Berta Sándor
Régi filmek újjávarázsolva
A Sony leányvállalatának számító Colorworks digitalizálja és restaurálja a régi filmeket, így azok akár az ultranagy felbontású mozikban is levetíthetők.
A Colorworks főépülete a Sony Picture Studios területén található Culver Cityben. A vállalat egyaránt foglalkozik új produkciók elkészítésével és régi nagy filmek digitalizálásával, illetve restaurálásával. Ugyanakkor számos új alkotás is analóg módon készül, ennek hátterében általában a rendező döntése áll. Ezekből szintén készül digitalizált változat. A digitalizáláshoz használt nagy teljesítményű szkennert egy német cég készítette. A kész másolatok felbontása 8192 x 3584 képpont, ez 8K-s felbontásnak felel meg. Azonban ezek a felvételek ebben a formában gyakorlatilag használhatatlanok ugyanis a mai korszerű projektorok és televíziók csak a 4K-s felbontást támogatják, így minden anyagot át kell konvertálni.
Bob Bailey, a Colorworks munkatársa elmondta, hogy a szkennelt művek restaurálása nem mindig könnyű feladat. Az analóg filmtekercsek között van, amelyik évtizedekkel ezelőtt készült, s a kor bizony látszik rajtuk. A társaság jelenleg többek között az 1962-ben készült Arábiai Lawrence című angol kalandfilm restaurálásán dolgozik. A rendező David Lean, a főszereplő pedig Peter O'Toole volt. Az analóg alkotás kereken 325 000 képből áll, minden egyes kép szkennelése körülbelül 13 másodpercet vesz igénybe. A teljes folyamat így 1200 órán át tartott. Egyetlen film esetében a teljes szkennelési és restaurálási folyamat akár fél éven át is tarthat. Ennek oka, hogy az egyes képekről kézzel kell eltávolítani a rájuk rakódott port, illetve retusálni a karcolásokat.
"Az automatikus korrektúra egész egyszerűen nem nyújt megfelelő eredményt. A számítógépek és a kódok továbbra sem tudják teljes mértékben pótolni az emberi szemet" - közölte Bailey. A restaurálást a központi épületben elsötétített szobákban különleges képernyők előtt ülő szakemberek végzik. A munka meglehetősen fárasztó.
További problémát jelentenek, hogy a régi filmek egyes jelenetei teljesen eltérő körülmények között készültek. Egyes képeket Marokkóban, más képeket Spanyolországban, míg megint más felvételeket stúdióban rögzítettek. A sivatagi körülmények között készített filmrészek vöröses színt kaptak, míg a stúdiófelvételek kékes árnyalatúak. Ezeket a színváltásokat is korrigálniuk kell.
"A magas felbontás lehetővé teszi számunkra, hogy a filmeket úgy mutassuk meg, ahogy a rendezők is szerették volna. A nagy felbontású szkenner segítségével olyan dolgok is láthatóvá válnak, amikre a készítők korábban nem is gondoltak. Így az utómunkáknál nagyon óvatosnak kell lennünk, hiszen nem akarjuk a filmet a digitalizálással megváltoztatni" - szögezte le végül a Colorworks munkatársa.
A Colorworks főépülete a Sony Picture Studios területén található Culver Cityben. A vállalat egyaránt foglalkozik új produkciók elkészítésével és régi nagy filmek digitalizálásával, illetve restaurálásával. Ugyanakkor számos új alkotás is analóg módon készül, ennek hátterében általában a rendező döntése áll. Ezekből szintén készül digitalizált változat. A digitalizáláshoz használt nagy teljesítményű szkennert egy német cég készítette. A kész másolatok felbontása 8192 x 3584 képpont, ez 8K-s felbontásnak felel meg. Azonban ezek a felvételek ebben a formában gyakorlatilag használhatatlanok ugyanis a mai korszerű projektorok és televíziók csak a 4K-s felbontást támogatják, így minden anyagot át kell konvertálni.
Bob Bailey, a Colorworks munkatársa elmondta, hogy a szkennelt művek restaurálása nem mindig könnyű feladat. Az analóg filmtekercsek között van, amelyik évtizedekkel ezelőtt készült, s a kor bizony látszik rajtuk. A társaság jelenleg többek között az 1962-ben készült Arábiai Lawrence című angol kalandfilm restaurálásán dolgozik. A rendező David Lean, a főszereplő pedig Peter O'Toole volt. Az analóg alkotás kereken 325 000 képből áll, minden egyes kép szkennelése körülbelül 13 másodpercet vesz igénybe. A teljes folyamat így 1200 órán át tartott. Egyetlen film esetében a teljes szkennelési és restaurálási folyamat akár fél éven át is tarthat. Ennek oka, hogy az egyes képekről kézzel kell eltávolítani a rájuk rakódott port, illetve retusálni a karcolásokat.
"Az automatikus korrektúra egész egyszerűen nem nyújt megfelelő eredményt. A számítógépek és a kódok továbbra sem tudják teljes mértékben pótolni az emberi szemet" - közölte Bailey. A restaurálást a központi épületben elsötétített szobákban különleges képernyők előtt ülő szakemberek végzik. A munka meglehetősen fárasztó.
További problémát jelentenek, hogy a régi filmek egyes jelenetei teljesen eltérő körülmények között készültek. Egyes képeket Marokkóban, más képeket Spanyolországban, míg megint más felvételeket stúdióban rögzítettek. A sivatagi körülmények között készített filmrészek vöröses színt kaptak, míg a stúdiófelvételek kékes árnyalatúak. Ezeket a színváltásokat is korrigálniuk kell.
"A magas felbontás lehetővé teszi számunkra, hogy a filmeket úgy mutassuk meg, ahogy a rendezők is szerették volna. A nagy felbontású szkenner segítségével olyan dolgok is láthatóvá válnak, amikre a készítők korábban nem is gondoltak. Így az utómunkáknál nagyon óvatosnak kell lennünk, hiszen nem akarjuk a filmet a digitalizálással megváltoztatni" - szögezte le végül a Colorworks munkatársa.