Balázs Richárd

Hosszú életet adhat egy génvariáns

Egyre több genetikai titokra derül fény a hosszú élettel kapcsolatban, az egyik ilyen az alacsony koleszterin szerepe.

Ismereteink szerint a genetika akár 30 százalékban is felelhet az emberi élettartam hosszáért, eddig azonban csak két gént sikerült a hosszú élethez társítani és egyiknek sem volt igazán jelentős befolyása, komoly fejtörést okozva a tudósoknak. Többen arra gyanakodtak, hogy ritka mutációk állhatnak a hosszú élet mögött, ezeket azonban nem könnyű észrevenni az általánosan alkalmazott genetikai módszerekkel, melyek a DNS-nek csupán apró szakaszait tanulmányozzák a teljes genom átfésülése helyett.

Az ismeretlen ritka mutációk utáni kutatás érdekében Timothy Cash, a madridi Spanyol Nemzeti Rákkutató Központ szakértője kollégáival három száz évet megélt ember és ugyancsak magas életkort megélt testvéreik DNS-ének fehérje kódoló részét vette szemügyre egy teljes exomszekvenálással, majd összevetették 800 átlagosra becsült élettartamú ember exomjával.

Egy gén, az apolipoprotein B ritka mutációkat mutatott mindhárom hosszú életű családnál, ami a 800 fős kontroll csoportnál kevésbé volt általános. A gén által előállított protein segíti a "rossz koleszterin" elszállítását a vérben, melyek magas szintjei szívrohamhoz vezethetnek. A kutatók jelenleg azt vizsgálják, vajon a százévesek koleszterin szintjei igazolják-e ezt az elméletet. "Ha igen, az egyértelműen megerősítené az elméletet, miszerint a szív- és érrendszeri egészség fontos tényező az öregedésben" - mondta Cash.

A dolog érdekessége, hogy egy korábbi tanulmány ugyancsak egy koleszterinszállító gént, az apolipoprotein E-t társított a hosszú élethez, melynek jótékony változatai csökkentik az Alzheimer-kór kockázatát is. A harmadik gén a FOXO3A, ami az emberek inzulinérzékenységét befolyásolja.