Berta Sándor

30 éves az Atari 2600

Atari 2600. Sok éven át fogalom volt ez a típusjelzés, pedig hol voltak akkor még a gigabájtos merevlemezek, a CD, DVD-írók? A világ egyik legnépszerűbb játékkonzola anno még a ma már hihetetlenül kevésnek tűnő 128 bájt memóriával működött.

Az Atari 2600 1977 októberében mutatkozott be. A kezdeti nehézségek közel sem azt mutatták, hogy a készülék egyszer világszerte sikeres és népszerű lesz. A világ első programozható játékkonzolja először hivatalosan a Video Computer System (VCS) nevet kapta és csak később nevezték el Atari 2600-nak. A fejlesztők a Pong nevű legendás játék sikerét akarták a maguk javára kiaknázni, és egy olyan berendezést akartak létrehozni, amely nem csak egy, hanem több különböző programmal is használható.


Ugyan több százezer darabot küldték szét a boltokba 1977 karácsonyára, de a 199 dollárba kerülő készülékre gyakorlatilag senki nem volt kiváncsi. A problémát az okozta, hogy túl kevés volt az elérhető játék, kezdetben a felhasználók csupán kilenc program közül válogathattak. A fordulópontot a Space Invaders licencének 1979-ben történt megszerzése jelentette, ami gyakorlatilag megmentette a céget. Az emberek tolongtak az üzletekben, mindenki ilyen konzolt akart venni.


Az Atari 2600-asból az évek során összesen 30 millió darabot adtak el és a vállalat ötmilliárd dolláros bevételre tett szert. A sikerre jellemző, hogy a konzol sorozatgyártását csupán 1991-ben, piacra dobása után 14 évvel állították le. Soha egyetlen konzolt nem gyártottak ennyi időn át. A konzolra legalább 200 játékot fejlesztettek, amelyeket kazettákon jelentettek meg - végül 120 millió kazettát adtak el. Rick Maurer, a Space Invaders programozója csupán 11 000 dollárt kapott a munkájáért és soha többet nem dolgozott a cégnek.


Az Atari 2600 kultusz azóta is virágzik, életre hívták ugyanis a Stella-projektet (ez volt a konzol kódneve), amelynek célja emulátorok fejlesztése. A termék műszaki adatai a mai számítógépek teljesítménymutatói mellett szinte nevetségesnek tűnnek: 1,19 MHz-es órajelű processzor, 128 bájt memória, 320 x 200 képpontos maximális felbontás, 128 megjeleníthető szín. Azonban az Atari elmondhat magáról valamit, amit a mai konkurensei nem: igazi kultusz lett. Még ma is középkorú családapák és üzletemberek százai ülnek le egy Space Invaders, Centipede vagy Pole Position játszmára világszerte. S van még egy dolog, a hangulat. Kit érdekel a mai szemmel nézve gyenge grafika és a mono hang, a fő cél a kikapcsolódás, a szórakozás.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kisduck #33
    ilyen játégépem nekem is van! csak az enyémben 128 játék van, meg már nem tudom hányadik "játék vezérlő" van hozzá és az is hibásan müködik, de egész jó játékok vannak rajta, valamelyik gaméban ketten is lehetett játszani, bátyámmal no meg apámmal elég sokat toltuk! :)
  • Daryl Hall #32
    Mindenkinek jár a széles látókör, ha valóban komoly játékokból akarsz kiindulni, akkor sajnos csak konzolból tudsz. Mivel a minőségi anyagok 90% konzolokon van. :-)))
  • Daryl Hall #31
    Egyetértek.
  • NEXUS6 #30
    Egyrészt igaz, tényleg egyre kevesebb a jó progi, mert az egyre bonyolultabb eszközökre egyre drágábba fejlesztés, és manapság senkinek nem lehetne egy olyan progival kiszúrni a szemét, mint amilyen a GTA elsőrésze volt.

    Másrészt ahogy egyre realisztikusabbá válnak a játékok, úgy válik a videojáték műfaj egyre közérthetőbbé, és népszerűbbé is. 20 éve egy vonal jelentette a látóhatárt szimulátoroknál és rengeteg mindent egyszerűen fejben kelett tudni a repülésről. Rettentő elvonatkoztató képesség és fanatizmus kellett ahhoz, hogy valaki ezekkel a "szimulátorokkal" játsszon, ami értelemszerűen a népesség sokkal kisebb hányadát jellemezte. Ma minden ott van a képernyőn néha valóságosabbnak látszik mint a valóság és egy embernek nem tellik nagy fáradtságába ezekkel a progikkal játszani, nem kell hozzá 50 oldalas használati utasítás. A hardcore játékos igényei viszont értelemszerűen háttérbe szorulnak.
    Ma egy olyan progi ami 5-10 éve korszakalakotónak mondható lett volna nem sokat ér.
  • feamatar #29
    csak tod sokan meg másképp látják: nem hinném hogy kevesebb jó játék jönne ki, max kevesebb időm van játszni. De ha csak idei kínálatot nézem több mint 8 kiváló játékcím van PCre ami nekem bejönne, és örülnék ha tudnék velük rendesen játszani... főleg mert egy RTS játékideje messze 20 óra fölött van, abból pedig nagyon fincsik voltak, az FPSek közt van rövidebb végigjátszási idejű, de pl: Stalker messze hagy egy csomó nyitott szálat... most meg jön a Hellgate: London és a Witcher... ha csak az egyikbe beletudnék rendesen mélyülni... közben persze már most kijött egy CoD4+Crysis+UT3 demóhármas, amelyekhez szintén nincs időm leülni tolni... én manapság csak kapkodom a fejem, és azon gondolkodok mivel kéne játszani(a végén meg inkább elő kapok valami árkád emulátort, mert egy verekedős stuffal elég 10 percet játszani, míg egy komoly gámához meg kénytelen vagyok egy órára minimum ottragadni...)
  • Polllen #28
    Kösz a linkért! Ezzel anno az egész család tolta Aztán meg vmi kínai konzolon tankia néven még többet^^
  • Daryl Hall #27
    Igen ám, csak ott kezdődtek a problémák, hogy az Atari nem szabályozta a kazetták licencellését, ez által bármilyen mennyiségű és minőségű játék érkezhetett a gépre. A Nintendo tanult ebből a hibából és csak akkor kerülhetett ki egy játék az ő gépükre, ha azt előtte az N-nél licenszelték. Ha jól tudom az utolsó Atari konzol a Jaguár volt, a 90’s évek elején, azóta egyre kisebb és kisebb lett a cég, ma már gyakorlatilag ott tart, hogy egész évre van kb. 7-8db futó projectjük és azoknak sem szabad megbukniuk, különben az Acclaim sorsára jutnak. Egyébként 2004 kezdődően mind a konzolos mind a PC-s iparra egyértelműen igaz, hogy egyre kevesebb minőség, szórakozató játék jön ki. A SEGA és a régi Nintendo-s időkben öröm volt játszani, még a 32Bit-es PSX-es korszakban is. Én egy olyan változást vettem észre, mint ha a Ps2/X-box beköszöntével, egy olyan kor jönne el ahol az EA/Capcom/Ubisoft az igénytelenségükkel próbálják meg befolyásolni a játékpiacot és lássuk be sikerrel. A 80’90’ években dögivel érkeztek a jobbnál jobb játékok, ma meg már, évente ha jön 5-6db értelmesebb cím. És egy GTA név hallatán több száz ember vizeli össze a gatyáját. :-(
  • progee #26
    meg is van :)

    http://www.origo.hu/szoftverbazis/jatekok/akcio/tank32_0.html
  • progee #25
    Dobjon már valaki egy linket ahonnét emulátort lehet letölteni.
    legfőkébb a battle city tankos játék érdekelne...
  • dez #24
    Nos a képet maga a proci jelenítette meg a képi regiszterek időzített írásával, a programok meg ROM-ban voltak.