Rónai György

Hódít a 96 kilobájtos FPS

A német programozok eme kicsiny projektje rendkívül nagy népszerűségre tett szert az interneten. A .theprodukkt egy olyan FPS játékot fejlesztett ki, amely csupán 96 kB méretű, szemben a manapság népszerű, akár több gigabájtos játékokkal.

Míg például az egyik legnépszerűbb FPS taktikai játék, a Far Cry megdöbbentően szép és valóságszerű grafikával több Gigabyte helyet igényel a merevlemezen, addig a .theprodukkt fejlesztői 96 kB-ban hoztak össze egy hasonló játékot. Természetesen ettől nem várhatunk fotorealisztikus megjelenést, azonban a játékmenete lehetővé teszi például a 360 fokos mozgást minden irányba, gyors mozgásokkal, különböző fegyverekkel és ellenségekkel, akik persze - most még - nem túl intelligensek. A megjelenés és az effektek, amikor eltalálunk egy ellenséget kb. olyan szinten vannak, mint anno a Descent első részében, ami sötét barlangszerű, futurisztikus helyeken játszódott.

A fejlesztők szerint a játék alapötlete a demoscene koncepcióira alapul, ahol a zeneírók megpróbálják kiaknázni még a high-end PC-k teljesítményét is, azonban a méret limitálva van 64 kB-ra. Egyszer csak kipattant az ötlet, hogy 32 kB-os játékokra írnak ki versenyt, amelyet aztán 96 kB-ra bővítettek ki. "Összeültünk, és úgy gondoltuk igenis bele tudunk passzírozni jópár dolgot abba a 96 kB-ba" - nyilatkozta Christoph Muetze, az egyik grafikai fejlesztő.

Klikk ide! Klikk ide!

"Az volt az ötletünk, hogy csinálunk egy first person shootert, mivel ezeket egyszerű megírni, nem túl bonyolult programok, sokkal könnyebb programozni, mint például a szerepjátékokat. Ráadásul a legtöbb ember szereti is ezeket" - mondta el Muetze. A .theprodukkt csapat 6 emberből áll Németország különböző részeiből. A csapatban vannak grafikusok, számítástechnika-tudományi tanulók, és professzionális játékfejlesztők is.

A .kkrieger megírása 2 évet vett igénybe, amelyből 1 évet a tartalom kitalálására fordítottak. Ezen idő alatt kifejlesztették a játék megjelenését is, amelyben modern fény és árnyékolási effektek is vannak. Ez 104 363 programsort jelent, ami 60 kbyte, és pluszban 36 kbyte-nyi kiegészítővel együtt jön össze a 96 kB-os .kkrieger.

Muetze szerint a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy mindez tényleg beleférjen 96 kB-ba. A csapat persze semmiféle varázslatot nem alkalmazott, állításuk szerint szimpla C++ programozás az egész. "A játék mindent berak a számítógép memóriájába. A 96 KB-os programban lényegében egy generátor van, amely mint egy szakácskönyv, különböző receptek alapján fut. Kiszámítja a textúrákat, a geometriát, és az objektumokat is" - magyarázta Muetze.

Szerintük nincs még egy ilyen program, mint a .kkrieger. Eddig a játék mindössze béta állapotban van ugyan, de már egy ideje letölthető az internetről. Muetze elmondása szerint csak a múlt hétig bezárólag több millió letöltés lehetett. A végleges verzióról egyelőre nem mondtak sokat, de a mostani bétához hasonlóan ingyen letölthető lesz majd. A fejlesztők elmondása szerint nem gondolkodnak azon, hogy ebből pénzt keressenek, de természetesen ha érkezik egy jó ajánlat az általuk irt motorra, még bármi megeshet. A .kkrieger végleges verziója több kiegészítéssel bővíti a játékot, a leírás szerint trilógiát várhatunk.

Klikk ide! Klikk ide!

Noha ingyenesen letölthető és igen kis méretű a program, mégis jó adag hardware teljesítményt igényel. A fejlesztők ajánlása szerint minimum 1,5 GHz-es processzor és Geforce 4 Ti, avagy RADEON 8500 grafikus kártya kell neki. Utóbbiakból is csak a 128 MB-os verziókkal elégszik meg, és ráadásul a Geforce4-el szemben a RADEON 8500 fejlettebb Pixel Shaderét is teljes mértékben kihasználja. DirectX-ből a program a 9.0b verziót igényli. Ne gondolja tehát senki, hogy kis mérete ellenére fejletlen és szerényebb gépeken is fut, épp ellenkezőleg, még az 512 MB memória is minimumként szerepel a követelmények között.

Természetesen még ilyen gépigény mellett sem várhatunk tőle fejlett AI-t vagy 5.1-es Dolby hangzást, vagy komolyabb fizikát. Azonban a grafikai színvonala több mint meglepő. Néhány bug ellenére jónéhány órát el lehet tölteni vele. A szinteken továbbjutva részletesen kidolgozott szörnyek ellen harcolhatunk, amelyeket gondosan meg is terveztek. Mindenhol komoly árnyékolás van jelen, sőt, még minket is követ egy dinamikusan, valamint fények csillannak a falakon és fegyverünkön is.

Letöltés, 96 kbyte

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • soulhunter #83
    köszi :)
  • Cat #82
    kattincs a hozzászolás ablak feletti linkre.
  • soulhunter #81
    ez az emlegetett cikk hol találhato, és konkrétan mi is ez a játék?
    kiprobálnám az én konfigomon is :)
  • ivjoe #80
    Programozói bravúr, jelen pillanatig nincs hozzá hasonló.
  • nyami #79
    ennek meg mi értelme :c
  • M@TriX #77
    a videókártya a lényeg...
  • Tetsuo #76
    De a játék maga szar, azt hozzá kell tenni..csak az a nem semmi hogy ekkora.
  • Dredd #74
    király ki game, 96K-ból pláne :)) nálam akadás nélkül, jól futott, Abit NF7-s, AMD 2500+, 512 MB RAM és Radeon 9600Pro felszerkóval.
  • gz8 #63
    Én. Egyébként ez a gamma is pont arról szól, hogy egy kicsit nagyobb odafigyeléssel és leleményességgel elejét lehetne venni a napjainkban egyre inkább monstre méretű alkalmazásoknak és játékoknak. (Lásd még: 48 bites kékhalál upgrade 340 mega...)
  • PetruZ #62
    Akkor te még nem játszottál a Freespace-szel...