SG.hu

A kínai szigor erősődését mutatja az Activision Blizzard kiszorulása

Az Activision Blizzard nem hajolt meg a kínai partnere előtt, ezért elvesztette a teljes piacot. Az ellenőrzés fokozódása miatt több millió játékos szomorkodhat, az amerikaiak pedig sok pénzt veszítettek. Egészen érdekes Magyarországról olvasni a kínai kiebrudalás háttértörténetét, melyet a New York Times dolgozott fel. Nálunk is napi szinten zajlik hasonló, lásd például a "de szép Szigeted van, kár lenne ha történne vele valami" sztori.

Tavaly októberben a kínai NetEase játékgyártó vállalat és az Activision Blizzard amerikai videojáték-fejlesztő cég vezetői egy Zoom videokonferencián vettek részt, hogy megvitassák a 14 éve tartó partnerségük jövőjét, amelynek célja az Activision olyan játékainak kínai forgalmazása volt, mint a World of Warcraft. A kapcsolat azt látszott bizonyítani, hogy a globális kereskedelem az egyre mélyülő geopolitikai ellentétek ellenére is virágozhat, hiszen a partnerség mintegy 750 millió dolláros éves bevételt jelentett. A NetEase vezetői aggódtak a kínai kormány által bevezetett új törvények miatt, és módosítani akarták az Activisionnel régóta fennálló szerződésüket, hogy biztosítsák a jogszabályoknak való megfelelőséget. Azonban a két cég drasztikusan eltérő értelmezéssel hagyta el a telefonbeszélgetést: amit a NetEase vezetői békítő gesztusnak tartottak, azt az Activision vezetői fenyegetésnek tekintették. Egy hónappal később a vállalatok megszakították a tárgyalásokat.

Januárban több mint hárommillió kínai játékos vesztette el a hozzáférést az Activision ikonikus játékaihoz, amikor a partnerség véget ért. A NetEase dühös alkalmazottai élőben közvetítették a World of Warcraft tízméteres szobrának leszerelését, amely a cég Hangcsouban található központja előtt állt. A több hónapos tárgyalások után bekövetkezett ingerült szakítás egy újabb esettanulmánnyá vált a kínai üzleti élet egyre nehezebbé válásáról. Az Activision és a NetEase közötti tárgyalások megszakadásának részletei szokatlan, kulisszák mögötti betekintést nyújtanak abba, hogy a kínai és amerikai vállalatok hogyan küzdenek a kínai kormány érdekei és a saját üzleti érdekeik közötti egyensúly megteremtéséért.


Az Activisionnel a partnerség kezdete óta néhány évente lefolytatott újratárgyalások során a NetEase véget akart vetni a vegyesvállalati megállapodásnak. A NetEase azt szerette volna, ha az Activision közvetlenül nekik licencelné a játékait a közösen tulajdonolt cég helyett. Érvelésük szerint ez lehetővé tette volna számukra, hogy az Activision segítsége nélkül jobban megfeleljenek az új szabályozásoknak. De tanácsadók szerint a NetEase egyszerűen csak ürügyként használta a trösztellenes szabályozást, hogy jobb üzletet kössön.

De a feszültség már a tavalyi szerződésmegújítási tárgyalások előtt is nőtt két NetEase tőkejuttatás miatt. 2018-ban a kínai cég 100 millió dollárt fektetett be a Bungie játékfejlesztő cégbe, amely az Activisionnel együttműködve készítette a Destiny játékot. Ezt Bobby Kotick, az Activision vezérigazgatója nehezményezte, mert a Bungie késésben volt a Destiny fejlesztésével, és aggódott, hogy a befektetés elvonja a vállalat figyelmét a Destinyvel kapcsolatos kötelezettségeiről. Szintén feldühítette az Activisiont, hogy abban az évben a NetEase egy olyan játékfejlesztő cégbe fektetett be, amelyet egy olyan személy alapított, aki a közelmúltig az Activision egyik vezető alkalmazottja volt. Kotick fontolóra vette a partnerség megszüntetését, míg a másik oldalról a NetEase vezetői úgy vélték, hogy az amerikaiak ésszerűtlen követeléseket támasztanak. Mindezek miatt az Activision és a NetEase közötti 2019-es megállapodás olyan korlátozásokat tartalmazott, amelyek megakadályozták, hogy a NetEase korábbi Activision-alkalmazottakat alkalmazzon, vagy az általuk vezetett játékstúdiókba fektessen be.

Ezek a feszültségek a tavaly októberi hívás során csúcsosodtak ki, amikor már világszerte számos szabályozó hatóság vizsgálta a Microsoft 70 milliárd dolláros üzletét az Activision megvásárlásáról. Kotick azt mondta William Dingnek, a NetEase vezérigazgatójának, hogy megfontolja a licencelési javaslatot, bár nem akart nagyobb ellenőrzést átegedni az Activision szellemi tulajdona felett a NetEase-nek. Az ellenállás letörésére Ding megfenyegette Kotickot: mivel a kínai kormány is a Microsoft felvásárlását vizsgálja, és Ding azt mondta, hogy a NetEase befolyásolhatja a kormányt, hogy az engedélyezési vita kimenetelétől függően blokkolja vagy támogassa az üzletet. A NetEase szóvivője tagadja, hogy Ding megfenyegette volna az Activisiont, szerinte békülékenyek akartak lenni az Activisionnel szemben. Arra akarták felhívni a figyelmet, hogy ha az Activision nem tér át a licencszerződésre, akkor a Microsoftnak ugyanolyan szabályozási akadályokkal kell szembenéznie, mint amikor felvásárolja a vállalatot.

A Zoom hívás után az Activision ellenajánlatot tett: 500 millió dollárt kértek a kínaiaktól ahelyett, hogy az az üzlet teljes időtartama alatt fizetné ki a licencszerződést, megszüntetve azt a kockázatot, hogy a játékait beleegyezése nélkül másolnák le. A NetEase szerint ez "kereskedelmi szempontból logikátlan" volt és a szerződés januárban lejárt. Amikor a szakítás novemberben nyilvánosságra került, sokkoló hullámokat kavart a kínai játékközösségben. A NetEase részvényei Hongkongban zuhanórepülésbe kezdtek. Az utolsó pillanatban az Activision javaslatot tett a partnerség hat hónappal történő meghosszabbítására, hogy a játékosok továbbra is játszhassanak, amíg új, hosszú távú partnert keresnek. A NetEase visszautasította az új ajánlatot, és egy nyilatkozatában a "válás közbeni együtt maradáshoz" hasonlította.


Január közepén megsemmisítették a World of Warcraft szobrot, és az alkalmazottak élőben közvetítették azt 30 000 embernek. A NetEase azt mondta, hogy a helyi törvények megkövetelik tőle, hogy a partnerség megszűnése után eltakarítsa egy másik cég szellemi tulajdonát. (Nem mellesleg a vezetés ezzel az amerikaiakra kente a felelősséget és új irányt mutatott a bosszús játékosok haragjának.) Január végén az Activision legtöbb játéka - köztük a World of Warcraft, a Diablo III és az Overwatch - elérhetetlenné vált Kínában. A piaci résre rámozdultak a helyi cégek, és olyan játékokat adtak ki, amelyek nagy hasonlóságot mutatnak a bezárt Activision-játékokkal. A NetEase toborzó akciót is indított a World of Warcraft egykori játékosai számára, remélve, hogy ráveszi őket, hogy csatlakozzanak egy saját játékukhoz, a Justice Online-hoz, amely ugyanabban a műfajba tartozik, mint a World of Warcraft. A NetEase állítáa szerint játékai nem hasonlítanak az Activision játékaihoz, de az interneten az emberek olyan képeket tettek közzé a Justice és a Warcraft játékokból származó tárgyakról, amelyek hasonlítanak egymásra.

Az Activision visszatérést tervez Kínába és tárgyalásokat folytat más kínai vállalatokkal a játékai forgalmazásáról, olyan távközlési vállalatokat is megkerestek, mint a China Mobile. Korábban a Tencent és a TikTokot birtokló ByteDance is kifejezte érdeklődését az Activisionnel való együttműködés iránt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #6
    "Hát ja. Lusta vagyok megnézni, de az is jó kérdés, hogy a NetEase vajon milyen piaci részesedéssel birtokolja a kínai piacot?"
    2019 első negyedévében 17,45%-át birtokolta az online játék piacnak.

    https://www.statista.com/statistics/868870/market-share-of-leading-online-gaming-operators-china/
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2023.04.12. 10:52:32
  • NEXUS6 #5
    Hát ja. Lusta vagyok megnézni, de az is jó kérdés, hogy a NetEase vajon milyen piaci részesedéssel bírtokolja a kínai piacot?

    Szal két politikailag is erősen befolyásolt konglomerátum egymásnak feszül, és a hülyeségüknek köszönhetően bebuktak, amelyek ráadásul olyan üzleti kultúrát képviselnek, amelyik közül egyikkel sem tudok azonosulni, akkor csak annyit tudok mondani, hogy gratulálok, így jártatok.

    Igazából csak a gémereket, meg a fejlesztőket sajnálom, hogy ez a két csoport "hála" a manegerek hihetetlen jó, és az aktuális környezethez, kultúrához adaptálódó üzleti érzékének, sajnos nem találnak egymásra, és jogos az anyázásuk!
  • end3 #4
    Mert a 3 ezer éves kultúra bölcs vezetői menteni akarják a társadalmukat a nyugati típusú agymosástól és a "sátánisták" okozta végleges lezülléstől.
  • Gabbbbbbbbbbbb #3
    Szerintem itt most tényleg az a helyzet, hogy erős politikai akarat van, hogy kirúgják a külföldi online játékokat az országból, így teljesen esélytelen volt ez üzlet, még 10% haszonért cserébe sem fogadták volna el az A. ajánlatát.

    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2023.04.04. 20:14:37
  • Cat #2
    "nemhogy meg akarnak fúrni egy piaci viszonyokat torzító egészségtelen konglomerátum létrejöttét"
    Szerintem a Neteasenek teljesen mindegy volt, hogy a partnerét, akivel közösen tulajdonolt egy céget, megveszi-e a Microsoft vagy nem. A korábbi lépések, miszerint kilép onnan egy alkalmazott és egyből megdobod egy csomó pénzzel, is minimum barátságtalanok, de "kinaiak, más kultúra, biztos nem értik hogy ilyet nem illik". A fenét nem értik.
  • NEXUS6 #1
    Hát nem vagyok oda a kínaiak üzleti moráljáért, de nehogy már most akkor Bobby Kotickot, meg a Mikrót kelljen siratnom!

    Kedvenc mondatom:
    "De tanácsadók szerint a NetEase egyszerűen csak ürügyként használta a trösztellenes szabályozást, hogy jobb üzletet kössön."
    Hihetetlenül pofátlanok, nemhogy meg akarnak fúrni egy piaci viszonyokat torzító egészségtelen konglomerátum létrejöttét, de még az ésszerűbb üzleti modellel több profitot is akarnak!? Ezeknek a kínaiaknak aztán van bőr az arczukon!
    XD