Berta Sándor
FPS az iraki trauma feldolgozására
Az Irakban szolgált amerikai katonáknak a számítógépes játékok segíthetnek az őket ért traumák feldolgozásában.
A szakemberek a terápiában egy a Full Spectrum Warrioron alapuló játékot használnak. Albert Rizzo pszichológus, a Dél-kaliforniai Egyetem munkatársa szerint a háborúban lelkileg vagy testileg sérült katonáknak a legjobban a számítógépes lövöldözős játékok segíthetnek a történtek feldolgozásában. Rizzo elmondta, hogy így a katonák újra átélhetik a valóságban megtörtént helyzeteket és ezáltal megszabadulhatnak az őket gyötrő traumáktól.
"Egy úgynevezett konfrontációs terápiában a páciensek azzal szembesülnek, ami a leginkább foglalkoztatja vagy bántja őket" - jelentette ki Wolfgang Frindte professzor, a jenai Friedrich Schiller Egyetem Szociális és Magatartástudományi Kara Pszichológiai Intézetének munkatársa. Frindte szerint ugyan a számítógépes játékok terápiás eszközként való alkalmazása eddig még nem igazán terjedt el, azonban ez a jövőben változhat. "Ilyen esetekben láthatnánk, hogy az erőszakos játékoknak igenis van pozitív oldala is és ezek a programok jó célokat is szolgálhatnak" - tette hozzá a német szakember.
Az amerikai Walter Reed Kutatóintézet által 2004-ben készített tanulmány szerint minden nyolcadik Irakban szolgált amerikai katona szenved valamilyen poszttraumatikus állapotban (Post Traumatic Stress Disorder, PTSD). Eddig ezeket az embereket gyógyszerekkel és pszichoterapeuták segítségével kezelték és az illető személyek képzelőerejét hívták segítségül az adott szituáció modellezésére. A számítógépes játékoknál viszont az utóbbi tényezőre nincs szükség.
Albert Rizzo egy háromdimenziós szemüveget ad a katonáknak és visszaküldi őket a virtuális Irakba. A kezelés közben zajokat és illatokat (például lőpor-, égett gumi- és testszagot) generálnak, így a terápia teljesen valósághű lesz. A szakemberek folyamatosan újabb és újabb részleteket építenek be a szituációkba, így végül a páciens átélheti a traumát okozó helyzeteket.
Az orvosok végig ellenőrizhetik a terápiát, így bármikor közbeavatkozhatnak és meghatározhatják az események intenzitását vagy azt mit lásson a katona: sivatagi terepet, robbanásokat vagy akár lángoló gyerekeket. A programot az amerikai Tengeri Kutatások Hivatala támogatja és eddig négy Irakban szolgált katona vett benne részt. Egyikük egy 21 éves katonalány volt, aki több öngyilkos merényletet is átélt.
Albert Rizzo optimista és bízik a megoldás sikerében. "Látszanak az eredmények. A kezelés főleg a rémálmok és a visszatérő bevillanó emlékképek leküzdésében, megértésében segít. Így a katonák újra elhagyhatják házaikat, kimehetnek emberek közé, dolgozhatnak, folytathatják kapcsolataikat" - nyilatkozta a Dél-kaliforniai Egyetem munkatársa.
A szakemberek a terápiában egy a Full Spectrum Warrioron alapuló játékot használnak. Albert Rizzo pszichológus, a Dél-kaliforniai Egyetem munkatársa szerint a háborúban lelkileg vagy testileg sérült katonáknak a legjobban a számítógépes lövöldözős játékok segíthetnek a történtek feldolgozásában. Rizzo elmondta, hogy így a katonák újra átélhetik a valóságban megtörtént helyzeteket és ezáltal megszabadulhatnak az őket gyötrő traumáktól.
"Egy úgynevezett konfrontációs terápiában a páciensek azzal szembesülnek, ami a leginkább foglalkoztatja vagy bántja őket" - jelentette ki Wolfgang Frindte professzor, a jenai Friedrich Schiller Egyetem Szociális és Magatartástudományi Kara Pszichológiai Intézetének munkatársa. Frindte szerint ugyan a számítógépes játékok terápiás eszközként való alkalmazása eddig még nem igazán terjedt el, azonban ez a jövőben változhat. "Ilyen esetekben láthatnánk, hogy az erőszakos játékoknak igenis van pozitív oldala is és ezek a programok jó célokat is szolgálhatnak" - tette hozzá a német szakember.
Az amerikai Walter Reed Kutatóintézet által 2004-ben készített tanulmány szerint minden nyolcadik Irakban szolgált amerikai katona szenved valamilyen poszttraumatikus állapotban (Post Traumatic Stress Disorder, PTSD). Eddig ezeket az embereket gyógyszerekkel és pszichoterapeuták segítségével kezelték és az illető személyek képzelőerejét hívták segítségül az adott szituáció modellezésére. A számítógépes játékoknál viszont az utóbbi tényezőre nincs szükség.
Albert Rizzo egy háromdimenziós szemüveget ad a katonáknak és visszaküldi őket a virtuális Irakba. A kezelés közben zajokat és illatokat (például lőpor-, égett gumi- és testszagot) generálnak, így a terápia teljesen valósághű lesz. A szakemberek folyamatosan újabb és újabb részleteket építenek be a szituációkba, így végül a páciens átélheti a traumát okozó helyzeteket.
Az orvosok végig ellenőrizhetik a terápiát, így bármikor közbeavatkozhatnak és meghatározhatják az események intenzitását vagy azt mit lásson a katona: sivatagi terepet, robbanásokat vagy akár lángoló gyerekeket. A programot az amerikai Tengeri Kutatások Hivatala támogatja és eddig négy Irakban szolgált katona vett benne részt. Egyikük egy 21 éves katonalány volt, aki több öngyilkos merényletet is átélt.
Albert Rizzo optimista és bízik a megoldás sikerében. "Látszanak az eredmények. A kezelés főleg a rémálmok és a visszatérő bevillanó emlékképek leküzdésében, megértésében segít. Így a katonák újra elhagyhatják házaikat, kimehetnek emberek közé, dolgozhatnak, folytathatják kapcsolataikat" - nyilatkozta a Dél-kaliforniai Egyetem munkatársa.