Rónai György
Hódít a 96 kilobájtos FPS
A német programozok eme kicsiny projektje rendkívül nagy népszerűségre tett szert az interneten. A .theprodukkt egy olyan FPS játékot fejlesztett ki, amely csupán 96 kB méretű, szemben a manapság népszerű, akár több gigabájtos játékokkal.
Míg például az egyik legnépszerűbb FPS taktikai játék, a Far Cry megdöbbentően szép és valóságszerű grafikával több Gigabyte helyet igényel a merevlemezen, addig a .theprodukkt fejlesztői 96 kB-ban hoztak össze egy hasonló játékot. Természetesen ettől nem várhatunk fotorealisztikus megjelenést, azonban a játékmenete lehetővé teszi például a 360 fokos mozgást minden irányba, gyors mozgásokkal, különböző fegyverekkel és ellenségekkel, akik persze - most még - nem túl intelligensek. A megjelenés és az effektek, amikor eltalálunk egy ellenséget kb. olyan szinten vannak, mint anno a Descent első részében, ami sötét barlangszerű, futurisztikus helyeken játszódott.
A fejlesztők szerint a játék alapötlete a demoscene koncepcióira alapul, ahol a zeneírók megpróbálják kiaknázni még a high-end PC-k teljesítményét is, azonban a méret limitálva van 64 kB-ra. Egyszer csak kipattant az ötlet, hogy 32 kB-os játékokra írnak ki versenyt, amelyet aztán 96 kB-ra bővítettek ki. "Összeültünk, és úgy gondoltuk igenis bele tudunk passzírozni jópár dolgot abba a 96 kB-ba" - nyilatkozta Christoph Muetze, az egyik grafikai fejlesztő.
"Az volt az ötletünk, hogy csinálunk egy first person shootert, mivel ezeket egyszerű megírni, nem túl bonyolult programok, sokkal könnyebb programozni, mint például a szerepjátékokat. Ráadásul a legtöbb ember szereti is ezeket" - mondta el Muetze. A .theprodukkt csapat 6 emberből áll Németország különböző részeiből. A csapatban vannak grafikusok, számítástechnika-tudományi tanulók, és professzionális játékfejlesztők is.
A .kkrieger megírása 2 évet vett igénybe, amelyből 1 évet a tartalom kitalálására fordítottak. Ezen idő alatt kifejlesztették a játék megjelenését is, amelyben modern fény és árnyékolási effektek is vannak. Ez 104 363 programsort jelent, ami 60 kbyte, és pluszban 36 kbyte-nyi kiegészítővel együtt jön össze a 96 kB-os .kkrieger.
Muetze szerint a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy mindez tényleg beleférjen 96 kB-ba. A csapat persze semmiféle varázslatot nem alkalmazott, állításuk szerint szimpla C++ programozás az egész. "A játék mindent berak a számítógép memóriájába. A 96 KB-os programban lényegében egy generátor van, amely mint egy szakácskönyv, különböző receptek alapján fut. Kiszámítja a textúrákat, a geometriát, és az objektumokat is" - magyarázta Muetze.
Szerintük nincs még egy ilyen program, mint a .kkrieger. Eddig a játék mindössze béta állapotban van ugyan, de már egy ideje letölthető az internetről. Muetze elmondása szerint csak a múlt hétig bezárólag több millió letöltés lehetett. A végleges verzióról egyelőre nem mondtak sokat, de a mostani bétához hasonlóan ingyen letölthető lesz majd. A fejlesztők elmondása szerint nem gondolkodnak azon, hogy ebből pénzt keressenek, de természetesen ha érkezik egy jó ajánlat az általuk irt motorra, még bármi megeshet. A .kkrieger végleges verziója több kiegészítéssel bővíti a játékot, a leírás szerint trilógiát várhatunk.
Noha ingyenesen letölthető és igen kis méretű a program, mégis jó adag hardware teljesítményt igényel. A fejlesztők ajánlása szerint minimum 1,5 GHz-es processzor és Geforce 4 Ti, avagy RADEON 8500 grafikus kártya kell neki. Utóbbiakból is csak a 128 MB-os verziókkal elégszik meg, és ráadásul a Geforce4-el szemben a RADEON 8500 fejlettebb Pixel Shaderét is teljes mértékben kihasználja. DirectX-ből a program a 9.0b verziót igényli. Ne gondolja tehát senki, hogy kis mérete ellenére fejletlen és szerényebb gépeken is fut, épp ellenkezőleg, még az 512 MB memória is minimumként szerepel a követelmények között.
Természetesen még ilyen gépigény mellett sem várhatunk tőle fejlett AI-t vagy 5.1-es Dolby hangzást, vagy komolyabb fizikát. Azonban a grafikai színvonala több mint meglepő. Néhány bug ellenére jónéhány órát el lehet tölteni vele. A szinteken továbbjutva részletesen kidolgozott szörnyek ellen harcolhatunk, amelyeket gondosan meg is terveztek. Mindenhol komoly árnyékolás van jelen, sőt, még minket is követ egy dinamikusan, valamint fények csillannak a falakon és fegyverünkön is.
Letöltés, 96 kbyte
Míg például az egyik legnépszerűbb FPS taktikai játék, a Far Cry megdöbbentően szép és valóságszerű grafikával több Gigabyte helyet igényel a merevlemezen, addig a .theprodukkt fejlesztői 96 kB-ban hoztak össze egy hasonló játékot. Természetesen ettől nem várhatunk fotorealisztikus megjelenést, azonban a játékmenete lehetővé teszi például a 360 fokos mozgást minden irányba, gyors mozgásokkal, különböző fegyverekkel és ellenségekkel, akik persze - most még - nem túl intelligensek. A megjelenés és az effektek, amikor eltalálunk egy ellenséget kb. olyan szinten vannak, mint anno a Descent első részében, ami sötét barlangszerű, futurisztikus helyeken játszódott.
A fejlesztők szerint a játék alapötlete a demoscene koncepcióira alapul, ahol a zeneírók megpróbálják kiaknázni még a high-end PC-k teljesítményét is, azonban a méret limitálva van 64 kB-ra. Egyszer csak kipattant az ötlet, hogy 32 kB-os játékokra írnak ki versenyt, amelyet aztán 96 kB-ra bővítettek ki. "Összeültünk, és úgy gondoltuk igenis bele tudunk passzírozni jópár dolgot abba a 96 kB-ba" - nyilatkozta Christoph Muetze, az egyik grafikai fejlesztő.
"Az volt az ötletünk, hogy csinálunk egy first person shootert, mivel ezeket egyszerű megírni, nem túl bonyolult programok, sokkal könnyebb programozni, mint például a szerepjátékokat. Ráadásul a legtöbb ember szereti is ezeket" - mondta el Muetze. A .theprodukkt csapat 6 emberből áll Németország különböző részeiből. A csapatban vannak grafikusok, számítástechnika-tudományi tanulók, és professzionális játékfejlesztők is.
A .kkrieger megírása 2 évet vett igénybe, amelyből 1 évet a tartalom kitalálására fordítottak. Ezen idő alatt kifejlesztették a játék megjelenését is, amelyben modern fény és árnyékolási effektek is vannak. Ez 104 363 programsort jelent, ami 60 kbyte, és pluszban 36 kbyte-nyi kiegészítővel együtt jön össze a 96 kB-os .kkrieger.
Muetze szerint a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy mindez tényleg beleférjen 96 kB-ba. A csapat persze semmiféle varázslatot nem alkalmazott, állításuk szerint szimpla C++ programozás az egész. "A játék mindent berak a számítógép memóriájába. A 96 KB-os programban lényegében egy generátor van, amely mint egy szakácskönyv, különböző receptek alapján fut. Kiszámítja a textúrákat, a geometriát, és az objektumokat is" - magyarázta Muetze.
Szerintük nincs még egy ilyen program, mint a .kkrieger. Eddig a játék mindössze béta állapotban van ugyan, de már egy ideje letölthető az internetről. Muetze elmondása szerint csak a múlt hétig bezárólag több millió letöltés lehetett. A végleges verzióról egyelőre nem mondtak sokat, de a mostani bétához hasonlóan ingyen letölthető lesz majd. A fejlesztők elmondása szerint nem gondolkodnak azon, hogy ebből pénzt keressenek, de természetesen ha érkezik egy jó ajánlat az általuk irt motorra, még bármi megeshet. A .kkrieger végleges verziója több kiegészítéssel bővíti a játékot, a leírás szerint trilógiát várhatunk.
Noha ingyenesen letölthető és igen kis méretű a program, mégis jó adag hardware teljesítményt igényel. A fejlesztők ajánlása szerint minimum 1,5 GHz-es processzor és Geforce 4 Ti, avagy RADEON 8500 grafikus kártya kell neki. Utóbbiakból is csak a 128 MB-os verziókkal elégszik meg, és ráadásul a Geforce4-el szemben a RADEON 8500 fejlettebb Pixel Shaderét is teljes mértékben kihasználja. DirectX-ből a program a 9.0b verziót igényli. Ne gondolja tehát senki, hogy kis mérete ellenére fejletlen és szerényebb gépeken is fut, épp ellenkezőleg, még az 512 MB memória is minimumként szerepel a követelmények között.
Természetesen még ilyen gépigény mellett sem várhatunk tőle fejlett AI-t vagy 5.1-es Dolby hangzást, vagy komolyabb fizikát. Azonban a grafikai színvonala több mint meglepő. Néhány bug ellenére jónéhány órát el lehet tölteni vele. A szinteken továbbjutva részletesen kidolgozott szörnyek ellen harcolhatunk, amelyeket gondosan meg is terveztek. Mindenhol komoly árnyékolás van jelen, sőt, még minket is követ egy dinamikusan, valamint fények csillannak a falakon és fegyverünkön is.
Letöltés, 96 kbyte