SG.hu

Szerzői jogi káoszt fog okozni a játékokban megjelenő MI

Egyes játékok generatív mesterséges intelligenciát használnak a tartalmak létrehozására. Ilyenkor ki írja a történetet és ki kap érte fizetést?

A Latitude nevű cég készített egy AI Dungeon nevű játékot, amely generatív mesterséges intelligenciát használ a tartalom létrehozására. A cég vezérigazgatója Nick Walton, a Utah állambeli Brigham Young Egyetem mély tanulási laboratóriumának korábbi kutatója. A szövegalapú fantasy-szimuláció az OpenAI GPT-3-on fut, és 2019 májusa óta ontja magából a furcsa történeteket. A korai szöveges kalandjátékokra emlékeztető szoftverben a játékos egy sor sablonbeállítás közül választhat - fantasy, rejtély, apokaliptikus, cyberpunk, zombik -, mielőtt kiválasztja a karakterosztályát és nevét, majd a szoftver generál egy történetet. A játékos akciókkal, párbeszédekkel és leírásokkal alakítja a sztorit, a program pedig szöveggel reagál, egyfajta fantasy improvizáció történik. Az eszközzel való több éves kísérletezés során az emberek nagyon meggyőző D&D-szerű sztorikat hoztak létre. De ha a végeredmény béna is, egy olyan bonyolult szerzői jogi problémát okoz, amelyet a játékipar nehezen tud majd kibogozni. Ki írta a történetet? És ki kap fizetést a munkáért?

Sok játék ad eszközkészletet világok létrehozásához. Az olyan klasszikus sorozatok, mint a Halo vagy az Age of Empires kifinomult térképkészítő eszközöket tartalmaznak; a Minecraft a játékmenet egy olyan nyílt végű, fantáziadús formáját hozta létre, amelyből a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom Fuse és Ultrahand képességei egyértelműen inspirációt merítenek; mások, mint a Dreams vagy a Roblox, kevésbé játékok, mint inkább platformok a játékosok számára, hogy még több játékot készítsenek. A játékon belüli alkotások (in game content, IGC) vagy a felhasználók által létrehozott alkotások (user generated content, UGC) tulajdonjogára vonatkozó igényeket a végfelhasználói licencszerződések - a rettegett EULA-k, amelyeket senki sem olvas el - vitathatóvá tették. Általában ez azt jelenti, hogy a játékosok a játék elindításával lemondanak alkotásaik tulajdonjogáról. (A Minecraft ritka kivétel, ott az EULA már régóta biztosítja a játékosok számára az IGC-k tulajdonjogát).


A mesterséges intelligencia új helyzetet teremt. A világon mindenhol a törvények előírják, hogy a szerzői jogokat illetően csak emberek tarthatnak igényt a szerzőségre. Tehát egy olyan játék esetében, mint az AI Dungeon, ahol a platform lehetővé teszi a játékos számára, hogy lényegében egy chatbot segítségével "írjon" egy narratívát, a tulajdonjoggal kapcsolatos igények homályossá válhatnak: kié a kimenet? A mesterséges intelligenciát kifejlesztő vállalaté vagy a felhasználóé? A dolgok még bonyolultabbá válnak, ha valaki kifizeti a Stable Diffusion, a szövegből képet generáló algoritmus beépítéséhez szükséges havi 10 dollárt, amely képes illusztrációkat varázsolni az AI Dungeon történeteibe. A Stable Diffusion mögött álló Stability AI-t képzőművészek és a Getty Images médiavállalat perelte be.

A generatív MI-rendszerek terjedésével a "plágiumgép" kifejezés is megjelent. Lehetséges, hogy a GPT-3-at vagy Stable Diffusiont használó játékok felhasználói olyan dolgokat készítenek a játékban, amelyek mások munkájából merítenek. Úgy tűnik, a Latitude álláspontja nagyban hasonlít a Stability AI álláspontjára: Amit az eszköz létrehoz, az nem sérti a szerzői jogokat, így a felhasználó a tulajdonosa annak, ami kijön belőle.

Az AI Dungeon történetmegosztó funkciójával jelenleg nem lehet képalapú történeteket megosztani, de a funkció ablakot nyit egy olyan jövőbe, ahol a játékfejlesztők elkezdhetik használni vagy lehetővé tehetik a játékosok számára, hogy harmadik féltől származó MI-eszközöket használjanak egy játékon belül a térképek vagy NPC-párbeszédek generálásához. Az egyik figyelembe nem vett eredmény az, hogy ezen eszközök az adataikat a kreatív iparágak egészéből merítik. Ez "megnöveli a tétet", és növeli a lehetséges jogsértések és pereskedő felek számát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #7
    Könyvtár. Nem szükséges egy fillért sem fizetnem, és mégis sok ezer könyvet olvashatnék el. Ha pedig valaki megkérne hogy írjak egy Harry Potter szerű világot amolyan fanfiction jelleggel, meg tudnám csinálni. De a gép is pont ezt csinálná. A kettőnk között a különbség az idő lenne. A géppel is elolvastatják a könyveket, én is elolvasom. Csak nekem benne lenne sok sok napba csak az elolvasása is, a megírása meg pláne.

    Mutass ma (vagy régen) egy olyan művészt aki a világtól elzárva talált fel valami új stílust, vagy alkotott valamit. A világ tele van alkotásokkal, és óhatatlan hogy azok hassanak rád. Ha pedig te írsz egy zenét ami csak pár akkord, de ezeket az akkordokat mások is használták már, akkor te másolsz? 4 akkordból világslágerek tucatjait tudod eljátszani.. pontosabban, UGYANAZZAL a 4 akkorddal. :D Ha most én is felhasználom azokat akkor szerzői jogot sértek? Melyik zenészét?
  • Tetsuo #6
    Akkor nincs kérdés. Az illegál tartalmak felhasználást kell büntetni, az AI-s cégeknek pedig a legalizáció felé kellene kacsingatni, vagy erőszakkal afelé kéne őket terelni. (Egyébént a vízjeles fotót letöltheted, azért van rajta vízjel. De mindegyis, a jog pontosan meghatároz minden effélét, nincs kiskapu az AI-nak sem.)
    De nem a már kész produktumokat elemezgetni...
  • Cat #5
    "illegálisan letöltik? Letorrentezik?"
    1. Ismert "hibája" volt a Bingnek, hogy paywall mögötti cikkekről is lehetett tőle összefoglalót kérni. Egy hónapja javították, azaz letiltották ennek lehetőségét. Pl. itt olvashatsz róla: https://gizmodo.com/openai-pauses-chatgpt-browse-with-bing-paywall-1850605577
    2. A Getty Images fotóit úgy töltötték le, hogy rajta volt a vízjel, és ez a generált fotókon is megjelenik.
    3. Számtalan könyv legapróbb részletéről kérdezheted a chatgpt-t, pl. hogy milyen színű virágot tép le egy szereplő. Erre nem tudna úgy válaszolni az MI, ha nem tartalmazná az adatbázisa a teljes könyvet.

    "azt kellene bizonyítani és büntetni"
    Számtalan per már elindult, de biztos, hogy hosszú idő múlva lesz csak ítélet.
  • Tetsuo #4
    Hogy érted, hogy illegálisan letöltik? Letorrentezik? Miért, egyáltalán ez hogy alakulhatott így?
    Ha valóban így van, azt kellene bizonyítani és büntetni, nem az adott "művekben" fellelhető részleteket átfédülni meg fejet vakarni, hogy honnan van.
  • Cat #3
    "A mesterséges intelligencia is CSAK ilyen alapon vizsgálható szerzői jog szempontjából, nem olyan alapon, hogy honnan tanult. Szerzői joggal védett műből is tanulhatok, sőt, főleg olyanból szoktak"

    1. Amikor te szerzői jogvédett műből tanulsz, akkor vagy te, vagy az állam kifizeti neked a jogdíjat. Például amikor megveszed a könyvet, vagy amikor az állam ingyen adja neked a tankönyvet, amit valaki megírt. De még a szoftvereknél is évente súlyos milliárdokat fizet az állam a Microsoftnak, hogy az iskolákban és az egyetemeken legyen windows és office.

    2. Az MI cégek nem veszik meg azokat az adatokat, amik a tréningadatbázisokban vannak. Illegálisan letöltik azokat, legyen az fénykép, szöveg, vagy bármi egyéb. Erre tucatnyi bizonyíték van, és még csak azért nem hallottál arról, hogy szarrá bírságolták őket emiatt, mert nagyon friss az egész, és most indulnak/indultak a perek, most eszmélnek fel az adatbázisokat/könyveket birtokló cégek és személyek, hogy őket meglopták.

    3. Annyiban még súlyosabb a helyzet, hogy az MI betanítása nem "így alakult", hanem az ezzel foglalkozó cégek előre kitervelten letöltöttek mindent amit elértek, és úgy vannak vele, ha bejön, majd lesz pénzük, ha nem, akkor majd csődbe megy a cég.
  • Akva #2
    "minden MI eseten a teljes betanitasi adatbazist ellenorizni kell a szerzoi es szemelyes jogok tisztasaga szempontjabol"

    A mesterséges intelligeciát ugyanúgy kell kezelni, mint a természeteset. Engem sem lehet ellenőrizni, hogy milyen szerzői jogi háttere volt a betanításomnak. Szerzői jogot csak a MŰVÖN lehet számonkérni. Ha a MŰBEN felismerhető szerzői jogsértés van, akkor lehet fellépni. Egyébként minden művész/szerző más művészek tapasztalatait felhasználva alkot. Ha írok egy fizikakönyvet, ugyanazokat a szavakat fogom használni, mint más fizikakönyvek. Szerzői jogi probléma csak akkor van, ha a mondatokban, a bekezdések tartalmának mintázatában, vagy a könyv szerkezetében akad feltűnő egyezés, de még az utóbbi is menthető pl. oktatási cél esetén. A mesterséges intelligencia is CSAK ilyen alapon vizsgálható szerzői jog szempontjából, nem olyan alapon, hogy honnan tanult. Szerzői joggal védett műből is tanulhatok, sőt, főleg olyanból szoktak, mert amit nem véd szerzői jog, az vagy elavult, vagy megbízhatatlan (pl. Wikipédia)
  • kvp #1
    Generalt tartalmat mar reges regen hasznaltak a jatekprogramok, a legtobb rougelike jatek generalt szinteket hasznal es az az 1980-as evek technologiaja. A gond ott van, hogy a generalt tartalom eloallitasahoz mas fejlesztok, jogvedett tartalmait hasznaljak fel a mai szoftverek.

    Ez is afele mutat, hogy minden MI eseten a teljes betanitasi adatbazist ellenorizni kell a szerzoi es szemelyes jogok tisztasaga szempontjabol es ezt egy fuggetlen kulso hatosagnak vagy szervezetnek tanusitania kell. Plusz barmilyen felmerulo szerzoi jogi vita eseten ezen betanitasi keszleteket at kell tudniuk vizsgalni a hatosagoknak es a birosagoknak. Ez felveti azt a kerdest is, hogy hogyan lehet kriptografiailag bizonyitani, hogy egy adott MI csak es kizarolag egy meghatarozott betanitasi keszletbol tanult. Es ez meg csak az egyszer betanitott, lepesekben fejlesztett MI-ket fedi le, az ontanulo rendszereket nem, ahol a fejlesztok se tudjak ellenorizni, hogy honnan jottek a betanitasra hasznalt adatok.