Berta Sándor
Vimeo - a YouTube árnyékában
90 millió rendszeres látogatójával a Vimeo szinte eltörpül a YouTube mellett, ennek ellenére az amerikai videomegosztó folyamatosan növekszik és új funkciókkal bővül. A Tip Jar segítségével az egyes videóknál adományok gyűjthetők, de a Pay-per-View funkciót is tesztelik.
A Vimeót 2004 novemberében alapította Jake Lodwick és Zach Klein, ezzel három hónappal megelőzték a YouTube alapítóit. A vállalat 2006-ban az IAC amerikai médiacsoport tulajdonába került, majd Lodwick 2007-ben, míg Klein 2008-ban hagyta el a céget. Dae Mellencamp 2009-ben lett a platform vezérigazgatója, majd tavaly márciusban Kerry Trainor váltotta ebben a pozícióban. Azóta Mellencamp a Vimeo elnöke. A társaság központja New Yorkban van, ahol hatvanan dolgoznak.
"Az új adományfunkció nincs automatikusan bekapcsolva, a filmkészítőknek kell eldönteniük, hogy aktiválják-e. Eddig csupán kevés videónál működik ez a lehetőség, de alaposan meglepődtünk, mert jóval nagyobb összegeket adományoznak az emberek annál, mint amire előzetesen számítottunk. Általában 8-9 centet is adnak, de amennyiben egy felvétel tetszik nekik, akkor nagyobb összeget adományoznak. A mikrofizetési koncepció még új a világhálón és az emberek megszokták, hogy ingyen juthatnak hozzá a tartalmakhoz. Mi nem is sürgetjük azt, hogy ezen változtassanak, inkább nagyon diszkréten járunk el. Számunkra fontos, hogy minőségi anyagoknál váljon elérhetővé ez a lehetőség. Nem akarjuk, hogy ez a funkció minden videónál megjelenjen. Csak a jó munkákat lehessen így díjazni." - jelentette ki Dae Mellencamp.
Dae Mellencamp elnöknő
"Az a platform akarunk lenni, amely a kreatív művészeket támogatja. A YouTube esetében a mennyiség a fontos, nálunk a minőség. Minél többen kattintanak az adott műre, annál több bevételt generál. A befolyó összeg szempontjából teljesen mindegy gyakorlatilag, hogy egy független filmes a YouTube vagy a Vimeo rendszerébe tölti fel az alkotását. Nem fog tudni megélni sem a YouTube-reklámokból, sem a mi tanácsainkból. Viszont nálunk van olyan környezetbe kerülhet, amely a minőséget támogatja. Nagyon erősen hiszek abban, hogy a minőség kifizetődő és fontos. Sokan vannak, akik a minőségre vágynak. A technikához és szoftverekhez való egyszerűbb hozzáférés miatt nőtt az anyagok minősége és a korábbinál sokkal többen szállítanak minőségi videókat".
A Vimeo mellett szól, hogy az elkészített művek vannak előtérben és a felvételekben nincsenek reklámok. Sokan a platform nyújtotta lehetőségeket használják fel azért, hogy álláshoz jussanak. Amíg a YouTube esetében sok függ a szerencsétől, addig a Vimeónál a tehetség és a tudás számít. Mellencamp úgy véli, a felhasználók jelentős része örül annak, ha csak érdekes és jó anyagokat kell csupán megtekintenie, s végeredményben mindig a minőség győz. A stratégia sikeres, hiszen jelenleg havonta 90 millióan látogatják rendszeresen a portált. A prémium előfizetők száma folyamatosan nő. A stratégia részét képezi az is, hogy rendszeresen filmfesztiválokat szerveznek a tehetséges amatőr és profi filmeseknek, az általuk készített művek ugyanis megérdemlik, hogy a nagyközönség is láthassa őket.
New York-i irodájukban 60 embert foglalkoztatnak
"A Pay-per-View funkciót demóvideókkal mutatjuk be. Minden lehetőséget biztosítani akarunk a kreatív művészek számára ahhoz, hogy maguk terjeszthessék és értékesíthessék a videóikat. A lényeg, hogy az ellenőrzés teljes mértékben az ő kezükben maradhasson. Ők a szerzői jogtulajdonosok, nekik kell meghatározniuk, hogy mennyiért tekinthetők meg az alkotásaik. A filmesek visszakapják az ellenőrzést. Úgy gondolom, örülnek annak, hogy van egy valódi alternatívájuk és megkerülhetik a nagy terjesztőket és a filmstúdiókat. Természetesen kísérletezünk a 4K és Ultra HD felvételekkel, de ezek egyelőre marginálisak, hiszen hiába rögzítünk egy anyagot így, ha otthon nem lehet megtekinteni. Éveknek kell eltelnie ahhoz, amíg ezek a rendszerek elterjednek, s akkor még az egyre növekvő számú mobil készülék kijelzőin való ilyen megjelenítés értelmetlenségéről nem is beszéltünk. A 4K jelenleg csupán a moziknak érdekes, otthonra az 1080p teljesen elegendő és extrém jó minőséget kínál" - fejtette ki a menedzser.
Dae Mellencamp végül leszögezte: "Nyolc éve létezünk, mindig voltak vetélytársaink, de ennek ellenére mindig növekedtünk. Más vállalatokkal ellentétben egyetlen területre specializáltuk magunkat, egy dolgot akarunk nagyon jól csinálni. Úgy gondolom, hogy ez az erősségünk és ez a sikerünk titka. A videók tekintetében kivételesen jók vagyunk. Kreatív, tehetséges emberek nagy értékű tartalmait tesszük elérhetővé, ezt senki sem veheti el tőlünk olyan gyorsan. A jövőben is támogatni fogjuk az embereket abban, hogy jó videókat készítsenek, ez a jelenlegi és a jövőbeli missziónk."
A Vimeót 2004 novemberében alapította Jake Lodwick és Zach Klein, ezzel három hónappal megelőzték a YouTube alapítóit. A vállalat 2006-ban az IAC amerikai médiacsoport tulajdonába került, majd Lodwick 2007-ben, míg Klein 2008-ban hagyta el a céget. Dae Mellencamp 2009-ben lett a platform vezérigazgatója, majd tavaly márciusban Kerry Trainor váltotta ebben a pozícióban. Azóta Mellencamp a Vimeo elnöke. A társaság központja New Yorkban van, ahol hatvanan dolgoznak.
"Az új adományfunkció nincs automatikusan bekapcsolva, a filmkészítőknek kell eldönteniük, hogy aktiválják-e. Eddig csupán kevés videónál működik ez a lehetőség, de alaposan meglepődtünk, mert jóval nagyobb összegeket adományoznak az emberek annál, mint amire előzetesen számítottunk. Általában 8-9 centet is adnak, de amennyiben egy felvétel tetszik nekik, akkor nagyobb összeget adományoznak. A mikrofizetési koncepció még új a világhálón és az emberek megszokták, hogy ingyen juthatnak hozzá a tartalmakhoz. Mi nem is sürgetjük azt, hogy ezen változtassanak, inkább nagyon diszkréten járunk el. Számunkra fontos, hogy minőségi anyagoknál váljon elérhetővé ez a lehetőség. Nem akarjuk, hogy ez a funkció minden videónál megjelenjen. Csak a jó munkákat lehessen így díjazni." - jelentette ki Dae Mellencamp.
Dae Mellencamp elnöknő
"Az a platform akarunk lenni, amely a kreatív művészeket támogatja. A YouTube esetében a mennyiség a fontos, nálunk a minőség. Minél többen kattintanak az adott műre, annál több bevételt generál. A befolyó összeg szempontjából teljesen mindegy gyakorlatilag, hogy egy független filmes a YouTube vagy a Vimeo rendszerébe tölti fel az alkotását. Nem fog tudni megélni sem a YouTube-reklámokból, sem a mi tanácsainkból. Viszont nálunk van olyan környezetbe kerülhet, amely a minőséget támogatja. Nagyon erősen hiszek abban, hogy a minőség kifizetődő és fontos. Sokan vannak, akik a minőségre vágynak. A technikához és szoftverekhez való egyszerűbb hozzáférés miatt nőtt az anyagok minősége és a korábbinál sokkal többen szállítanak minőségi videókat".
A Vimeo mellett szól, hogy az elkészített művek vannak előtérben és a felvételekben nincsenek reklámok. Sokan a platform nyújtotta lehetőségeket használják fel azért, hogy álláshoz jussanak. Amíg a YouTube esetében sok függ a szerencsétől, addig a Vimeónál a tehetség és a tudás számít. Mellencamp úgy véli, a felhasználók jelentős része örül annak, ha csak érdekes és jó anyagokat kell csupán megtekintenie, s végeredményben mindig a minőség győz. A stratégia sikeres, hiszen jelenleg havonta 90 millióan látogatják rendszeresen a portált. A prémium előfizetők száma folyamatosan nő. A stratégia részét képezi az is, hogy rendszeresen filmfesztiválokat szerveznek a tehetséges amatőr és profi filmeseknek, az általuk készített művek ugyanis megérdemlik, hogy a nagyközönség is láthassa őket.
New York-i irodájukban 60 embert foglalkoztatnak
"A Pay-per-View funkciót demóvideókkal mutatjuk be. Minden lehetőséget biztosítani akarunk a kreatív művészek számára ahhoz, hogy maguk terjeszthessék és értékesíthessék a videóikat. A lényeg, hogy az ellenőrzés teljes mértékben az ő kezükben maradhasson. Ők a szerzői jogtulajdonosok, nekik kell meghatározniuk, hogy mennyiért tekinthetők meg az alkotásaik. A filmesek visszakapják az ellenőrzést. Úgy gondolom, örülnek annak, hogy van egy valódi alternatívájuk és megkerülhetik a nagy terjesztőket és a filmstúdiókat. Természetesen kísérletezünk a 4K és Ultra HD felvételekkel, de ezek egyelőre marginálisak, hiszen hiába rögzítünk egy anyagot így, ha otthon nem lehet megtekinteni. Éveknek kell eltelnie ahhoz, amíg ezek a rendszerek elterjednek, s akkor még az egyre növekvő számú mobil készülék kijelzőin való ilyen megjelenítés értelmetlenségéről nem is beszéltünk. A 4K jelenleg csupán a moziknak érdekes, otthonra az 1080p teljesen elegendő és extrém jó minőséget kínál" - fejtette ki a menedzser.
Dae Mellencamp végül leszögezte: "Nyolc éve létezünk, mindig voltak vetélytársaink, de ennek ellenére mindig növekedtünk. Más vállalatokkal ellentétben egyetlen területre specializáltuk magunkat, egy dolgot akarunk nagyon jól csinálni. Úgy gondolom, hogy ez az erősségünk és ez a sikerünk titka. A videók tekintetében kivételesen jók vagyunk. Kreatív, tehetséges emberek nagy értékű tartalmait tesszük elérhetővé, ezt senki sem veheti el tőlünk olyan gyorsan. A jövőben is támogatni fogjuk az embereket abban, hogy jó videókat készítsenek, ez a jelenlegi és a jövőbeli missziónk."