a felvétel, a drón külsejének lemásolása nem azonos a lopakodó technológia alkalmazásával, márpedig egyelőre kizárólag a külső alapján mondhatunk ítéletet a bejelentés felett.

Az tehát továbbra is kérdéses, hogy Irán mennyiben képes az ehhez szükséges technológia átvételére és szélesebb körű alkalmazására, a videóból erre nem kapunk válaszokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gothmog #27
    Én ezt pontosan tudom, a felvetés -amire válaszul írtam- szólt úgy, hogy egy csupaszárny modellrepülőhöz valamilyen húde speciálisan titokzatos vezérlés kellene. És hát nem. Ezt próbálom megvilágítani már az elejétől, hogy ilyen méret/tömeg/tolóerő aránynál egy hokedlit (formát) is meg lehet röptetni, mert tök másodlagos a formája.
    És amit az irániak itt előadtak, hogy hűrefasza drónunk van, az usákoktól szereztük hozzá a teknikát, arról ordít, hogy egy hobbimodell, amit akárki meg tud építeni kb. 100-200e.- Ft ráfordítással, meg kellő repülőmodellezői tapasztalattal. Egy DIY modellhez képest talán nem olcsó, de egy Irán méretű -és GDP-jű- országtól erre büszkélkedni, na ez a nevetséges.
    Persze az is lehet hogy csak altatnak ezekkel a szarokkal, titokban meg olyan arzenáljuk van hogy a skynet besírna. ;)
  • Papichulo #26
    Szamolatlanul lehet talalni rajta nevetseges dolgokat... de mar eleg csak az oldalat megnezni - kb. a kartonpapir tojastarto nez ki igy :)
  • Molnibalage #25
    Mert ennyire idióták a vezetőik...
  • Molnibalage #24
    Így néz ki egy igazi vadászgép kabinja. Van oxigén és elektromos csatlakozó és miegymás. Az az iráni valami még egy mock-upnak is egy vicc...
  • Molnibalage #23
    Üzemeltetni és összerakni valamit kurva nagy különbség. Én is tudom üzemeltetni a saját számítógépemet, frissítem a szoftver, mert van hozzá support és képes vagyok benne nagyon hardverelemet kicserélni, ha megveszem. Meg tudnék tervezni is egyet? Frászt... Legyártani..? Túrót... Irán a 40+ éves tervezésű jenki vadászgépeket tudja üzemeltetni. Ne essük már ettől hasra öcsém...
  • Molnibalage #22
    Elég gyenge trollkodás volt..
  • Molnibalage #21
    Bocs, de ez nagyon rossz példa. Attól, mert a modell külsőleg hasonlít a B-2-re a modell szárnyporfilja, felhajtóer tényezője és rajta ébredő aerodniamikai jelenséges és a tolóerő és a légellenállás/tömeg aránya totál más. Egy igazi B-2 0-12 km magasság és +40 és -60 fokos atmoszférában az adott magasságnak megfeleő sűrűségű közekben repül és egyformán irányíthatónak kell lennei. Egy RC gépnél ebből mi van meg? Kb. semmi...
  • Nagydög #20
    Jajj! Miert egetik magukat ezekkel a hulyesegekkel folyvast? Nem hulyek. Kepesek azert eleg sokmindent gyartani. Uzemeltetnek is gepekt. Sokkal jobb hamisitvanyokat kellene tudniuk csinalni ezeknel.
  • Papichulo #19
    A dicsoseges irani ipar 5. generacios vadaszgepenek pilotafulkeje - tobbek kozt - auto-radioval, HUD es RWR-nelkul es 200kts-ig kalibralt sebessegmerovel... az USA biztosan osszepislantotta magat :)

    (ha nem jelenne meg)
    Utoljára szerkesztette: Papichulo, 2014.11.22. 09:04:27
  • dzsagon #18
    minek rá ablak ha nem ül benne senki?