Ötvös Tibor

Kihalóban a túlélő horror műfaj?

Még pontosan emlékszem 1996-ra, amikor a Resident Evillel először sikerült megismerkednem. Pazar élményt nyújtott a rémisztgetős hangulatával és játékmenetével.

A túlélő horrorok megszületését az Alone in the Dark első részéhez kötjük, ám igazán népszerűvé a Resident Evil és a Silent Hill tették a műfajt. Ám mára eléggé megkopott mindkét széria nimbusza és sokan már azt is ki merik jelenteni, hogy maga a stílus is halott. Vajon igazuk van?



Nézzük a tényeket. A Resident Evil sorozat a negyedik résztől fogva váltott a játékmeneten és a horror helyett az akció irányába fordult. Ez az újítás az ötödik epizódban is bevált, ám a valódi rajongók már ekkor hiányolták a klasszikus elemeket. Az Operation Raccoon City teljes csődje után sokan bíztak a hatodik részben, mellyel kapcsolatban a fejlesztők megígérték, hogy ismét egy borzongatós horrorral lesz dolgunk.

A kritikákat és a saját tapasztalatainkat is figyelembe véve kijelenthetjük, hogy ezt az ígéretet a kiadó nem tartotta be. Bár akadnak horrorisztikus elemek a Resident Evil 6-ban, ettől függetlenül a játékmenet továbbra is az akcióra koncentrált. A közönség gyomra pedig egyre nehezebben veszi be ezt a váltást és a legvérmesebb rajongók már átpártoltak a Dead Space sorozathoz (mely szintén nem kimondott horror, de azért vannak ijesztő elemek benne bőven) vagy valamelyik független alkotáshoz (Amnesia például).



Ugyanez elmondható a Silent Hill szériáról is, mely azért nem változott ennyit, ám a Downpour még így is messze van attól, amit az első pár részben tapasztalhattunk. És hogy kicsit másfele is nézelődjünk, az Alan Wake egy tipikus példája volt annak, hogyan is kellene kinéznie egy mostani túlélő horrornak, thrillernek. Ám első körben nem voltak vevők a játékosok az író sztorijára, de a PC-s társadalom sikeressé tette végül a produktumot.

Sajnos a jövő sem tűnik túl rózsásnak. A független, kisebb fejlesztőkön kívül szinte senki nem készít valódi horrort, így a rajongók az Amnesia folytatásában kell, hogy bízzanak. A konzolosoknak pedig még ennél is rosszabb a helyzet. Remélhetőleg ez csak egy átmeneti állapot és - hasonlóan a kalandjátékokhoz - ez a műfaj sem hal ki teljesen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hemmis #13
    sziasztok csak eszembe jutott egy játék pár hónapja láttam túlélő horror vagy valami hasonló a címére lennék kíváncsi arra emlékszem hogy év elején készülőben volt és nagyon sokan a neten hozzászólhattak a játék elkészítéséhez ezért nagyon sokan várták a videóban egy nagyon egyszerű környezet volt mintha valahol vidéken lettünk volna talán szerzett a főhős egy ak-t szóval a leg jellemzőbb dolog amire emlékszem az az hogy sokan alakították hozzászólásokkal a neten a játékot és ezért nagyon várt de lehet hogy még nem jelent meg megköszönöm ha valakinek lenne ötlete
  • NiceBoys #12
    Nincs kihalóban. Most kezdődőtt el az ilyesfajta játékok gyártása.
    Például a The Forest: https://www.youtube.com/watch?v=qY68YB2HCw0
    Vagy a Rust. És most jött ki nemrég a The Stomping Land is. Az utóbbi kettő az őskorba játszódik, nézzetek utána :)
  • dBLOOD #11
    Sajnos amíg lesz konzol addig nem halnak ki...
  • Rayden02 #10
    Én nagy resident evil fan vagyok,és egyben csalódott,sajnos nekem nem jön be ez a mostani rész!Az előző részek még jobbak voltak,de én már a harmadik rész óta elvesztettem a fonalat!
    Még abban reménykedem hogy a resident evil 2 Remake-et megcsinálja a CAPCOM valamikor a jövőben,meg majd most lett egy túlélő-horror bejelentve "Outlast" címen,még az nagyot szólhat az amnesia mellett!
  • masterthief #9
    Kérlek szépen a Dead Space inkább sci-fi. Na jó, sci-fi-horror mint pl a Doom3.
    Valaki emlékszik esetleg a The Devil Inside-ra. Na az jó kis horror game volt.
    Vagy pl:
    -Condemned 1-2
    -Penumbra sorozat
    -Call of Chulthu
    -Undying
    Az újabbak közül, csak az Amnesia tudta magát a szívembe lopni és a Dead Island.
  • wraithLord #8
    Rengeteg játék szedte össze rajta sikeresen a fejlesztéshez szükséges összegett. Nagyobb címek (legalábbis amelyekről tudok, és amiket várok) csak jövőre fognak leghamarabb megjelenni. Ilyen pl. a Wasteland 2, Carmageddon: Reincarnation, vagy a már említett Project Eternity (az csak 2014-ben jelenik meg)... vagy a Nexus 2, aminek még nem sikerült összeszednie a szükséges pénzt - és elég necces a dolog, de legyünk pozitívak...
  • Zombee #7
    Ebben lehet valami. 10-15 évvel ezelőtt kevesebb játék, játékos volt, és ők komolyabban is vették, amiatt is, hogy egy FPS-nek nem 5-6 óra játékideje volt. Ma már mindenki játszik, és őket éri meg kielégíteni.
    A Kickstarter jó dolognak tűnik, kíváncsi vagyok, mivé növi ki magát - egyelőre nem tudok befejezett, megjelent játékról.
  • Narxis #6
    Alan Wake
  • Hoz_Hun #5
    "...Dead Space sorozathoz (mely szintén nem kimondott horror,..."

    Bahahahaha. Azt mondja a Dead Space nem kimondottan horror.... akkor mi?
  • wraithLord #4
    Szerintem arról van szó, hogy lényegesen többen vannak, akik csak "casual" játékosok, és könnyed szórakozásra vágynak, mint akik komolyan is gondolják a videojátékokkal/számítógépes játékokkal való időtöltést (hardcore játékosok). Ez mindig is így volt, és mindig is így lesz.

    A játékgyártás pedig egyre nagyobb iparrá nőtte ki magát, így érthető, hogy egyre inkább az emberek nagyobb részére koncentrálnak a lényegesen nagyobb nyereség érdekében. Ez viszont szükségszerűen magával vonja a játékok felhígulását, a játékstílusok "ha kell ha nem" elegyítését, az RPG-k "elinteraktívfimesedését", egyszóval a játékok igénytelenebbé és felületesebbé válását (lassan már a játékok gombnyomásra végigjátsszák saját magukat, mert a "casual" játékosok ezt várják el tőlük...). Ami ugyan egy "hardcore" játékosnak rendkívül kevés, de az emberek lényegesen nagyobb részének, a "casual" játékosoknak nagyon bejön.

    Nem az emberek lettek hülyébbek, "hardcore" játékosok még most is ugyanannyian vannak, csak a játékipar célközönsége változott meg, nőtt meg jócskán...

    És köszönhetően a Kickstarter-szerű crowd founding lehetőségeknek, azoknak az embereknek, akik szeretnének normális játékokat fejleszteni, illetve normális játékokkal játszani, a "hardcore" játékok és ezzel együtt a "hardcore" játékosok sosem fognak kihalni, max. háttérbe szorulnak, illetve már szorultak...