Berta Sándor
Játékszoftver sérült gyerekeknek
A nürnbergi Ohm Főiskola professzorai ingyenes programokat fejlesztettek ki a szellemi fogyatékkal élő, illetve mozgássérült gyerekeknek.
"A fogyatékkal élő embereknek szeretnénk egyenlő lehetőségeket biztosítani és lehetővé tenni, hogy játszhassanak egészséges társaikkal" - mondta Helmut Herold professzor, a projekt vezetője. A játékgyűjtemény akár diagnosztikai eszközként is használható, hiszen használatával kideríthető, hogy a hátrányos helyzetű személy milyen eredményekre képes, és mely területeken van még szüksége segítségre.
A Genesis nevű digitális játékgyűjteményben megtalálhatók a Memory, a Malom és a Sudoku módosított változatai. A fejlesztők úgy alakították ki a programokat, hogy azokat a szülők, illetve a terapeuták mindig az adott gyermek vagy felnőtt betegségének megfelelően szabják testre. A Memoryban például különböző képméretek állítható be, de lehetőség van az akusztikus jelek használatára is. Utóbbi esetben a fogyatékosoknak az azonos hangokat kell felismerniük a helyes megfejtéshez. A játékok kezelése legtöbb esetben mindössze egyetlen billentyűvel történik.
Lehetőség van arra is, hogy a sérült gyerekek maguk is kifejleszthessenek új programokat. "Szeretnénk, ha a fiatalok és az idősebbek tudnák fejleszteni a megérzési, az érzelmi és a szociális képességeiket" - nyilatkozta Reinhard Markowetz pedagógus, a projektben részt vevő Freiburgi Katolikus Szakfőiskola munkatársa.
A Genesis programban nem csak terapeuták és pedagógusok, hanem hardver- és szoftverfejlesztők és médiaszakemberek is részt vesznek. A tervek szerint a szoftvert jövőre három intézményben fogják tesztelni, azonban a gyűjtemény egy változata - regisztráció után - már most is letölthető az internetről.
"A fogyatékkal élő embereknek szeretnénk egyenlő lehetőségeket biztosítani és lehetővé tenni, hogy játszhassanak egészséges társaikkal" - mondta Helmut Herold professzor, a projekt vezetője. A játékgyűjtemény akár diagnosztikai eszközként is használható, hiszen használatával kideríthető, hogy a hátrányos helyzetű személy milyen eredményekre képes, és mely területeken van még szüksége segítségre.
A Genesis nevű digitális játékgyűjteményben megtalálhatók a Memory, a Malom és a Sudoku módosított változatai. A fejlesztők úgy alakították ki a programokat, hogy azokat a szülők, illetve a terapeuták mindig az adott gyermek vagy felnőtt betegségének megfelelően szabják testre. A Memoryban például különböző képméretek állítható be, de lehetőség van az akusztikus jelek használatára is. Utóbbi esetben a fogyatékosoknak az azonos hangokat kell felismerniük a helyes megfejtéshez. A játékok kezelése legtöbb esetben mindössze egyetlen billentyűvel történik.
Lehetőség van arra is, hogy a sérült gyerekek maguk is kifejleszthessenek új programokat. "Szeretnénk, ha a fiatalok és az idősebbek tudnák fejleszteni a megérzési, az érzelmi és a szociális képességeiket" - nyilatkozta Reinhard Markowetz pedagógus, a projektben részt vevő Freiburgi Katolikus Szakfőiskola munkatársa.
A Genesis programban nem csak terapeuták és pedagógusok, hanem hardver- és szoftverfejlesztők és médiaszakemberek is részt vesznek. A tervek szerint a szoftvert jövőre három intézményben fogják tesztelni, azonban a gyűjtemény egy változata - regisztráció után - már most is letölthető az internetről.