liquid

Online játékok: sötét jövő?

A kulcsszó: masszívan multiplayer. Az idei E3 tömve volt online játékokkal, szinte minden nagyobb kiadó bemutatott legalább egy (gyakran több), az interneten játszó gamereket megcélzó projectet. Ráadásul a netes játék már egyre kevésbé a PC tulajok kiváltsága: a Sony PlayOnline-ja, vagy a Microsoft X-Live szolgáltatása a konzolos közönség számára is hamarosan elérhetővé teszi az online játékok élményekben gazdag világát. Neten játszani jó - de megéri e a kiadóknak?

A válasz korántsem egyértelmű. Szakértők mostanság 1.5 milliárd dollárra becsülik az online játékok várható hozamát 2005-ben. Ez pontosan megegyezik az öt évvel ezelőtti becsléssel, mely 2002-re ígérte ugyanezt. A valóság ennél jóval kiábrándítóbb. Néhány sikeres játék (Ultima Online, Linage, Everquest) ugyan már átlépte az álomhatárnak számító 100 millió dolláros bevételi küszöböt, a többiek (a többség!) azonban küszködnek a túlélésért.

"Rengeteg játékot fejlesztenek ebben a műfajban, de nagyon kevés éli meg a tényleges kiadást" - mondja Mark Jacobs, a Mythic Entertainment főnöke (ők állnak a Dark Age of Camelot mögött) - "A projectek 25 százaléka már a fejlesztés korai szakaszában behal, további 25 százalékot belső problémák miatt állítanak le. A maradék meg elkeseredetten harcol azért, hogy időben megjelenhessen, és valahogy a toplistákra vergődje magát." Jacobs szavait alátámasztani látszik, hogy a kilencvenes évek közepén (az online játékok hajnalán) közel 150 ilyen jellegű fejlesztés indult el, és ezekből alig néhány jutott el a boltok polcaira.


A fejlődés legnagyobb kerékkötője a technológia. Hiába van 8 millió amerikai háztartásban broadband netelérés, ez a szám még mindig csak az összfelhasználók öt százalékát tesz ki. (Kicsiny hazánkban még annak az öt százaléknak is nagyon bírnánk örülni...) Az ISP-k sem lelkesednek az online játékosokért: sok szolgáltató (AT&T, Microsoft, Earthlink, America Online) rossz szemmel néz a sokat játszó előfizetőire, mondván, hogy csak a drága sávszélességet foglalják a „normális felhasználók” elől. Ennek tükrében kérdéses, hogy jó döntés volt e a Microsoft részéről a (2 milliárd dollárba kerülő) X-Live beindítása. A konkurens Sonynak máris problémái adódtak a saját online szolgáltatásával: a nagyreményű Final Fantasy XI pár héttel ezelőtti startja minden volt, csak zökkenőmentes nem. A szerverek nem bírták a megterhelést, a kapcsolat rendszeresen megszakadt, és a beígért tech-support is akadozott. Az eredmény: elégedetlen vásárlók, és a várakozásokat messze alulmúló bevételek. A konzolpiac harmadik résztvevője, a Nintendo ezért óvatos duhajként közelít a netes játékokhoz, és inkább asztali (GameCube) és hordozható (Gameboy Advance) játékgépe közti kommunikációt próbálja bővíteni.


"Az online üzletág szerintük csak évek múlva lesz igazán nyereséges" - nyilatkozta nem oly rég Satoru Iwata, a Nintendo frissen kinevezett elnöke - "Csak azért nem érdemes belépni az online piacra, mert éppen mindenki más azt csinálja - ettől még nem lesz a dolog nyereséges, és a vásárlóink se lesznek tőle elégedettebbek."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • radical #16
    A minőségi online játékoknak van csak jövője. Ne is várják a fejlesztők azt hogy összeraknak valami kakát aztán viszi majd a nép. Nézzétek meg a Star Wars Galaxiest. Az E3-on megválasztották a legjobb MMORPG-nek. Na az biztos sikeres lesz.
    Magyar site: swgalaxies.supergamez.hu
  • Sephi #15
    Csinajanak mariot on-line!!!
  • verti.go #11
    aha, mekkora móka lesz, 1-2 éven belül SZART se fog érni a DSLem...
  • Laci73 #10
    Hello Remetix!
    Igaz, de a játékok sorsa az, hogy egyre összetettebbé és bonyolultabbá válnak: igénylik a nagyobb átvitelt. Én egyben optimista is vagyok: a DSL és kábel rendszerek öt éven belül uralkodóvá válnak majd. Akkor jön majd el az online-korszak.
  • Remetix #9
    Ott az Everquest; eleg nyeresegesnek tunik, szelessavu internet eleres sem kell neki; 33.6 kBites modemrol siman lehet ketten is jatszani.
  • liquid #6
    Van igény a dologra, csak a tapasztalatok azt mutatják, hogy az online játékpiac nem fejlődik olyan gyorsan, ahogy elvárnák tőle. Nagyon sokat kell befektetni, és nem igazán lehet megmondani, hogy lesz e olyan nagy vevőréteg, aki a havidíjakkal visszanyomatná a beinvesztált lovettát. Itt most nem a CS-ről, meg a társairól van szó - azok ingyenesek, maximum az alapjátékot kell megvenned - hanem a fizetős/havidíjas gémekről.
  • Tompi #5
    Ezzel nem ertek egyet! Viszont Veriel-nek igaza van! Nem kell a legujabb divat, hogy egy jatek jo legyen,(nem kell csak on-line, meg 3d) Egy jatekban a hangulat, a jatekelmeny a mervado(amit persze elronthat egy sz@r grafika, vagy iranyitas).
    Viszont azt is tudom, hogy a net-es jatek jo! De ugyanolyan jo lehet single-ben nyomni! Pl: Alien vs Predator 2 teljesen mas teszta multiban meg single-ben! Es mindketto nagyon elvezetes, csak maskepp.
    Viszont amiket emlitettel azok minde minosegi jatekok, es nem tucattermekek, amik bajban vannak!

    Termeszetesen az online jatekoknak is megvan a letjogosultsaguk, ha jok! viszont a szemetre ott is halal var! Mert egyesek azt hiszik, hogy barmi guanot el lehet adni, csak azert mert online...
  • Veriel #2
    Igenyszint kerdese.
    A valve is milyenjol megel egy 5 eves engine-bol, mert van hangulata.
  • Tompi #1
    Es arra mikor jonnek ra a kiadok, hogy igenyes jatekot kell csinalni??? Nem csoda, ha a gyenge, osszecsapott bugos 5-lettelen klonok belefulladnak a kiadok penzehsegebe!
    Ami jatek igazan jovedelmezo, ott tudjak, hogy mi kell a nepnek es nem 2 marketinges mondja meg az elozo evi eladasi statisztikabol...
    Pl: ott a Doom3. A sracok nem 'csak' penzt akarnak, hanem valami nagyon jot (elsosorban jot) csinalni. Ok nem a divatot kovetik(habar az FPS nagy divat mostanseg). Mindenki roluk beszel, es tuti, hogy nem lesznek anyagi gondjaik...