SG.hu

Mikor tűnnek el a játékok lemezes kiadásai?

A Sony egyik legjobb PlayStation-reklámja egy 21 másodperces videó, amelynek címe: „Official PlayStation Used Game Instructional Video”. Ez egy „lépésről-lépésre” szóló útmutató arról, hogyan adhatod kölcsön a PS4-játékokat a barátaidnak. Egy lépés van benne: az egyik személy átad egy másik személynek egy játékdobozt. A reklám gyakorlagilag kifigurázza a Microsoft Xbox One bonyolult játékmegosztási szabályzatát, amely napi DRM-ellenőrzésért cserébe tette lehetővé a felhasználók számára, hogy elhagyják a lemezeket. Az ötlet akkora bukás volt, hogy a Microsoft alig több mint egy héttel a Sony reklámjának megjelenése után - és hónapokkal a konzol megjelenése előtt - visszavonta azt. A tanulság egyszerű volt: a lemez szent dolog.

De több mint egy évtizeddel később nem nehéz elképzelni egy olyan jövőt, ahol a Sony saját reklámja már nem érvényes. Tavaly feleannyi fizikai kópiát adtak el, mint 2021-ben, és a piac 2008 óta hanyatlik - mondta Mat Piscatella, a Circana elemzője. "A fizikai játékok eladásainak csökkenő tendenciája már régóta tart. Most pedig már a forgalmazás is visszaesik, mivel a kiskereskedők csökkentik az err szánt eladóteret, a cégek összességében kevesebb fizikai játékot készítenek, és az egész rendszer eltolódik a digitális terjesztés irányába.”


A halálos ítélet egyébként már 2020-ban megszületett, amikor a Microsoft és a Sony bemutatta az akkori következő generációs Xbox és PlayStation konzoljait olyan változatokkal, amelyekben nem volt mód lemezek elhelyezésére. Végső soron arra a kialakulóban lévő trendre reagáltak, hogy az emberek egyre kevesebb DVD-t és Blu-rayt vásárolnak. A digitális verzióra való áttérés elsődleges oka a csatlakoztathatóság: Piscatella szerint a konzolok körülbelül 99 százaléka az interneten lóg. (Egy évtizeddel ezelőtt még nem volt ennyi játékos online.) És amint az emberek hozzászoktak a digitálishoz, „egyre gyakrabban választják a kényelmet a fizikai játék gyakorlati előnyei helyett”.

A Microsoft eddig sem titkolta különösebben a lemezek nélküli jövő iránti érdeklődését. A legutóbbi Xbox-generáció a teljesen digitális Series S-szel indult, és tavaly egy teljesen digitális Series X opcióval bővült. A Microsoft „This is an Xbox” kampánya gyakorlatilag minden képernyővel rendelkező eszközt potenciális konzolként pozícionál. A vállalat Xbox Game Pass előfizetése lényegében a digitális címek kölcsönzési szolgáltatása. A Microsoft egyik legnagyobb idei Xbox-játékának, az Avowednek a fizikai kiadásaiban csak a játék kódja van a dobozban.

Természetesen a Microsoft leginkább szoftvergyártóként ismert, így talán nem túl meglepő, hogy a videojátékos jövőjét teljes mértékben digitális termékekre szeretné alapozni. És bár sokak szerint kár lenne, ha a következő Halo nem lenne elérhető lemezen, nem tűnik ésszerűtlennek az a várakozás, hogy az Xbox az évtized végére teljesen lemondhat a lemezekről.


A Sony-nak valószínűleg kicsit tovább fog tartani a váltás. A vállalat mindenesetre már jelezte, hogy ebbe az irányba akar elmozdulni, leginkább azzal, hogy a PS5 Pro-t lemezmeghajtó nélkül szállítja, de a cég továbbra is kiad külső meghajtókat a Pro és a vékony PS5 számára. És a vállalat egyszerűen más léptékű ellenállással szembesülne, mint a Microsoft: sokkal több PS4 és PS5 van forgalomban, mint Xbox, és ez sokkal több embert jelent, akik sokkal több fizikai játékot vásároltak, és akik a belátható jövőben is szeretnének módot arra, hogy lejátszhassák azokat. Néhány nagy tömegjáték - például az EA Sports College Football és a Call of Duty - elég nagy fizikai jelenléttel rendelkezik, amit a konzolgyártók nem biztos, hogy veszélyeztetni akarnak.

Csak a Nintendo az, ahol a fizikai játékok - bár talán nem a lemezek - mellett szóló érvek vannak a túlsúlyban. A most bejelentett Switch 2 rendelkezik kazettafoglalattal, és visszafelé kompatibilis a Switch 1 játékokkal. A konzol első generációja 2017-től valamikor idénig tartott, így ha a Switch 2 életciklusa is nyolc évig tart, akkor a fizikai adathordozók még a 2030-as években is relevánsak lesznek a társaság számára.

A vállalatnak komoly oka van arra, hogy még tovább ragaszkodjon a kazettákhoz. A Nintendo platformjainak közönsége nagyon más, különösen a családok elvárják ezt a formátumot; a családban a gyerekeknek sokkal könnyebb megosztaniuk egy játékot, ha átadhatják egymásnak a kazettát, ahogy azt a Sony ügyesen bemutatta a reklámjában. Ez az előny azonban nem tart örökké. A Nintendo éppen a múlt héten jelentette be egy „virtuális játékkártya” kölcsönzési rendszert, amellyel a családtagok digitális játékokat oszthatnak meg egymással. Ez egy újabb jele annak, hogy a fizikai média még a fellegváraiban is hanyatlóban van. „Jelenleg a PlayStation és az Xbox vásárlói a pénzükkel szavaznak arra, hogy a digitális játék a legjobb megoldás” - mondja Piscatella.


Miközben a fizikai médiák értékesítése csökkenőben van, Joost van Dreunen, a New York-i Egyetem játékprofesszora rámutat, hogy a fizikai videojáték-kiegészítők értékesítése „az egekbe szökött”. Lehet, hogy a PC-s játékok piaca nagyrészt digitális a Steamen, de az olyan dolgok, mint az egyedi kontrollerek, képernyők, székek és fejhallgatók értékesítése „hatalmas kategóriát” jelent - mondja. Úgy véli, hogy növekedni fog a kiegészítők és "a játékok fizikai élményének és az interaktivitásnak a személyre szabása”, ami egészen a vidámparkokig terjedhet. Van Dreunen rámutat, hogy a Nintendo különösen jó ebben: gondoljunk csak az Amiibóra, az Alarmo órára és a Nintendo dolgokkal teli vidámparkokra.

Piscatella végül a videojátékokat a bakelitlemezekhez hasonlította, ami „olyan, mintha extrém különleges termék lenne, de valójában de jól mennek” - mondja Piscatella. A bakelitlemez és a videojátékok között persze van egy lényeges különbség: egy lemezes hanghordozót bármely lemezjátszón le lehet játszani, de a Super Mario Odyssey fizikai kazettája csak egy Nintendo Switchbe illeszthető bele. De amíg a rajongó közönség a fizikai médiára összpontosít, addig talán ez elég lesz ahhoz, hogy ezek a formátumok a jövőben is megmaradjanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #6
    A lemezes es memoriakartyas adathordozok hianya elso sorban azt jelenti, hogy nincs fizikai offline masolat a jatekrol. Ha eltunik a szerverekrol, akkor megszunt letezni a jovo szamara. Ugyanez igaz az online DRM-es jatekok eseten is, amint leallnak a szervereik, a jatek nem letezik tobbet. Regen ez csak a teljesen online jatekokra vonatkozott, mmo-kra, fps-ekre, de ma mar a legtobb jatek ilyen. Nem lehet megvenni oket, csak ideiglenesen berelni a kiadotol es a berlet legkesobb lejar amikor ezek a jatekok lekerulnek a netrol.

    Nekem semmi bajom a letoltheto jatekokkal, mint ahogy azzal sem, hogy irhato adathordozora (manapsag ssd-re) mentsuk le a letoltes soran. De az, hogy nem lehet oket szabadon archivalni eleg nagy gond. Egyreszt ez megakadalyozza a kalozkodast, de egyben megakadalyozza az achivalast is. Ma mar vannak olyan tablet-ek (pl. amazon kindle sorozat), ahol a gyarto donti el a tartalmak megorzeset is, tehat barmikor torolheti vagy modosithatja a keszulekre lementett fizikai adatokat is. Kepzeljuk el, hogy a csaladi fotok csak addig leteznek, amig a keszulek gyartoja amivel keszitettuk oket mukodteti az online szolgaltatasat es mi fizetunk erte. Nem lehetne oket kinyomtatni, nem lehetne oket lementeni, csak es kizarolag egy fizetos szolgaltatas kereteben leteznenek. Ma mar sok konyv, ujsag es egyeb online tartalom ilyen, barmikor megvaloztathato es torolheto, tovabba csak addig marad meg a jovo szamara amig ez a kiadonak anyagi hasznot hoz. Ha ez megvaltozik, akkor ezen tartalmak a vilag szamara nyom nelkul megszunnek letezni.

    A fenti problema elvi szintu, ha semmilyen informaciot nem tudunk iranyitani es minden tartalom, minden teny, az egesz tortenelem a kiado vallalatok kezeben van es minden fizikai emlek visszamenolegesen modosithato vagy eltorolheto, akkor ez milyen jovot jelent? Barmilyen megoldas ami DRM-et hasznal az informaciohoz valo hozzaferest es az informacio megorzeset akadalyozza. Ez civilizacios alapon veszelyes es karos.
  • bunny #5
    GOG-on jellemzően drágább, de leginkább ritkábban akciózottak a cuccok, plusz a játékok jelentős része meg se jelenik ott. De amúgy vicc, hogy pl. a GOG-on a CP2077 pl. drágább mint az epic-en, miközben a GOG annak a cégnek az érdekeltsége, aki a CP-t csinálja. Nekem van GOG-os játékom elég sok, de főként olyanok amire eredetileg is készül. Good Old Games.
  • militavia #4
    Valahol sokkoló, hogy számomra is az digitális vásárlás korszaka már nagyobb időszakot ölel fel, mint az offline. A pillanat, amikortól már eredeti játékokat vettem nagyrészt az 2006 vége, a Gothic 3 megjelenése. 2012-ben is már csak azért vettem meg a Risen 2-őt, mert gyűjtői kiadás volt. Az 2011 novembere volt. Az utolsó offline játék, amit tényleg szándékosan lemezen vettem meg asszem a Skyrim volt. Majd 14 éve vs 5 év. Ennyi volt Gothic 3 és a TES V között.

    Még kis surmóként a szüleim adtak pénzt a Seal Team meg a Zeppelin, Giants of the Sky-ra, még ha azokat is beleveszem, akkor is hosszabb ideje tart a digitális korszakom talán, mint az adathordozós.
  • RJoco #3
    Sok helyet foglal a doboz, amiben a lemez van.
    Ha meg eleve az van a dobozban a lemez mellett, hogy még valamelyik platformon aktiválnod is kell, akkor tényleg értelmét veszti a lemez.
    Emellett a legtöbb játékot nem képesek elsőre jól megcsinálni, így kell az online kapcsolat a hibajavításhoz. Vagyis tök fölösleges az a lemez. Gyakran nem is csak egy javítást kap, hanem többet. És akkor ott vannak a fejlesztések, dlc-k. Persze mindent is össze lehetne szedni pár lemezre, de ennek csak akkor van jelentősége, ha a játék már annyira régi, hogy nincs fenn egy áruházban sem. De amíg ott van, addig sokkal egyszerűbb onnan kezelni és frissíteni. Emellett gyakran a kapcsolatot is egyszerűbb egy ilyen platformon fenntartani az ismerősökkel. Meg akkor ott vannak a modok, műhely elemek. Egyszerűbb, mint nexus-ról letöltögetni, másolgatni vagy valami programot használni. Persze ezt nem minden játék támogatja platform szinten és valamit nem lehet másképp modolni.
    Én megértem, hogy nincs szükség lemezekre, a gépemben nincs is ilyen meghajtó. Van egy külső, de csak nagyon ritkán van használva. A PS5-öt vettem lemezes verzióban, de az sincs kihasználva. Gyorsabban letöltöm a játékot, mint ahogy lemezről feltelepül. Emellett a lemez hangos és mindig be kell tenni, cserélgetni kell az adott játékra. A digitális verzió ebben is sokkal kényelmesebb. Bekapcsolom kanapéról és azzal játszom, amivel akarok.
  • zola2000 #2
    "sokkal könnyebb megosztaniuk egy játékot, ha átadhatják egymásnak a kazettát"

    Pont nemrég csinálta meg a nintendo hogy ma már a digitális játékokhoz is egyfajta digitális kazettát ad amit meg lehet osztani "family groupban"

    Az egyetlen előny volt hogy el lehet adni/használtan lehet venni játékot, de a gyors digitális akciók miatt ma már nem sokan csinálják.

    Ha már DRM: a GOG pont ezzel hirdeti magát hogy megveszi valaki a játékot aztán az övé. Ki lehet írni a telepítőt HDDre. Kár hogy nem sokan akarnak mégsem ennek ellenére onnan vásárolni az epic/steam/windows store mellett talán a negyedik a GOG.
  • Caro #1
    Jó vicc. 20 éve még megvetted a lemezes változatot, és az tényleg a tiéd* volt, de ma megveszed a lemezt, és ugyanúgy benne van az online DRM, ami nélkül el sem lehet indítani.
    Akkor meg sokkal egyszerűbb egyből online megvenni a játékot is. Kivétel talán ha ajándékba megy, de kevés olyan játék van manapság, amit érdemes lehet ajándékba adni.

    *Nyilván jogilag nem, de gyakorlatilag igen.