Gyurkity Péter

Felhő-háború és mobiltrendek az új évben

2013 során minden bizonnyal a címben is szereplő két folyamat kapja majd a főszerepet a területtel foglalkozó hírekben és kutatásokban, ez pedig jól mutatja számunkra, hogy merre tapogatóznak az ágazat szereplői a profitnövelés reményében. A felhő-szolgáltatások végképp a mindennapok részévé válhatnak, ebben kiemelt jelentőségű lesz az elmúlt évtizedben felemelkedett új óriások versenyfutása, míg a mobil szegmensben lesznek végleg kivonuló, illetve tovább terjeszkedő, a mainstream státuszt elnyerő termékek - itt szintén érdemes végigfutni a divatossá váló megoldásokon.

Az újév közeledtével megszaporodtak az előrejelzések és jóslatok, amelyek létrehozói elsősorban azt igyekeznek felvázolni számunkra, hogy milyen változásokra kerül majd sor a következő esztendőben. Ezek egyike a Forrester listája, amely ezúttal a felhő-szolgáltatásokra, pontosabban azok széles körben való elterjedésére koncentrál, kiemelve, hogy a nagyvállalatok beszállásával végre valóban elindult a folyamat. Saját felmérésük szerint az észak-amerikai és európai cégek fele különít el majd forrásokat 2013-ban ilyen befektetésekre, amelyeket a megfelelő alkalmazások telepítése követ majd.


Az nVidia vezetőjének grafikonja gyönyörűen prezentálja a felhők terjedésének indokát: a szükséges infrastruktúra költsége csökken, míg a sávszélesség bővül

A fenntartások ellenére felgyorsul ezen platformok terjedése, amely komoly változásokat hoz majd magával a munkahelyen és az otthonokban egyaránt. Ezek egyike az a felismerés, hogy nem feltétlenül kell minden egyes alkalmazást a felhőbe integrálni, itt lehetőség szerint szem előtt tartjuk majd a valós előnyöket és hátrányokat. A mobil szegmensben persze meglehetősen magas lesz a háttérszolgáltatásokra támaszkodó appok aránya, miközben egyre több alkalmazás mobil változata válik elérhetővé, a két terület pedig szinte egybeforr majd ennek hatására. Az előnyök és hátrányok jobb megértésével a költséghatékonyság kérdése is tisztázódhat, a felhő ugyanis nem mindig olcsóbb a hagyományos modellnél, itt pedig a fejlesztőknek és a platformokat alkalmazóknak meg kell találniuk az ideális megoldásokat, hogy valóban megtakarítást érjenek el - jó példa erre az adatmentés és -visszaállítás területe, ahol szintén meg kell vizsgálni, hogy hol éri meg a váltás.

A felhasználó bázis kiszélesedése, valamint a verseny erősödése természetesen azt is jelenti, hogy az Amazon Web Services nagyjából mintegy 70 százalékos részesedése biztosan csökkenni fog, Ez rögtön előrevetíti a két óriás, az Amazon és a Google párharcát, amely már jelenleg is zajlik, ám egyes előrejelzések szerint még csak most indul be igazán - itt pedig olyan további fontos szereplőkkel is meg kell majd küzdeniük, mint amilyen a Microsoft. A keresőcég tapogatózása a könyvdigitalizálás és a különböző tartalmak forgalmazása területén már évekkel ezelőtt aggodalommal töltötte el az Amazon vezetését, a Play portál, valamint a saját felhő-platform kiépítése azonban tovább élezi az ellentéteket.

2013 során több új területen esik egymásnak majd a két cég, legyen szó akár az online hirdetésekről (ahol az Amazon igyekszik elterjeszteni saját rendszerét, kifejezetten a vásárlói szokásokhoz illesztve az egyes ajánlatokat), a felhő-szolgáltatásokról (ahol a Google van feltörekvőben), vagy akár a hordozható termékek piacáról (ahol mindketten gyorsan nyomulnak előre a Kindle, illetve a Nexus táblák révén). Egyes megoldások esetében ugyan van példa az összefogásra, ilyen például a Kindle táblák és az Android párosítása, itt is jól látható azonban az Amazon törekvése, hogy a Google fizetős megoldásait saját alternatíváival helyettesítse, így kötve saját rendszeréhez a jelenlegi és jövőbeni vásárlókat - ezért találunk az említett táblákon egy némileg módosított szoftvert.


Mindkét cég azt szeretné, hogy tőlük vegyük meg a szoftvereket

A két riválist egyes elemzők így jellemzik: az Amazon azt szeretné elérni, hogy a vásárlók mindent saját portálján keresztül szerezzenek be, a Google pedig nagy erővel azon van, hogy az internetezők minden létező dolgot rajtuk keresztül találjanak meg, ennek pedig csak egy szeletét jelenti azok értékesítése. Nem csoda, hogy egyre sandábban néznek egymásra, bár egyelőre nincs különösebb okuk a panaszra. Az Amazon például kifejezetten jó ünnepi forgalomról számolt be, november 26-án minden eddiginél több, szám szerint 26,5 millió terméket adtak el, a Kindle Fire HD pedig 15 hete a lista első helyén tanyázik. A Google sem kesereghet, a harmadik negyedben szépen nőttek a reklámokból származó bevételek, saját internetes oldalaik adták a cég teljes bevételének kétharmadát, bár az még mindig komoly fejtörést okoz számukra, hogy a Play portálon miként tudnák növelni a fizetős appok népszerűségét és forgalmát.

Ami a különböző hordozható termékek népszerűségét és a szegmensben megfigyelhető trendeket illeti, itt egy vesztest mindenképpen meg kell említenünk. Az évekkel ezelőtt még megváltóként emlegetett netbook mára szinte teljesen elvesztette jelentőségét, a két legtovább kitartó gyártó (az Asus és az Acer) pedig szintén távozni kíván a területről. Ők eddig is elsősorban a fejlődő régiókat látták el megoldásaikkal, a táblák rohamos terjedése, valamint a kívántnál sokszor nagyon is magasabb árszint miatti alacsony forgalom azonban csírájában elfojtott minden próbálkozást. Az Intel ugyan kitart saját Atom chipjei mellett, azonban ezek a jövőben inkább beágyazott megoldásokban találhatnak otthonra, a netbook valószínűleg gyorsan eltűnik majd a piacról.

Talán a teljes IT-szektor legfontosabb folyamata a táblák és az okostelefonok terjedése, erről szinte napi szinten olvashatunk. Az Egyesült Államokban a legfrissebb felmérés szerint már minden negyedik magánszemély rendelkezik táblával, amennyiben pedig az e-olvasókat is idevesszük, az arány 33 százalékra ugrik. Egy évvel korábban még 10, illetve 18 százalékot mértek ugyanott, ami jól jelzi a terjedés ütemét, a növekedés pedig a könyvtárakat is rábírja arra, hogy lépést tartsanak a változó szokásokkal. A tengerentúlon a látogatók immár 5 százaléka kölcsönöz ki e-könyveket, miközben a teljes lakosság körében 24-ről 31 százalékra bővült azok aránya, akik tudnak a szolgáltatás létezéséről. A 16 éven felüliek körében egyébként már csak 67 százalék olvas rendszeresen nyomtatott műveket, míg az e-könyvek eddig 31 százalékot hódítottak meg.


HTC J Butterfly - 5 coll, 1080p felbontás lesz a szabvány

A különböző mobil technológiák térhódításáról a Neowin tette közzé saját összeállítását. Szerintük 2013-at a vezetéknélküli töltés lehetősége, az 5 hüvelykes, 1080p felbontást támogató érintőképernyők terjedése (ami már most, akár a legnagyobb gyártók körében is jól megfigyelhető), a Cortex-A15 chipek széleskörű alkalmazása, a kevés fény mellett is kitűnően (vagy legalábbis az eddiginél sokkal jobban) működő kamerák, illetve az LTE térhódítása (lásd hosszabb cikkünket) fémjelzik majd.

Számos egyéb területen azonban nem számítanak komoly előrelépésre. Ezek közé tartoznak az akkumulátorok, ahol legfeljebb néhány nagyobb, picit tovább üzemelő példányt láthatunk majd viszont a készülékekben, a Pico projektorok, a hajlítható kijelzők (bár ezen néhány nagyobb cég komolyan dolgozik), valamint a fizikai méretek további csökkentése. A fizikai billentyűzetek nem fognak visszatérni, így a Blackberry-rajongókon kívül mindenkinek meg kell barátkoznia a virtuális klaviatúrával.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gombabácsi #1
    25 éve basicben programozni is érdekesebb volt mint ez az egész...