SG.hu

A botrány hatására módosítja árazását a Unity

Egyre több fejlesztő jelenti be nyilvánosan szakítását a céggel, ezért a Unity meg fogja változtatni a díjszabását. A játékok grafikus motorját fejlesztő cég bevételi alapú díjplafonokat és önbevalláson alapuló telepítési számokat tervez, de megszüntethetik a minimális küszöbértékekhez szükséges "visszamenőleges" telepítési számításokat is.

Heves visszhangot váltott ki a népszerű játék- és médiafejlesztő motort kiadó cég új díjstruktúrája, ezért a cég védekező álláspontra helyezkedett, és legalább részben vissza fogják vonni a változtatásokat. Motorjuk népszerű a független fejlesztők körében, mert általa egy játék több játékplatformon is elérhetővé válik, miközben az előzetes költségek minimálisra szoríthatók. Eddig ha egy fejlesztőnek 100 ezer dollár alatti bevétele volt a játékából, akkor ingyenesen használhatta a Unity termékét, míg a Plus előfizetés 200 ezer dollárig vitte fel ezt a határt, a legnagyobbaknak pedig a Pro volt a tuti választás. Ennek eredményeképpen olyan nagy sikerű játékoknak is megérte használata, mint a Pokémon GO vagy a Genshin Impact, valamint számtalan indie-siker, mint a Slay the Spire és a Timberborn.

A vállalat azonban múlt héten bejelentette, hogy 2024-től kezdődően a cég játéktelepítésénként 20 centes díjat számít fel, ha az adott cím 200 000 példányban kelt el és a fejlesztő 200 000 dolláros bevételt ért el. A magasabb előfizetési szintért fizető fejlesztőknek magasabb értékesítési küszöbértékek és alacsonyabb díjak járnak, de továbbra is ingyenes maradna a termék azoknak, akik nem érik el ezeket a mérföldköveket.


A cég nem győz sajnálkozni

Míg a 200 000 eladott példány sok indie fejlesztő számára valóra vált álom lehet, és maga a Unity is úgy becsülte, hogy a felhasználók körülbelül 10%-a tartozik ebbe a körbe, sokan vannak olyanok is, akik számára ez a változtatás katasztrofális. Hirtelen egy olyan játék, ahol a Unity licencköltsége már sokszorosan megtérült, teherré válhat: az eladások megugrása több ezer dollárnyi díjjal terhelheti meg a fejlesztőt. A mobilokon pedig, ahol sok játék ingyenes, és hirdetésekre vagy játékon belüli monetizációra támaszkodik, az App Store listájának élére való feljutás hatalmas költségekkel terhelheti alkotóikat, akiknek nincs azonnali bevételük, amiből kifizethetnék ezt. A Unity eredeti megfogalmazása és az új díjak leírása azt is sugallta, hogy még a kalóz- vagy ismételt telepítések is díjakat váltanának ki, amit a fejlesztők példátlannak neveztek.

Több népszerű játék készítője bejelentette, hogy a díjak kifizetése helyett inkább offline állapotba helyezik játékaikat, vagy elhalasztják a további fejlesztést, hogy más motorra portolják őket. (A nyílt forráskódú Godot iránt jelentős érdeklődés mutatkozott.) A Unity próbált kárt menteni, és elmagyarázta, hogy a díjak nem lesznek visszamenőleges hatályúak, és egy eszközön csak az első telepítés jár költséggel. Leszögezték, hogy a díjat a forgalmazó számláznák ki, például a Game Pass esetében a Microsoftnak - amely hatalmas letöltési számokat produkál -, de nem világos, hogy ez hogyan valósulna meg és mely platformok tartoznának ebbe a körbe. Ha bármelyik nagy játékboltnak hirtelen milliós díjakat kellene fizetnie a játékokért, sokkal valószínűbb, hogy egyszerűen eltávolítanák a Unity-alapú címeket, minthogy fizessenek.


Rengeteg fejlesztő tér át a Godot motor használatára

A cég ígérete szerint "néhány napon belül" bejelent egy frissített szabályzatot, melyet a Bloomberg munkatársa, Jason Schreier ismertetett. A vállalati belső megbeszélésen terjesztett anyag szerint a vállalat ideiglenesen fontolgatja a teljes díj a játék bevételének 4 százalékában való korlátozását amint az eléri az 1 millió dollárt. (Összehasonlításképpen: az Epic Unreal Engine 1 milló dolláros bevételig jelenleg 5 százalékos átalánydíjat számít fel minden fejlesztői bevétel után a motort használó stúdióknak.) Ez a korlátozás "az 1 millió dollárnál többet kereső ügyfelekre" vonatkozna, és nem világos, hogy a kisebb játékokat és fejlesztőket hogyan érintené a lehetséges változás.

A Unity vezetői állítólag azt is elmondták a megbeszélésen, hogy a vállalat lehetővé teheti a felhasználók számára, hogy "önbevallással" szolgáltassanak adatokat a telepítések teljes számáról a díjbeszedés céljából. A Unity korábban azt mondta, hogy "számos forrásból gyűjtene adatokat" egy saját adatmodell működtetéséhez, amely a játéktelepítéseket követi nyomon, ami széles körben aggodalmat váltott ki a fejlesztők körében a magánélet védelmével és a jelentések pontosságával kapcsolatban. Schreier arról is beszámol, hogy a Unitynak nem célja megbüntetni azokat a játékokat, amelyek a korábbi díjmentes feltételek mellett sok eladást generáltak és halasztást adnának azoknak a játékoknak, amelyek közvetlenül a feltételek 2024. január 1-jei hatályba lépése előtt fognak megjelenni.


Az alkalmazottak maguk sem értik hogyan történhetett ekkora baklövés

A változtatások hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az új struktúra egyes fejlesztők számára elfogadhatóvá váljon. De az online alkotói közösség körében az a vélemény, hogy a Unity rendkívül népszerűtlen és ügyetlen bevezetésű módosítása - amit egyébként saját alkalmazottai is bíráltak - a fejlesztők megértésének alapvető hiányára utal. A Unitynek nehéz lesz visszanyernie a fejlesztők bizalmát, ha egyáltalán lehetséges.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ellaberin #1
    Azt gondolta néhány markecinges, hogy generálnak egy kis feszkót oszt' majd utána "leáraznak". Egyelőre úgy néz ki, hogy egyhúzásra sikerült lenullázni az eddigi komoly bizalmat. Ez a puska minimum besült, de az is lehet, hogy visszafele sült el.