Ötvös Tibor

Húszmillió éves üstökösdarabot találtak Egyiptomban

Több éves kutatómunka után kiderült az Egyiptomban talált titokzatos fekete kavicsról, hogy egy közel 28 millió évvel ezelőtt a Föld légterébe becsapódott üstökös maradványa.

Egy tudóscsoport örömmel osztotta meg azon kutatásainak eredményét, melyet egy titokzatos, Egyiptomban talált fekete kavicson, hosszú éveken keresztül végeztek. A hivatalos bejelentés szerint az anyag egy 28 millió évvel ezelőtt a Föld légterébe becsapódó üstökös maradványa. Ez volt egyébként felfedezésekor az első, kézzel fogható és minden kétséget kizáró bizonyíték arra, hogy bolygónkba becsapódott egy üstökös.

"Ez tipikusan az az eufória, amikor minden más lehetőséget kizár az ember és rádöbben arra, mit is tart pontosan a kezében" - árulta el a kutatást vezető Jan Kramers, az észak-afrikai Johannesburgi Egyetem professzora. A kavics, amit tiszteletük jeléül az első matematikusnő, Alexandriai Hüpatia után egyszerűen Hüpatiának neveztek hasonlóságot mutat a gyémánttal is. "A gyémántok általában a Föld mélyéről kerülnek elő, ahol nagy a nyomás, ám ütközéssel is előállítható. Mivel az üstökös külső részét becsapódáskor elég nagy nyomás éri, így érthető ez a hasonlóság."

A becsapódás a tudósok szerint 28 millió évvel ezelőtt történt, Egyiptom felett. Az üstökös az atmoszférába érve felrobbant, ezzel pedig 2 ezer fokra forrósította fel a Szahara homokját, mindezt 6 ezer négyzetkilométernyi területen. A felfedezés mérföldkőnek számít a tudomány világában, hiszen Hüpatia beazonosítása előtt csak az atmoszférában található apró részecskék és a Déli-sarkkörön fellelhető, szénben gazdag por volt bizonyíthatóan nem Földi anyagból.

"A NASA és az ESA (Európai Űrügynökség) dollármilliárdokat költ arra, hogy pár mikrogramm üstökösmaradványt szerezzen be és hozzon vissza a Földre" - fejtette ki Kramers. "Most azonban egy radikálisan új megközelítésben vizsgálhatjuk ezt az anyagot és nem kell elképesztő összegeket elkölteni rá."