Gyurkity Péter
Közlekedésben erősítenek az online térképszolgáltatók
Bár az alapvető közlekedési információk megjelenítése már egyik nagy szereplőnek sem okoz problémát, a fejlesztők további funkciókkal bővítik a meglévő platformokat, hogy bebiztosítsák saját pozícióikat a szorosabbá váló versenyben. Az Apple felvásárolta azon egyik életképes alternatívát nyújtó céget, amelyet korábban ők is ajánlottak, míg a Google egy hasonló lépéssel bővíti ki saját portfólióját. A Nokia kísérleti projektekben, saját adatait felhasználva szolgáltatna hasznos információkat a közösségek számára.
Az Apple néhány nappal ezelőtt vásárolta fel az Embark nevű céget, amely eddig saját okostelefonos alkalmazásán keresztül nyújtott segítséget azoknak, akik az egyes városokon belül, a tömegközlekedési eszközöket igénybe véve állították össze az ideálisnak vélt útvonalat. Szolgáltatásuk mintegy féltucat amerikai nagyvárosban volt elérhető, az iOS és Android platformon egyaránt, ez utóbbi azonban már el is tűnt, nyilván az almás cég további tervei miatt.
Érdekesség, hogy az Apple Maps megjelenésekor, illetve az ezt követő első, problémákkal és hibákkal terhelt időszakban maga a fejlesztő cég is az Embark szolgáltatását ajánlotta azok számára, akik a tömegközlekedést szerették volna igénybe venni, előre tudni, hogy mely opciókat érdemes választani a kívánt menetrend és érkezési időpont alapján. A kicsinyke, 2011-ben indult cég befektetői között a BMW is megtalálható volt, állításuk szerint ennek révén már több mint félmillió felhasználóra tettek szert, ám nagyon úgy tűnt, hogy nem rendelkeznek konkrét koncepcióval a jövőt illetően. Az Apple most sem volt hajlandó nyilatkozni a döntésről és az ezt követő várható fejleményekről, ám nyilvánvaló, hogy a szolgáltatást szorosan összekapcsolják saját platformjukkal és kiterjesztik majd annak hatósugarát, talán éppen az iOS7 közeljövőben esedékes megjelenésével egy időben.
A Nokia a maga részéről a Here márkanév alatt indította el saját fejlesztését, amely többek között a Microsoft Bing kereső térképszolgáltatását is kiszolgálja. Ennek alapjait még 2007-ben, a Navteq cég megszerzésével fektették le, majd a háromdimenziós utcaképek előállítására szakosodott Earthmine tavalyi felvásárlásával egyértelművé vált a további fejlődési irány - jól megfigyelhető itt egy trend, amelyben erős túlsúllyal vannak jelen az akvizíciók. Az Android és az iOS támogatása itt is megoldott, ehhez a listához pedig a FirefoxOS is csatlakozott.
A cég szakemberei nemcsak a kamerával felszerelt személyautókra, hanem a személyes navigációs eszközök, valamint a CAN (controller area network) busz által továbbított adatokra is támaszkodnak a különböző információk begyűjtésében és összegzésében. A különböző kísérleti projektekben igyekeznek felmérni, hogy pontosan hogyan és miként tevődik össze egy-egy város teljes közúti forgalma, ez pedig később nagyon is hasznos adalékként járul hozzá a további fejlesztések sikeres adaptálásához. Itt nem kizárólag az optimális útvonalak kiválasztására kell gondolnunk, hanem akár egy-egy utcarész, egyenes vagy íves útszakasz pontosabb leírására, a megfigyelt vezetési módok összegyűjtésére, amelynek révén folyamatosan tájékoztatják az autó vezetőjét a megengedett, vagy optimális sebességről, az ajánlott fékezési pontokról, mégpedig az időjárási viszonyoktól függően. A legnagyobb kihívást nem is ez, hanem a személyi jogok tiszteletben tartása jelenti, a valós idejű adatok továbbítását ugyanis ennek figyelembevételével kell megoldaniuk - a most alkalmazott projektek résztvevői például külön jelzik csatlakozási szándékukat.
A piac legnagyobb szereplője egyértelműen a Google, amely hosszú évek tapasztalataira támaszkodhat, mind a Maps, mind pedig a Google Earth esetében. Tömegközlekedési útvonaltervezőjük például Budapest esetében is 2011 óta elérhető, ennek révén tudhatjuk, hogy mennyi időre van szükségünk a városon belüli mozgáshoz, a következő lépést pedig már akkor is az agglomeráció bekapcsolása jelentette. A Street View szolgáltatás hosszas viták után idén szintén elindult hazánkban, bár a tengerentúlon már 2010-ben megkezdték a kerékpárutak, illetve a gyalogosan bejárható útvonalak feltérképezését és lefényképezését. Mára eljutottak oda, hogy az egyes épületeken, vagy akár irodákon belül is szétnézhetünk, már amennyiben az adott vállalat szeretné magát ily módon is megjeleníteni a vásárlóközönség és a potenciális partnerek előtt.
A Google lehetővé teszi a boltokon belüli szétnézést is
Ez sem volt azonban elég az internetes keresőként induló cég számára, ezért mindent megtettek a következő felvásárlási célpontként kijelölt izraeli Waze megszerzéséért. Ez végül sikerült, érdekes módon éppen a Facebook elől happolták el a közlekedési szoftvert fejlesztő céget, mégpedig 1,1 milliárd dollárért, ami mindenképpen szép összeg. A Waze révén további funkciókkal bővül majd a platform, így például közösségi jelleggel ruházhatják fel a Maps portált.
A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy az úton lévő felhasználók nemcsak a központilag elérhetővé tett listákat böngészhetik, igyekezvén elkerülni a baleseteket és lezárt útszakaszokat, hanem maguk is beküldhetnek ilyen jellegű jelentéseket, egymásnak jelezve, hogy mely pontokon akadozik a közlekedés, legyen szó balesetekről, helyszínelésről, építkezési munkálatokról, hídlezárásokról, felújításokról, stb. Emellett a helyi érdekességekről is részletes információkat kapunk, az eszköztár pedig keresési opcióval bővíthető, hogy még kényelmesebb legyen a tájékozódás. Nem véletlen, hogy a valós idejű adatok csak Android alatt, a Google Maps részeként lesznek elérhetők, bár egyelőre mindössze 13 országban (Magyarország ebből a körből még kimarad). Az app ingyenes jellege nyilván nem módosul, ám az eddigi 45 milliós felhasználói tábor alaposan kibővül majd.
Feltörekvő újoncokból - a felvásárlások ellenére - továbbra sincs hiány. Ilyen például a Citymaps, amely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy megosszák egymással saját, egyedire szabott térképeiket, feltüntetve azokon kedvenc üzleteiket és az egyéb helységeket. Értelemszerűen ez a megoldás is a közösségi jelleget emeli ki, és reményeik szerint ezzel néhány éven belül akár a Google ellen is vetélkedhetnek majd - jóval nagyobb az esélye azonban annak, hogy ők is beolvadnak valamelyik óriás eszköztárába.
A kereslettel nem lesz gond, hiszen ma már egyre több kisebb-nagyobb cég közvetít valós idejű közlekedési adatokat a felhasználók felé. Ennek köszönhetően pontosan nyomon követhetjük az egyes repülőgépeket, az autóbuszokat, de arról is tájékozódhatunk, hogy városunk mely negyedeit kell messze elkerülnünk a magasabb bűnözési szint miatt. A további terjeszkedés valószínű határait ma még elképzelni is felesleges, hiszen ezen korlátokat minden bizonnyal belátható időn belül átlépjük majd.
Az Apple néhány nappal ezelőtt vásárolta fel az Embark nevű céget, amely eddig saját okostelefonos alkalmazásán keresztül nyújtott segítséget azoknak, akik az egyes városokon belül, a tömegközlekedési eszközöket igénybe véve állították össze az ideálisnak vélt útvonalat. Szolgáltatásuk mintegy féltucat amerikai nagyvárosban volt elérhető, az iOS és Android platformon egyaránt, ez utóbbi azonban már el is tűnt, nyilván az almás cég további tervei miatt.
Érdekesség, hogy az Apple Maps megjelenésekor, illetve az ezt követő első, problémákkal és hibákkal terhelt időszakban maga a fejlesztő cég is az Embark szolgáltatását ajánlotta azok számára, akik a tömegközlekedést szerették volna igénybe venni, előre tudni, hogy mely opciókat érdemes választani a kívánt menetrend és érkezési időpont alapján. A kicsinyke, 2011-ben indult cég befektetői között a BMW is megtalálható volt, állításuk szerint ennek révén már több mint félmillió felhasználóra tettek szert, ám nagyon úgy tűnt, hogy nem rendelkeznek konkrét koncepcióval a jövőt illetően. Az Apple most sem volt hajlandó nyilatkozni a döntésről és az ezt követő várható fejleményekről, ám nyilvánvaló, hogy a szolgáltatást szorosan összekapcsolják saját platformjukkal és kiterjesztik majd annak hatósugarát, talán éppen az iOS7 közeljövőben esedékes megjelenésével egy időben.
A Nokia a maga részéről a Here márkanév alatt indította el saját fejlesztését, amely többek között a Microsoft Bing kereső térképszolgáltatását is kiszolgálja. Ennek alapjait még 2007-ben, a Navteq cég megszerzésével fektették le, majd a háromdimenziós utcaképek előállítására szakosodott Earthmine tavalyi felvásárlásával egyértelművé vált a további fejlődési irány - jól megfigyelhető itt egy trend, amelyben erős túlsúllyal vannak jelen az akvizíciók. Az Android és az iOS támogatása itt is megoldott, ehhez a listához pedig a FirefoxOS is csatlakozott.
A cég szakemberei nemcsak a kamerával felszerelt személyautókra, hanem a személyes navigációs eszközök, valamint a CAN (controller area network) busz által továbbított adatokra is támaszkodnak a különböző információk begyűjtésében és összegzésében. A különböző kísérleti projektekben igyekeznek felmérni, hogy pontosan hogyan és miként tevődik össze egy-egy város teljes közúti forgalma, ez pedig később nagyon is hasznos adalékként járul hozzá a további fejlesztések sikeres adaptálásához. Itt nem kizárólag az optimális útvonalak kiválasztására kell gondolnunk, hanem akár egy-egy utcarész, egyenes vagy íves útszakasz pontosabb leírására, a megfigyelt vezetési módok összegyűjtésére, amelynek révén folyamatosan tájékoztatják az autó vezetőjét a megengedett, vagy optimális sebességről, az ajánlott fékezési pontokról, mégpedig az időjárási viszonyoktól függően. A legnagyobb kihívást nem is ez, hanem a személyi jogok tiszteletben tartása jelenti, a valós idejű adatok továbbítását ugyanis ennek figyelembevételével kell megoldaniuk - a most alkalmazott projektek résztvevői például külön jelzik csatlakozási szándékukat.
A piac legnagyobb szereplője egyértelműen a Google, amely hosszú évek tapasztalataira támaszkodhat, mind a Maps, mind pedig a Google Earth esetében. Tömegközlekedési útvonaltervezőjük például Budapest esetében is 2011 óta elérhető, ennek révén tudhatjuk, hogy mennyi időre van szükségünk a városon belüli mozgáshoz, a következő lépést pedig már akkor is az agglomeráció bekapcsolása jelentette. A Street View szolgáltatás hosszas viták után idén szintén elindult hazánkban, bár a tengerentúlon már 2010-ben megkezdték a kerékpárutak, illetve a gyalogosan bejárható útvonalak feltérképezését és lefényképezését. Mára eljutottak oda, hogy az egyes épületeken, vagy akár irodákon belül is szétnézhetünk, már amennyiben az adott vállalat szeretné magát ily módon is megjeleníteni a vásárlóközönség és a potenciális partnerek előtt.
A Google lehetővé teszi a boltokon belüli szétnézést is
Ez sem volt azonban elég az internetes keresőként induló cég számára, ezért mindent megtettek a következő felvásárlási célpontként kijelölt izraeli Waze megszerzéséért. Ez végül sikerült, érdekes módon éppen a Facebook elől happolták el a közlekedési szoftvert fejlesztő céget, mégpedig 1,1 milliárd dollárért, ami mindenképpen szép összeg. A Waze révén további funkciókkal bővül majd a platform, így például közösségi jelleggel ruházhatják fel a Maps portált.
A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy az úton lévő felhasználók nemcsak a központilag elérhetővé tett listákat böngészhetik, igyekezvén elkerülni a baleseteket és lezárt útszakaszokat, hanem maguk is beküldhetnek ilyen jellegű jelentéseket, egymásnak jelezve, hogy mely pontokon akadozik a közlekedés, legyen szó balesetekről, helyszínelésről, építkezési munkálatokról, hídlezárásokról, felújításokról, stb. Emellett a helyi érdekességekről is részletes információkat kapunk, az eszköztár pedig keresési opcióval bővíthető, hogy még kényelmesebb legyen a tájékozódás. Nem véletlen, hogy a valós idejű adatok csak Android alatt, a Google Maps részeként lesznek elérhetők, bár egyelőre mindössze 13 országban (Magyarország ebből a körből még kimarad). Az app ingyenes jellege nyilván nem módosul, ám az eddigi 45 milliós felhasználói tábor alaposan kibővül majd.
Feltörekvő újoncokból - a felvásárlások ellenére - továbbra sincs hiány. Ilyen például a Citymaps, amely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy megosszák egymással saját, egyedire szabott térképeiket, feltüntetve azokon kedvenc üzleteiket és az egyéb helységeket. Értelemszerűen ez a megoldás is a közösségi jelleget emeli ki, és reményeik szerint ezzel néhány éven belül akár a Google ellen is vetélkedhetnek majd - jóval nagyobb az esélye azonban annak, hogy ők is beolvadnak valamelyik óriás eszköztárába.
A kereslettel nem lesz gond, hiszen ma már egyre több kisebb-nagyobb cég közvetít valós idejű közlekedési adatokat a felhasználók felé. Ennek köszönhetően pontosan nyomon követhetjük az egyes repülőgépeket, az autóbuszokat, de arról is tájékozódhatunk, hogy városunk mely negyedeit kell messze elkerülnünk a magasabb bűnözési szint miatt. A további terjeszkedés valószínű határait ma még elképzelni is felesleges, hiszen ezen korlátokat minden bizonnyal belátható időn belül átlépjük majd.