Ötvös Tibor
Ötletesen védekeznek a független csapatok a warez ellen
A warez elleni védekezés egyetlen hatásos módját vezették be pár független játékban, mely talán a nagyokat is elgondolkoztatja.
Már rögtön az elején le kell szögeznünk, hogy a játékfejlesztés és a kalózkodás kéz a kézben járnak. Amíg ilyen árakon kerülnek a polcokra a programok (most kimondottan a hazai árszabásra gondolunk) vagy inkább míg ilyen alacsonyak a fizetések, addig az esetek többségében valamely torrent-oldalról szedjük le a programokat.
Ez persze érthető módon nem tetszik a fejlesztőknek és a kiadóknak, ám itt is két csoportot kell megkülönböztetni. Vannak, akik elfogadják, hogy a warez van, volt és lesz és ezt belekalkulálják a veszteségekbe, míg mások foggal-körömmel küzdenek ellene. Utóbbi esetben azonban szinte kivétel nélkül olyan megoldásokat vetnek be, melyek csak a "normális" vásárlók életét keserítik meg (DRM például).
A független piacon ennél ötletesebb védelmi rendszereket építettek ki a fejlesztők. Itt van például a Noodlecake Studios, akik remek és még működőképes formulát alkottak meg játékuk, a Shooting Stars védelme érdekében. A feltört és a rendes változat egy bizonyos pontig teljesen egyforma, ám aztán jön egy főellenfél, akit szinte lehetetlen legyőzni... a kalóz-verzióban.
Sok órányi taktika és próbálkozás után le tudjuk verni a karaktert, majd utána érkezik a következő, akit azonban képtelenség lenyomni. Ha ezen két ellenfél bármelyike legyőz minket, a következő üzenet jelenik meg a képernyőn: "Rossz a halál, ugye? Független fejlesztők játékait illegálisan beszerezni is ugyanilyen rossz. Kérlek támogass minket és vásárold meg a Shooting Starst."
Valami hasonlót próbált egyébként a Croteam is a Serious Sam 3 kapcsán és az sikeres lett (bár idővel rá lehetett jönni, hogyan kell megölni a szinte elpusztíthatatlan ellenfelet) szóval nem kizárt, hogy ez a módszer fog elterjedni a függetlenek között és idővel talán a nagyok is rácsapnak. Akkor talán nem kell állandó netes kapcsolat és nem szívnak a DRM-rendszerek miatt a legális vásárlók sem.
Már rögtön az elején le kell szögeznünk, hogy a játékfejlesztés és a kalózkodás kéz a kézben járnak. Amíg ilyen árakon kerülnek a polcokra a programok (most kimondottan a hazai árszabásra gondolunk) vagy inkább míg ilyen alacsonyak a fizetések, addig az esetek többségében valamely torrent-oldalról szedjük le a programokat.
Ez persze érthető módon nem tetszik a fejlesztőknek és a kiadóknak, ám itt is két csoportot kell megkülönböztetni. Vannak, akik elfogadják, hogy a warez van, volt és lesz és ezt belekalkulálják a veszteségekbe, míg mások foggal-körömmel küzdenek ellene. Utóbbi esetben azonban szinte kivétel nélkül olyan megoldásokat vetnek be, melyek csak a "normális" vásárlók életét keserítik meg (DRM például).
A független piacon ennél ötletesebb védelmi rendszereket építettek ki a fejlesztők. Itt van például a Noodlecake Studios, akik remek és még működőképes formulát alkottak meg játékuk, a Shooting Stars védelme érdekében. A feltört és a rendes változat egy bizonyos pontig teljesen egyforma, ám aztán jön egy főellenfél, akit szinte lehetetlen legyőzni... a kalóz-verzióban.
Sok órányi taktika és próbálkozás után le tudjuk verni a karaktert, majd utána érkezik a következő, akit azonban képtelenség lenyomni. Ha ezen két ellenfél bármelyike legyőz minket, a következő üzenet jelenik meg a képernyőn: "Rossz a halál, ugye? Független fejlesztők játékait illegálisan beszerezni is ugyanilyen rossz. Kérlek támogass minket és vásárold meg a Shooting Starst."
Valami hasonlót próbált egyébként a Croteam is a Serious Sam 3 kapcsán és az sikeres lett (bár idővel rá lehetett jönni, hogyan kell megölni a szinte elpusztíthatatlan ellenfelet) szóval nem kizárt, hogy ez a módszer fog elterjedni a függetlenek között és idővel talán a nagyok is rácsapnak. Akkor talán nem kell állandó netes kapcsolat és nem szívnak a DRM-rendszerek miatt a legális vásárlók sem.