Berta Sándor
Klánmenedzsereket képeznek Kremsben
Az új képzés felvételét az egyetemi szakok közé egyébként egy tanár, bizonyos Michael Wagner kezdeményezte, aki maga is a számítógépes grafika területén dolgozik és aki továbbképzése közben akadt rá az elektronikus sportok témakörre.
November közepén speciális posztgraduális képzés kezdődik az ausztriai Krems város Duna Egyetemén. Az új szak a "Professional Masters of Science in E-Sports and Competitive Computer Gaming" címszó alatt került be az intézmény oktatási tervébe. A képzés célja többek között az, hogy a hallgatók elsajátítsanak olyan képességeket is, mint például egy klán menedzselése. Ehhez nem csak kreatívnak kell bizonyulniuk, de tisztában kell lenniük egy ilyen munka elvégzéséhez szükséges bizonyos gazdasági alapdolgokkal is.
Ezen kívül Michael Wagner feladatának tekinti, hogy tudományosan foglalkozzanak a játékkal, mint területtel is, hiszen eddig ennek a tevékenységnek a kutatása gyakran kimaradt a különböző programok feladatai közül. A tanár az elektronikus sportra főleg, mint napjaink gyermekkultúrájának részére tekint, amely terület mind gazdaságilag, mind pedig kulturálisan virágzik és aminek szerinte sikerült a társadalomtól többé-kevésbé függetlenül ki- és továbbfejlődnie. Ennek a területnek a megértése pedig egyre nagyobb problémákat okoz a tanárok és a felnőttek számára.
S hogy kiket várnak a szemináriumokra? Elsősorban amatőr vagy profi játékosokat, klánmenedzsereket, de játékfejlesztőket is. Eddig főleg olyan hallgatók jelentkeztek, akik a kibervilághoz kapcsolódó területeken akarnak boldogulni, például, akik internet-kávézókat akarnak nyitni. A képzés azért is egyedülálló, mert itt a hallgatók nem csak a tanároktól, hanem egymástól is tanulhatnak és kérdezhetnek. A tantárgyak között szerepel a vezetési és jogi ismeretek, a játékprogramozás, és a multimédiás rendszerek és alkalmazások fejlesztése is. Az órákat három hetente tartják a kremsi egyetem épületeiben. Ahhoz, hogy egy klánhoz való tartozás érzését kelthessék, több órát kihelyezve tartanak majd meg. Egy szemeszter az új szakon 3975 euróba kerül. Ebbe az összegbe beletartoznak az étel- és a szállásköltségek is.
Egy tanítási nap reggel 9-től akár éjfélig is elhúzódhat. Ahhoz, hogy a hallgatók bírják az őrült tempót, az intenzív órákat könnyedebb beszélgetésekkel szakítják meg. Maguk az órák inkább hasonlítanak egy tudományos kutatásra, mintsem a hagyományos értelemben vett iskolai órákra. Így például a hallgatóknak maguknak kell magukon felfedezniük, hogy milyen folyamatok zajlanak le bennük egy-egy eredményesen végigjátszott menet kapcsán.
A tananyagot mindig az adott terület iránt érdeklődő diákokra szabják. A kétéves kurzus elvégzése után a hallgatók vizsgát tehetnek és dönthetnek arról is, hogy elvégzik-e a mesterkurzust is. A jelentkezési feltételek között csupán a következők szerepelnek: középfokú végzettség, minimum 24 éves kor és saját számítógép. S hogy miként is lesznek hasznosíthatók az itt szerzett ismeretek? Nos, Michael Wagner úgy véli, a közeljövőben új munkahelyek jöhetnek majd létre az elektronikus sportok területén, így például szükség lesz e-sport kommentátorokra vagy profi LAN-parti szervezőkre.
November közepén speciális posztgraduális képzés kezdődik az ausztriai Krems város Duna Egyetemén. Az új szak a "Professional Masters of Science in E-Sports and Competitive Computer Gaming" címszó alatt került be az intézmény oktatási tervébe. A képzés célja többek között az, hogy a hallgatók elsajátítsanak olyan képességeket is, mint például egy klán menedzselése. Ehhez nem csak kreatívnak kell bizonyulniuk, de tisztában kell lenniük egy ilyen munka elvégzéséhez szükséges bizonyos gazdasági alapdolgokkal is.
Ezen kívül Michael Wagner feladatának tekinti, hogy tudományosan foglalkozzanak a játékkal, mint területtel is, hiszen eddig ennek a tevékenységnek a kutatása gyakran kimaradt a különböző programok feladatai közül. A tanár az elektronikus sportra főleg, mint napjaink gyermekkultúrájának részére tekint, amely terület mind gazdaságilag, mind pedig kulturálisan virágzik és aminek szerinte sikerült a társadalomtól többé-kevésbé függetlenül ki- és továbbfejlődnie. Ennek a területnek a megértése pedig egyre nagyobb problémákat okoz a tanárok és a felnőttek számára.
Michael Wagner |
Egy tanítási nap reggel 9-től akár éjfélig is elhúzódhat. Ahhoz, hogy a hallgatók bírják az őrült tempót, az intenzív órákat könnyedebb beszélgetésekkel szakítják meg. Maguk az órák inkább hasonlítanak egy tudományos kutatásra, mintsem a hagyományos értelemben vett iskolai órákra. Így például a hallgatóknak maguknak kell magukon felfedezniük, hogy milyen folyamatok zajlanak le bennük egy-egy eredményesen végigjátszott menet kapcsán.
A tananyagot mindig az adott terület iránt érdeklődő diákokra szabják. A kétéves kurzus elvégzése után a hallgatók vizsgát tehetnek és dönthetnek arról is, hogy elvégzik-e a mesterkurzust is. A jelentkezési feltételek között csupán a következők szerepelnek: középfokú végzettség, minimum 24 éves kor és saját számítógép. S hogy miként is lesznek hasznosíthatók az itt szerzett ismeretek? Nos, Michael Wagner úgy véli, a közeljövőben új munkahelyek jöhetnek majd létre az elektronikus sportok területén, így például szükség lesz e-sport kommentátorokra vagy profi LAN-parti szervezőkre.