HENT hírlevél
Új üzleti modellek a brit játékfejlesztőknél
A számítógépes játékokat fejlesztő szakemberek 57 százaléka a kalózkodást tekinti az üzlet szempontjából legkárosabb tényezőnek, 87 százalékuk pedig új üzleti modellek segítségével venné fel a harcot a jogsértések ellen.
A számítógépes játékok fejlesztőinek és a digitális kiadóknak mindössze tíz százaléka látja megoldásnak a szellemi tulajdonjogra vonatkozó jogszabályok szigorúbb végrehajtását a szerzői jogi jogsértések jelentette problémára az Egyesült Királyságban, derült ki egy friss felméréséből. A megkérdezettek 40 százaléka tartja jó megoldásnak, ha a fogyasztókat felvilágosítják a jogsértések veszélyeiről és az illegális tevékenységeknek a vállalkozásokra gyakorolt káros hatásairól. A felmérésben résztvevők 57 százaléka szerint a kalózkodás jelenti vállalkozásuk számára a legnagyobb problémát, ugyanakkor 73 százalékuk ellenzi azt a megoldást, hogy korlátozzák, vagy megszüntessék azoknak a felhasználóknak az internetkapcsolatát, akik szerzői jogi védelem alatt álló tartalmakat osztanak meg illegálisan a világhálón.
A felmérést készítő Független Játékfejlesztők Szövetségének (TIGA) vezetője szerint az illegális másolatok sok fejlesztőt és digitális kiadót állítanak nagy kihívások elé - az Android alapú platformra írt játékok például különösen ki vannak téve veszélyének. Sok játékokat gyártó vállalkozás alkalmaz ezek kiküszöbölése érdekében új üzleti modelleket, például hogy havidíjas szolgáltatásokat kínál, vagy ingyenesen játszható programokat fejleszt. A fejlesztők 73 százaléka ugyanakkor úgy látja, hogy az internetes környezetben elkövetett szerzői jogi jogsértések mértéke már nem növekszik tovább; 40 százalékuk úgy vélekedik, hogy a jogsértések 5 éven belül veszélyeztetni fogják a vállalkozásuk sikerét, míg 37 százalékuk nem tart ettől.
A TIGA elnöke szerint ugyan van mitől tartaniuk, de az mindenképpen bíztató, hogy a játékiparban tevékenykedő kiadók és fejlesztők pozitív hozzáállással és kreativitással közelítik meg a szellemi tulajdonjogot érintő jogsértések problémáját. A felmérésben részt vevő cégek 57 százaléka egyébként nem tud beszámolni semmilyen, a jogsértésekkel szemben általa sikerrel véghezvitt akcióról, a többségük pedig soha nem is próbálta meg felvenni még a kapcsolatot sem azokkal az oldalakkal, ahol az általuk fejlesztett programok illegális másolatai hozzáférhetőek. Néhányuk azonban sikeresnek találta például az alkalmazásokon belül történő vásárlások biztonságának növelését és a néhány naponként tartott biztonsági ellenőrzéseknek a módszerét, amelyekkel korlátozni lehet az illegális másolatok használatának idejét.
A számítógépes játékok fejlesztőinek és a digitális kiadóknak mindössze tíz százaléka látja megoldásnak a szellemi tulajdonjogra vonatkozó jogszabályok szigorúbb végrehajtását a szerzői jogi jogsértések jelentette problémára az Egyesült Királyságban, derült ki egy friss felméréséből. A megkérdezettek 40 százaléka tartja jó megoldásnak, ha a fogyasztókat felvilágosítják a jogsértések veszélyeiről és az illegális tevékenységeknek a vállalkozásokra gyakorolt káros hatásairól. A felmérésben résztvevők 57 százaléka szerint a kalózkodás jelenti vállalkozásuk számára a legnagyobb problémát, ugyanakkor 73 százalékuk ellenzi azt a megoldást, hogy korlátozzák, vagy megszüntessék azoknak a felhasználóknak az internetkapcsolatát, akik szerzői jogi védelem alatt álló tartalmakat osztanak meg illegálisan a világhálón.
A felmérést készítő Független Játékfejlesztők Szövetségének (TIGA) vezetője szerint az illegális másolatok sok fejlesztőt és digitális kiadót állítanak nagy kihívások elé - az Android alapú platformra írt játékok például különösen ki vannak téve veszélyének. Sok játékokat gyártó vállalkozás alkalmaz ezek kiküszöbölése érdekében új üzleti modelleket, például hogy havidíjas szolgáltatásokat kínál, vagy ingyenesen játszható programokat fejleszt. A fejlesztők 73 százaléka ugyanakkor úgy látja, hogy az internetes környezetben elkövetett szerzői jogi jogsértések mértéke már nem növekszik tovább; 40 százalékuk úgy vélekedik, hogy a jogsértések 5 éven belül veszélyeztetni fogják a vállalkozásuk sikerét, míg 37 százalékuk nem tart ettől.
A TIGA elnöke szerint ugyan van mitől tartaniuk, de az mindenképpen bíztató, hogy a játékiparban tevékenykedő kiadók és fejlesztők pozitív hozzáállással és kreativitással közelítik meg a szellemi tulajdonjogot érintő jogsértések problémáját. A felmérésben részt vevő cégek 57 százaléka egyébként nem tud beszámolni semmilyen, a jogsértésekkel szemben általa sikerrel véghezvitt akcióról, a többségük pedig soha nem is próbálta meg felvenni még a kapcsolatot sem azokkal az oldalakkal, ahol az általuk fejlesztett programok illegális másolatai hozzáférhetőek. Néhányuk azonban sikeresnek találta például az alkalmazásokon belül történő vásárlások biztonságának növelését és a néhány naponként tartott biztonsági ellenőrzéseknek a módszerét, amelyekkel korlátozni lehet az illegális másolatok használatának idejét.