Berta Sándor
Minden német iskolába táblagépek kerülhetnek
A CDU (Kereszténydemokrata Unió, Angela Merkel kancellár pártja) azt szeretné, hogy ha minden németországi iskolát korszerű eszközökkel, technológiákkal és internethozzáféréssel látnának el. Ez derült ki egy kormányzati tervezetből.
A dokumentumban Schule 2.0 címszó alatt az olvasható, hogy az információtechnológiák területén megvalósuló gyors fejlődés új lehetőségeket kínál az oktatásban, ezért minden iskolában elérhetővé kell tenni a digitális technikát, minden diáknak táblagépet kell kapnia. Ezek a készülékek kiegészíthetik a tankönyveket és a tananyagot digitális formában is hozzáférhetővé tehetik. A gyerekek így már az iskolában megtanulják az új megoldások és rendszerek "felelősségteljes használatát." Választási győzelme esetén a CDU új tárgyalásokat kezdeményezne ebben a kérdésben az illetékes szervezetekkel.
A projekt feltételeit a szövetségi állam, a tartományok és a közösségek közötti oktatási paktummal teremtenék meg. A digitális oktatás a tanárképzésben is kiemelt szerepet kaphat. A tervek szerint 2014-től ennek elősegítésére 500 millió euróval több pénzt kapna ez a terület, azaz az iskolákat jobb felszerelésekkel látnák el. A BITKOM szakmai szervezet 2011-es tanulmánya szerint a diákoknak csupán a 15 százaléka használ naponta PC-t az iskolában, míg 41 százalékuk csak hetente egy vagy több alkalommal élhet ezzel a lehetőséggel. 43 százalékuk heti egy alkalomnál is ritkábban vagy egyáltalán nem használ az órákon számítógépet.
A BITKOM egyik szóvivője most azt mondta, hogy 2011 óta nem történt drámai mértékű változás, és szerintük az informatikának hangsúlyosabban meg kellene jelennie az oktatási intézményekben. Csak akkor várható változás az oktatásban, hogy ha a tananyagok, a pedagógiai koncepciók, a technikai infrastruktúra és a megfelelő pénzügyi keretek egyaránt rendelkezésre állnak.
Egy egyesült államokbeli iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap az oktatásban, ennek ellenére úgy tűnik, hogy az új megoldások használata egyáltalán nem vált be. A legfontosabb tapasztalat az volt, hogy a tanulási teljesítmény semmit nem javult azoknál a diákoknál, akik éveken át használhatták az internetet és a laptopokat, sőt más iskolákkal összevetve még gyengültek is eredményeik. Az érintettek viszont azt hangsúlyozták, hogy pozitív tapasztalatokat szereztek. Bill Gates, a Microsoft társalapítója tavaly úgy nyilatkozott, hogy a billentyűzet nélküli táblagépeknek nincs keresnivalójuk az oktatásban és az egyetemeken.
A dokumentumban Schule 2.0 címszó alatt az olvasható, hogy az információtechnológiák területén megvalósuló gyors fejlődés új lehetőségeket kínál az oktatásban, ezért minden iskolában elérhetővé kell tenni a digitális technikát, minden diáknak táblagépet kell kapnia. Ezek a készülékek kiegészíthetik a tankönyveket és a tananyagot digitális formában is hozzáférhetővé tehetik. A gyerekek így már az iskolában megtanulják az új megoldások és rendszerek "felelősségteljes használatát." Választási győzelme esetén a CDU új tárgyalásokat kezdeményezne ebben a kérdésben az illetékes szervezetekkel.
A projekt feltételeit a szövetségi állam, a tartományok és a közösségek közötti oktatási paktummal teremtenék meg. A digitális oktatás a tanárképzésben is kiemelt szerepet kaphat. A tervek szerint 2014-től ennek elősegítésére 500 millió euróval több pénzt kapna ez a terület, azaz az iskolákat jobb felszerelésekkel látnák el. A BITKOM szakmai szervezet 2011-es tanulmánya szerint a diákoknak csupán a 15 százaléka használ naponta PC-t az iskolában, míg 41 százalékuk csak hetente egy vagy több alkalommal élhet ezzel a lehetőséggel. 43 százalékuk heti egy alkalomnál is ritkábban vagy egyáltalán nem használ az órákon számítógépet.
A BITKOM egyik szóvivője most azt mondta, hogy 2011 óta nem történt drámai mértékű változás, és szerintük az informatikának hangsúlyosabban meg kellene jelennie az oktatási intézményekben. Csak akkor várható változás az oktatásban, hogy ha a tananyagok, a pedagógiai koncepciók, a technikai infrastruktúra és a megfelelő pénzügyi keretek egyaránt rendelkezésre állnak.
Egy egyesült államokbeli iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap az oktatásban, ennek ellenére úgy tűnik, hogy az új megoldások használata egyáltalán nem vált be. A legfontosabb tapasztalat az volt, hogy a tanulási teljesítmény semmit nem javult azoknál a diákoknál, akik éveken át használhatták az internetet és a laptopokat, sőt más iskolákkal összevetve még gyengültek is eredményeik. Az érintettek viszont azt hangsúlyozták, hogy pozitív tapasztalatokat szereztek. Bill Gates, a Microsoft társalapítója tavaly úgy nyilatkozott, hogy a billentyűzet nélküli táblagépeknek nincs keresnivalójuk az oktatásban és az egyetemeken.