Berta Sándor
Egyszerű szövegbevitel kontrollerrel
A játékkonzolokhoz kapható kontrollerek nem elsősorban szövegek bevitelére készültek, éppen ezért erre a célra csak nehezen használhatók. Osztrák kutatók ezen a helyzeten akartak javítani.
Eddig az, aki szövegeket akart begépelni egy játékkonzolos programba, általában kénytelen volt egy virtuális billentyűzetet használni, ami azonban korántsem volt egyszerű feladat. A Bécsi Műszaki Egyetem és a Tampere-i Egyetem munkatársai által kifejlesztett program neve TwoStick lett és a segítségével egy betü legfeljebb két gombnyomással előhívható. Ugyan a rendszer első pillantásra bonyolultnak tűnik, használata a szakemberek szerint mégis pofonegyszerű.
Maga a rendszer kilenc négyzeten alapul, amelyekben egyenként további kilenc négyzet található. Minden, a négyzetek közepén lévő mező üres, ez a kiindulási, illetve navigációs pont. Az egyes betűk beviteléhez a kontroller bal gombjával ki kell választani a kilenc nagy felület egyikét, majd a jobb gombjával a kívánt betűt. Amennyiben valaki a gombokat elengedi, a kurzor automatikusan visszatér a kiindulási pontra. A betűket tartalmazó négyzetek kiosztása a Sudoku nevű játéknál alkalmazott megoldásra emlékeztet.
A Bécsi Műszaki Egyetem Ipari Szoftver Kutatócsoportjának (INSO) tesztjén kiderült, hogy a TwoStick használata megszokás és gyakorlat kérdése. A "futurezone" szó beviteléhez összesen legfeljebb 16 lépésre van szükség, feltéve, ha nem téveszti el az ember az egyik betűt, ami először gyakran előfordul. Tény, hogy szükség van bizonyos időre az átálláshoz, a betűk helyzetének megtanulásához. Amikor azonban visszatér a felhasználó a Qwerty-billentyűzethez, akkor döbben csak rá, hogy milyen könnyű is volt eddig a szövegek bevitele.
"A hagyományos Qwerty-billentyűzetek kiosztása egyáltalán nem megfelelő, mivel a leggyakrabban használt betűk vannak egymástól a legtávolabb, így a betűk bevitele fáradságos munka. - jelentette ki Thomas Költringer, a TwoStick kifejlesztője, akinek az alkalmazás volt egyúttal a disszertációs munkája. Az osztrák megoldással viszont - megfelelő gyakorlattal - a beviteli sebesség folyamatosan növelhető, ráadásul az egész folyamat játékos. "A TwoStick egyelőre csak egy kutatómunka, ami örömet szerez nekünk. Nem akarjuk még értékesíteni" - közölte Thomas Grechening, Költringer témavezetője.
Az osztrák szakemberek szerint a megoldás zökkenőmentesen integrálható bármelyik jelenleg a piacon lévő konzolhoz, ehhez a termékek gyártóinak csupán a meglévő alapszoftvert kellene frissíteniük és az máris kompatibilis lenne a TwoStick-kel.
Eddig az, aki szövegeket akart begépelni egy játékkonzolos programba, általában kénytelen volt egy virtuális billentyűzetet használni, ami azonban korántsem volt egyszerű feladat. A Bécsi Műszaki Egyetem és a Tampere-i Egyetem munkatársai által kifejlesztett program neve TwoStick lett és a segítségével egy betü legfeljebb két gombnyomással előhívható. Ugyan a rendszer első pillantásra bonyolultnak tűnik, használata a szakemberek szerint mégis pofonegyszerű.
Maga a rendszer kilenc négyzeten alapul, amelyekben egyenként további kilenc négyzet található. Minden, a négyzetek közepén lévő mező üres, ez a kiindulási, illetve navigációs pont. Az egyes betűk beviteléhez a kontroller bal gombjával ki kell választani a kilenc nagy felület egyikét, majd a jobb gombjával a kívánt betűt. Amennyiben valaki a gombokat elengedi, a kurzor automatikusan visszatér a kiindulási pontra. A betűket tartalmazó négyzetek kiosztása a Sudoku nevű játéknál alkalmazott megoldásra emlékeztet.
A Bécsi Műszaki Egyetem Ipari Szoftver Kutatócsoportjának (INSO) tesztjén kiderült, hogy a TwoStick használata megszokás és gyakorlat kérdése. A "futurezone" szó beviteléhez összesen legfeljebb 16 lépésre van szükség, feltéve, ha nem téveszti el az ember az egyik betűt, ami először gyakran előfordul. Tény, hogy szükség van bizonyos időre az átálláshoz, a betűk helyzetének megtanulásához. Amikor azonban visszatér a felhasználó a Qwerty-billentyűzethez, akkor döbben csak rá, hogy milyen könnyű is volt eddig a szövegek bevitele.
"A hagyományos Qwerty-billentyűzetek kiosztása egyáltalán nem megfelelő, mivel a leggyakrabban használt betűk vannak egymástól a legtávolabb, így a betűk bevitele fáradságos munka. - jelentette ki Thomas Költringer, a TwoStick kifejlesztője, akinek az alkalmazás volt egyúttal a disszertációs munkája. Az osztrák megoldással viszont - megfelelő gyakorlattal - a beviteli sebesség folyamatosan növelhető, ráadásul az egész folyamat játékos. "A TwoStick egyelőre csak egy kutatómunka, ami örömet szerez nekünk. Nem akarjuk még értékesíteni" - közölte Thomas Grechening, Költringer témavezetője.
Az osztrák szakemberek szerint a megoldás zökkenőmentesen integrálható bármelyik jelenleg a piacon lévő konzolhoz, ehhez a termékek gyártóinak csupán a meglévő alapszoftvert kellene frissíteniük és az máris kompatibilis lenne a TwoStick-kel.