SG.hu

Mit jelent a játékosok és a piac számára a Microsoft - Activision felvásárlás sikere?

A Microsoft átvette az irányítást a játékipar egyik legnagyobb kiadója felett, a felvásárlás a 175 milliárd dolláros játékipar vezető pozíciójába repítette a céget. Mindenki spórolhat azon, ha az Activision címei bekerülnek az Xbox Game Pass havi előfizetéses szolgáltatásba.

Sok játékos megdöbbent, amikor a Microsoft tavaly januárban bejelentette, hogy 69 milliárd dollárt költ az Activision Blizzard videojátékgyártó megvásárlására. Az üzlet lehetővé teszi a Windows fejlesztője számára, hogy olyan népszerű játékoknak, mint például a Call of Duty-nak a megszerzésével győzelmet arasson a Sony felett a konzolüzletben. Mindazonáltal a Microsoft tervei szerint a Call of Duty továbbra is elérhető marad a PlayStation konzolokon, valamint a Nintendo Switch és más platformokon. A vállalati fúziók hatósági engedélyeinek megszerzése gyakran unalmas folyamat, amelyet csak a leglelkesebb üzleti és trösztellenes érdeklődők figyelnek. Nem így történt a Microsoft Activision-üzletével, amely videojáték-rajongók millióinak figyelmét keltette fel.

A játékosok több mint 2000 nyilvános észrevétellel árasztották el a brit szabályozó hatóságot, számtalan órát töltöttek a YouTube-on az ügylet megakadályozására tett kormányzati kísérletek jogi elemzésének megtekintésével, és rengetegen figyelték a Zoom közvetítését a felvásárlásról tartott bírósági meghallgatásról. A brit hatóságnak e-mailt küldők háromnegyede azt mondta, hogy nagyon várja, hogy a Microsoft véghezvigye az üzletet. Sokan meg voltak győződve arról, hogy a tranzakció fellendíti az Activision játékfejlesztését, és a játékosok a Microsoft havi előfizetésén keresztül olcsóbban juthatnak prémium játékokhoz. A játékosok annak a reményüknek is hangot adtak, hogy az Activision - amelyet egy 2021-es perben szexista munkahelyi kultúrával vádoltak - a Microsoft tulajdonában javítani fog az alkalmazottakkal való bánásmódján. Egyes PlayStation-játékosok azonban továbbra is aggódnak, akik attól tartanak, hogy platformjuk minősége ezentúl elmarad az Xbox-étól.

A bejelentés után a Microsoftra erős szabályozási nyomás nehezedett, mivel 16 kormánynak kellett megvizsgálnia és áldását adnia a vásárlásra ahhoz, hogy az megvalósulhasson. Az amerikai versenyhivatal, az FTC tavaly decemberben pert indított a felvásárlás megakadályozására, majd idén áprilisban a brit trösztellenes szabályozó hatóság, a CMA blokkolta az üzletet, mondván, hogy az károsíthatja az online játékokat streamelő fogyasztókat. A Microsoft és az Activision fellebbezett a döntés ellen. Májusban az EU szabályozói azt mondták, hogy engedélyezik az üzletet, miután a Microsoft engedményeket tett annak érdekében, hogy a riválisok továbbra is hozzáférhessenek az Activision által fejlesztett játékokhoz.

Két hónappal később egy szövetségi bíró az Egyesült Államokban elutasította az FTC azon kísérletét, hogy késleltesse a felvásárlást. Júliusban a Microsoft, az Activision és a CMA megállapodott abban, hogy szüneteltetik a fellebbezési eljárást, hogy tárgyalásokat folytassanak egy olyan megállapodásról, amely megoldja a szabályozási aggályokat. A brit szabályozó hatóság később bejelentette, hogy a vállalatok eloszlatták az üzlettel kapcsolatos fő aggályait, és október 13-án a Microsoft közölte, hogy lezárta a felvásárlást.


Az akvizíció nagyon drámai fejlemény volt a videojáték-konzolháborúk történetében, a PlayStation és az Xbox játékosok között régóta tart a viszály, amely a rivális sportcsapatok rajongói közötti interakciókhoz hasonlít. A játékosok köztudottan véleményvezérek, és az ügylet különböző aspektusaitól kezdve Bobby Kotick, az Activision vezérigazgatójának jövőjéig, egészen a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság küzdelmeiig, hogy megértse a játékipart, amikor bíróság elé vitte a Microsoftot, hogy megpróbálja megakadályozni a tranzakciót.

A játékosok érdeklődése olyan erős volt a tranzakció iránt, hogy annak ténye többször is szóba került a bíróságon. A Microsoft egyik ügyvédje, Beth Wilkinson felvetette, hogy a vállalat nem engedheti meg magának a hírnévvesztést, ha nem tartja be ígéreteit, miszerint a Call of Duty továbbra is elérhető lesz PlayStationön. "Nem tudnának szembenézni a játékosok haragjával" - vallotta.

Az elmúlt években a Microsoft igyekezett javítani a játékosok körében kialakult képén, és úgy állította be magát, mint aki nem törődik a Sonyval való versengéssel, és inkább a játékok előtti akadályok elhárítására összpontosít, olyan olcsó termékekkel, mint az Xbox Game Pass, a havi 11 dolláros előfizetés. A vállalat azt állította, hogy az Activision felvásárlása jót tesz az iparágnak, bár a kormányzati szabályozó hatóságok, például az FTC szerint a felvásárlás versenyellenes volt, és a Microsoft néhány bíróságon nyilvánosságra került magánbeszélgetése azt mutatta, hogy a technológiai óriáscéget jobban érdekelte a Sony elleni küzdelem azáltal, hogy a játékokat kizárólag az Xbox ökoszisztémáján belül tartotta, mint ahogyan azt eddig mutatta.


Most a Microsoft azt emeli ki, hogy az üzlet lezárása növeli az Activision játékaihoz való hozzáférhetőséget. Sok játékos bízik abban, hogy a Microsoft tartja a szavát, és úgy gondolja, hogy az üzlet jót tesz az iparágnak. A Microsoft valószínűleg javítani fog az Activision vállalati kultúráján, miközben a fejlesztőnek megadja a minőségi játékok előállításához szükséges szabadságot és időt. Az Activision az elmúlt években alapvetően csak egy Call of Duty gépezet volt, és reményeik szerint a Microsoft ráveszi őket, hogy visszatérjenek olyan franchise-okhoz, amelyekhez már régóta nem nyúltak hozzá.

A Sony nem kívánta kommentálni az üzlet lezárását, és végig ellenezte az Activision-üzletet, mivel aggódott amiatt, hogy a Microsoft eltávolíthatja a Call of Duty-t a PlayStationről, vagy más módon ronthatja a játékot a platformjain, bár a Microsoft azt mondta, hogy nem fogja. Miután az FTC erőfeszítései az üzlet megakadályozására júliusban kifulladtak, a Sony 10 éves szerződésben állapodott meg a Microsofttal, hogy a játék továbbra is megmaradjon a PlayStation rendszerén. A PlayStation-rajongótábora azonban még mindig ideges, hogy arra számítanak, hogy az Activision jövőbeli játékai exkluzívak lesznek az Xboxon, ahogyan a Bethesda - a Microsoft által 2020-ban felvásárolt fejlesztő - új játékai is azok voltak.


A felvásárlás sikeressége a technológiai ágazat számára is üzenet, miszerint a Big Tech még nagyobbá válhat, "vertikális tranzakciók" révén továbbra is lehetséges a növekedés. A "vertikális tranzakció" olyan cégek közötti fúzióra utal, amelyek nem közvetlen versenytársak. A szabályozó hatóságok eddig ritkán pereltek az ilyen ügyletek megakadályozására, mivel ezek általában nem hoznak létre monopóliumokat. A "vertikális" ügyletek azonban különösen gyakoriak a technológiai iparágban, ahol az olyan vállalatok, mint a Meta, az Apple és az Amazon új üzletágakba való terjeszkedéssel igyekeztek növelni és megvédeni birodalmukat. A Meta 2012-ben 1 milliárd dollárért vásárolta meg az Instagram fotómegosztó alkalmazást, majd 2014-ben közel 19 milliárd dollárt adott ki a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatásért.

A Microsoft-Activision ügylet megpecsételése alátámasztotta azt a nézetet, hogy a vertikális ügyletek általában nem versenyellenesek, és még viszonylag sértetlenül átmehetnek. Az 1970-es évek vége óta tartja magát az az elképzelés, hogy ezek kevésbé károsítják a versenyt, mint a közvetlen riválisok kombinációi. Az ezt követő évtizedekben az Igazságügyi Minisztérium és az FTC nem vitte bíróság elé az ilyen ügyleteket, ehelyett olyan egyezségeket kötöttek, amelyek lehetővé tették a vállalatok számára, hogy folytassák tevékenységüket, ha változtattak a gyakorlatukon vagy eladtak egyes üzletrészeket. Aztán 2017-ben az Igazságügyi Minisztérium pert indított az AT&T telefonóriás és a Time Warner médiavállalat 85,4 milliárd dolláros fúziójának megakadályozására, és ezzel az ügynökség évtizedek óta először próbált megállítani egy vertikális üzletet. Egy bíró 2018-ban elutasította a megtámadást, mondván, hogy nem látott elég bizonyítékot arra, hogy a különböző iparágakban működő vállalatok egyesülése versenyellenes károkat okozna.


Az amerikai kormány legfőbb trösztellenes tisztviselői - Lina Khan, az FTC elnöke és Jonathan Kanter, az Igazságügyi Minisztérium tisztviselője - 2021-es kinevezésük óta még agresszívebben támadják meg a vertikális fúziókat. Abban az évben az FTC beperelte az Nvidia chipgyártót, hogy megakadályozza a chiptechnológiát licencelő ARM felvásárlását, és a vállalatok elálltak az üzlettől. Az FTC lépése az Activision felvásárlásra szintén merész erőfeszítés volt Khan részéről, tekintve, hogy a két vállalat nem versenyez egymással közvetlenül. Az ügynökségek "olyan bírókkal állnak szemben, akik szerint 40 év közgazdaságtana azt mutatja, hogy a vertikális fúziók jók" - mondta Nancy Rose, az M.I.T. alkalmazott közgazdaságtan professzora, aki azon tudósok közé tartozik, akik szerint a vertikális megállapodások károsak lehetnek a versenyre. Szerinte az ügynökségeknek nem szabad visszariadniuk az ilyen fúziók megtámadásától, de a szabályozóknak óvatosnak kell lenniük, hogy olyan eseteket válasszanak, amelyeket bőséges bizonyítékokkal tudnak bizonyítani.

Khan és Kanter elszánt, hajlandóak kockázatot vállalni és pert veszíteni, hogy kiterjesszék a törvény határait, és az amerikai kongresszusban lépéseket kezdeményeznek a trösztellenes szabályok megváltoztatására. Khan megjegyezte, hogy az FTC több mint egy tucat fúziót állított már meg sikeresen. Kanter szerint pedig az Igazságügyi Minisztérium és az FTC által a fúziókkal szemben benyújtott keresetek visszatartották a problémás ügyleteket. Mégis, a nagyobb vállalatok, amelyeknek megvannak az erőforrásaik a visszavágáshoz, valószínűleg magabiztosabban fognak fellépni a szabályozókkal szemben a Microsoft-Activision ügylet után. A szabályozó hatóságok agresszív hozzáállása egyszerűen az üzleti tevékenység költségévé vált - mondta Ryan Shores, aki a Trump-kormányzat idején a technológiai trösztellenes vizsgálatokat vezette a minisztériumban, és jelenleg a Cleary Gottlieb ügyvédi iroda partnere. "Sok vállalat rájött, hogy ha egy üzletet keresztül akarnak vinni, akkor fel kell készülniük a pereskedésre" - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • takysoft #12
    "Mindenki spórolhat azon..."

    Nem, nem spórolhat. Minden egyesülés ROSSZ a felhasználóknak. Az alkalmi olcsósodást hosszútávú drágulás követi minden esetben.

    Mergers are BAD!

  • militavia #11
    A filmipar a TV számára ontja a B és lentebb kategóriás filmeket.Igazi, nagy költségvetésű film jenkiknél is évente 100, ha készül. Nézd meg simán a moziban, hogy milyen gyakran van új film és abból mennyi van 50-100 millásd költségvetés szinten.

    A nyugati világot nézve Európában talán 50-100 milliós filmeket nem is nagyon csinálnak. Az 5. elem óta nem jut eszembe semmi, ami drága európai film lenne és egy ligában focizna hollywooddal.
    Utoljára szerkesztette: militavia, 2023.10.18. 15:20:53
  • t_robert #10
    Más játék fejlesztők és kiadók is adnak ki számolatlanul kisebb gagyibb játékokat. Nem tehetnek fel mindent éveken át 1-2 komolyabb projkt sikerére. Közben is kell valamiből élni. Olyan ez mint a film gyártás. Ott se lesz minden film oszkár díjas... :) tömegesen készül még a nagy studióknál is a simán felejthető alkotások. Rengetek olyan film készül még a nagy studióknál is, ami a készítés és a forgalmazás költségeit se hozza vissza Más filmek meg milliárd dollárt hoznak. Meg esetleg fél tucat oszkár dijat... van amikor a szarból csinálnak aranyat máskor meg az aranyból szart.. :)
  • t_robert #9
    Másfelől viszont az s mindegy ám egy játékfejlészó esetében, hogy mennyi a mögötte levő tőke. Még a legnagyobb játék kiadók is csak 3-4 nagyobb volumenű projektet képesek fejleszteni. Egy komoly fejlesztés sok száz ember több évnyi munkája. gen csak hatalmas költség, mire eladható termék lesz a sok év munkából. Gondolj bele ott a CP 2077. amit a CD Projekt Red fejleszt. Egyáltalán nem kicsi a cég, amúgy mert több, mint 1100-1200 dolgozójuk van. Ennek ellenére nagyjából 2-3 évente képesek egy ütősebb játékot kiadni. De az Activision se képes párhuzamosan 3-4 ütösebb játék fejlesztésére. Igaziból már nem is ők fejlesztenek, hanem kisebb játék fejlesztő cégek végzik a munkát és az Activision a kiadó és a projektek finanszirozója. Ha mögé kerül a MS pénze lehet, hogy egy tucat nagy játék projektet is képes lesz finanszirozni. Nekünk játékosoknak persze csak jó, ha minnél több ütősebb játék fejlesztése folyik. Annál több lesz a sikeres jó játék. Nekem, mint felhasználónak édes mindegy ki fejleszt és ki finansziroz. Szóval igen csak elönyös az Activisionnak is, ha ömlik hozzá a MS pénze. A Sony-nak persze nem jó, ha erősödik a konkurencia... de ez legyen a Sony gondja.... Amúgy is jobb a piac és a verseny, mint a monopolium.
  • militavia #8
    Hát, a Last of Us 1 PC-re a Last of Us 2 után jött és sanszosan a 2 motorjával húzták fel az első részt.
    Ezen felül nagyon sok PS exlu játék nincs PC-n, csak a TPS adv/RPG-k egy része. De még itt is bőven van kivétel, pl. a Ghost of Tsushima.
  • militavia #7
    Ezt kétlem. Mert az xbox és MS modellje láthatólag a sok átlagos és szar játék óccón Gamepassba.
    Ennek kb. akkora "vonzereje" van számomra és sokaknak, hogy le se szarom.

    Lehet, hogy az MS leuralja ezen játékokat, de ameddig én, aki RÜHELLEM a konzolt, de kényszerből megvettem, mert exlu játékokhoz hozzá akartam férni, addig a SONY-t nem fojtja meg semmi. Mert ameddig a Last of Us, HZD és hasonló játékok nincsenek gamefoson, addig ki nem szarja le azt és az MS-t?

    Még, ha PC-re is jön idővel exliu játék, az is a SONY kezében van, nem az MS-nél.
  • NEXUS6 #6
    Hááát nem egészen így fogalmazható meg a helyzet. A Sony is kiadja az exkluzív játékait általában PC-re. Az exkluzivitás igazából ma már elég szűken értelmezendő, a konkurens konzol platformból való kizártságot, vagy csak időleges kizártságot jelent, jobbára.

    Másrászt nézzünk egy példát. Szerintem amúgy lesz Starfield is PS-re, de talán majd csak kb 1 év múlva. Csak ugye addigra az a felfutás, amit a marketing manapság hozhatna, addigra kiesik. A PS-en is eladhattak volna ma mondjuk akár 5 millió példányt is (pláne hogy lassan 2X annyi az eladott PS-ek száma, mint az X-eké), ami akkor már csak max 3 lesz. Mégha emiatt többen vásároltak meg PC/XB platformokra akkor is milliós nagyságú különbözet. Ha végül is ki sem adják, akkor meg marad a fenti 5 millió. PC-n pl. ez pluszban elképzelhetetlen siker lenne, amit a kiadó így gyak az exkluzívitással, PS platform kizárásával kivágna az ablakon.
    Ezt ki engedheti meg magának?
  • NEXUS6 #5
    Ebben a konzol generációban ez már szerintem gyak esélytelen, az eddig kiadott COD-ok is még ott vannak a PS platformon. A köv generáció kiadásának időpontjára várható azon negatív hatások érvényesülése de a M$ és a felvásárolt kiadók számára, amiket írtam. Szal, nem gondolom, hogy a Sony elbaxná a dolgokat, hogy végül ki akarna, kellene vonulnia.

    Volt már hasonló szituban a Sony is amúgy, mint most a M$ a PS3 katasztrófális startja után. Gyak exkluzívok nélkül maradt egy gyengébb, ráadásul nehezebben programozható géppel, amin a multiplatform címek is xarabbul futottak, nem túl rózsás eladási mutatókkal.. Ők is az exkluziv játékokra mentek rá ekkor, de pénz híján inkább kis, saját stúdiókat, meg függetleneket támogattak. A generáció végére sikerült eladásokban utolérnie, lehagynia a Mikrót, miközben rahedli új, elég jól csengő saját exkluzív címet termeltek ki.
    Ez az ehhez képest fordított logika, meglátjuk mennyire lesz a Mikrónak sikeres.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.10.18. 13:08:33
  • bdzsana #4
    Azért nem biztos hogy olyan nagy kiesés mint a Sony esetében. Mert a Sony exkluzív az csak PS, de az Xbox exkluzivak jó eséllyel megjelennek PC-re is.
  • Ender Wiggin #3
    reméljük azt, hogy jön a starcraft 3 carrigannel és raynorral!