6
  • kvp
    #6
    A lemezes es memoriakartyas adathordozok hianya elso sorban azt jelenti, hogy nincs fizikai offline masolat a jatekrol. Ha eltunik a szerverekrol, akkor megszunt letezni a jovo szamara. Ugyanez igaz az online DRM-es jatekok eseten is, amint leallnak a szervereik, a jatek nem letezik tobbet. Regen ez csak a teljesen online jatekokra vonatkozott, mmo-kra, fps-ekre, de ma mar a legtobb jatek ilyen. Nem lehet megvenni oket, csak ideiglenesen berelni a kiadotol es a berlet legkesobb lejar amikor ezek a jatekok lekerulnek a netrol.

    Nekem semmi bajom a letoltheto jatekokkal, mint ahogy azzal sem, hogy irhato adathordozora (manapsag ssd-re) mentsuk le a letoltes soran. De az, hogy nem lehet oket szabadon archivalni eleg nagy gond. Egyreszt ez megakadalyozza a kalozkodast, de egyben megakadalyozza az achivalast is. Ma mar vannak olyan tablet-ek (pl. amazon kindle sorozat), ahol a gyarto donti el a tartalmak megorzeset is, tehat barmikor torolheti vagy modosithatja a keszulekre lementett fizikai adatokat is. Kepzeljuk el, hogy a csaladi fotok csak addig leteznek, amig a keszulek gyartoja amivel keszitettuk oket mukodteti az online szolgaltatasat es mi fizetunk erte. Nem lehetne oket kinyomtatni, nem lehetne oket lementeni, csak es kizarolag egy fizetos szolgaltatas kereteben leteznenek. Ma mar sok konyv, ujsag es egyeb online tartalom ilyen, barmikor megvaloztathato es torolheto, tovabba csak addig marad meg a jovo szamara amig ez a kiadonak anyagi hasznot hoz. Ha ez megvaltozik, akkor ezen tartalmak a vilag szamara nyom nelkul megszunnek letezni.

    A fenti problema elvi szintu, ha semmilyen informaciot nem tudunk iranyitani es minden tartalom, minden teny, az egesz tortenelem a kiado vallalatok kezeben van es minden fizikai emlek visszamenolegesen modosithato vagy eltorolheto, akkor ez milyen jovot jelent? Barmilyen megoldas ami DRM-et hasznal az informaciohoz valo hozzaferest es az informacio megorzeset akadalyozza. Ez civilizacios alapon veszelyes es karos.
  • bunny
    #5
    GOG-on jellemzően drágább, de leginkább ritkábban akciózottak a cuccok, plusz a játékok jelentős része meg se jelenik ott. De amúgy vicc, hogy pl. a GOG-on a CP2077 pl. drágább mint az epic-en, miközben a GOG annak a cégnek az érdekeltsége, aki a CP-t csinálja. Nekem van GOG-os játékom elég sok, de főként olyanok amire eredetileg is készül. Good Old Games.
  • militavia
    #4
    Valahol sokkoló, hogy számomra is az digitális vásárlás korszaka már nagyobb időszakot ölel fel, mint az offline. A pillanat, amikortól már eredeti játékokat vettem nagyrészt az 2006 vége, a Gothic 3 megjelenése. 2012-ben is már csak azért vettem meg a Risen 2-őt, mert gyűjtői kiadás volt. Az 2011 novembere volt. Az utolsó offline játék, amit tényleg szándékosan lemezen vettem meg asszem a Skyrim volt. Majd 14 éve vs 5 év. Ennyi volt Gothic 3 és a TES V között.

    Még kis surmóként a szüleim adtak pénzt a Seal Team meg a Zeppelin, Giants of the Sky-ra, még ha azokat is beleveszem, akkor is hosszabb ideje tart a digitális korszakom talán, mint az adathordozós.
  • RJoco
    #3
    Sok helyet foglal a doboz, amiben a lemez van.
    Ha meg eleve az van a dobozban a lemez mellett, hogy még valamelyik platformon aktiválnod is kell, akkor tényleg értelmét veszti a lemez.
    Emellett a legtöbb játékot nem képesek elsőre jól megcsinálni, így kell az online kapcsolat a hibajavításhoz. Vagyis tök fölösleges az a lemez. Gyakran nem is csak egy javítást kap, hanem többet. És akkor ott vannak a fejlesztések, dlc-k. Persze mindent is össze lehetne szedni pár lemezre, de ennek csak akkor van jelentősége, ha a játék már annyira régi, hogy nincs fenn egy áruházban sem. De amíg ott van, addig sokkal egyszerűbb onnan kezelni és frissíteni. Emellett gyakran a kapcsolatot is egyszerűbb egy ilyen platformon fenntartani az ismerősökkel. Meg akkor ott vannak a modok, műhely elemek. Egyszerűbb, mint nexus-ról letöltögetni, másolgatni vagy valami programot használni. Persze ezt nem minden játék támogatja platform szinten és valamit nem lehet másképp modolni.
    Én megértem, hogy nincs szükség lemezekre, a gépemben nincs is ilyen meghajtó. Van egy külső, de csak nagyon ritkán van használva. A PS5-öt vettem lemezes verzióban, de az sincs kihasználva. Gyorsabban letöltöm a játékot, mint ahogy lemezről feltelepül. Emellett a lemez hangos és mindig be kell tenni, cserélgetni kell az adott játékra. A digitális verzió ebben is sokkal kényelmesebb. Bekapcsolom kanapéról és azzal játszom, amivel akarok.
  • zola2000
    #2
    "sokkal könnyebb megosztaniuk egy játékot, ha átadhatják egymásnak a kazettát"

    Pont nemrég csinálta meg a nintendo hogy ma már a digitális játékokhoz is egyfajta digitális kazettát ad amit meg lehet osztani "family groupban"

    Az egyetlen előny volt hogy el lehet adni/használtan lehet venni játékot, de a gyors digitális akciók miatt ma már nem sokan csinálják.

    Ha már DRM: a GOG pont ezzel hirdeti magát hogy megveszi valaki a játékot aztán az övé. Ki lehet írni a telepítőt HDDre. Kár hogy nem sokan akarnak mégsem ennek ellenére onnan vásárolni az epic/steam/windows store mellett talán a negyedik a GOG.
  • Caro
    #1
    Jó vicc. 20 éve még megvetted a lemezes változatot, és az tényleg a tiéd* volt, de ma megveszed a lemezt, és ugyanúgy benne van az online DRM, ami nélkül el sem lehet indítani.
    Akkor meg sokkal egyszerűbb egyből online megvenni a játékot is. Kivétel talán ha ajándékba megy, de kevés olyan játék van manapság, amit érdemes lehet ajándékba adni.

    *Nyilván jogilag nem, de gyakorlatilag igen.