Berta Sándor

A H.264 helyett a HTML5-öt támogatja a Chrome

A Google bejelentette, hogy a böngészője a jövőben nem támogatja a H.264-es kodeket és kizárólag csak a nyílt technológiákra fog összpontosítani. A lépéssel az Adobe nyerhet.

Mike Jazayeri, a Google termékmenedzsere blogbejegyzése szerint a Chrome a MPEG-4 AVC (H.264) helyett kizárólag a nyílt hozzáférésű videokodekeket támogatja majd. Ezek között van az OGG Theora Video Codecs és saját fejlesztésű, HTML5-kompatibilis VP8/WebM, amelyet egyre több program és cég, illetve szervezet használ. Emellett elgondolkoznak számos más formátum támogatásán is.

A változtatások várhatóan csak februártól lépnek életbe. A bejelentést azért mostanra időzítették, hogy a honlapok üzemeltetői és a tartalomszolgáltatók felkészülhessenek az új helyzetre. A társaság azt szeretné elérni, hogy egyre több videót konvertáljanak át WebM formátumúra. A szakember a lépést azzal indokolta, hogy tavaly a WebM-projekt gyorsan haladt előre és ez lehetővé tette a H.264 leváltását. Emellett szintén a döntés mellett szólt, hogy míg a H.264-et az ingyenes streaming-ajánlatokat kínáló cégek szabadon használhatják, addig a kereskedelmi célú alkalmazása már licencdíjköteles.

Jazayeri közölte, hogy a változtatás előnyei már rövid időn belül megmutatkoztak. A fejlesztők visszajelzései alapján jelentős mértékben növelni tudták a videokódoló és dekódoló egységek teljesítményét, s ennek köszönhetően rövid időn belül egyre több független fejlesztő és hardvergyártó állt ki a WebM mellett. A termékmenedzser hangsúlyozta: bár a H.264 fontos szerepet játszik a videojátékoknál, de a Google célja a nyílt innováció biztosítása. A VP8/WebM mellett döntő érv a nyílt forráskód és a licencdíj-mentesség.

Amennyiben minden így marad, úgy a H.264-et kizárólag az Internet Explorer 9 és az Apple Safari fogja támogatni. A Microsoft részéről azonban Dean Hachamovitch már korábban jelezte, hogy az IE következő verziójához egy kiegészítőnek köszönhetően szintén elérhető lesz a WebM-támogatás. Más a helyzet a mobil piacon. A mobil készülékek és operációs rendszerek, köztük az Android is, szinte mindegyike támogatja a H.264-et, de a VP8/WebM felvételek hardveres lejátszására csak a következő generációs mobil termékek lesznek képesek.

A szakembereket megosztotta a bejelentés. Julien Theys, a ScreenDigest elemzője úgy nyilatkozott, hogy ez egy érdekes lépés, mivel a H.264 legjobb nyílt alternatívája jelenleg nem a WebM, hanem a Flash. Éppen ezért az Adobe könnyen jó pozícióba kerülhet a H.264 kontra HTML5 vita miatt és nevető harmadik lehet. "A WebM érdekes kezdeményezés, de jelenleg csak kevesen támogatják. Ez a döntés könnyen visszafelé sülhet el. A H.264 széles körben el van terjedve a mobil szegmensben, így nem fog hamar eltűnni a piacról. Összességében ez egy nagyon kedves ajándék a Google-től az Adobe számára. A Chrome nagyon dinamikusan fejlődik, de még messze van a piacvezető pozíciótól. A program sikerének titka azonban a teljesítményében és nem a nyitottságában keresendő" - jegyezte meg az elemző.

Hasonló véleményének adott hangot Twitter-üzenetében a CNet által idézett Don McAskill, a SmugMug fotó- és videomegosztó oldal üzemeltetője is. A szakember szerint ezzel a lépéssel csak az Adobe nyerhet. John Gruber blogger a Daring Fireball nevű blogjában pedig azt a kérdést tette fel, hogy ha a Google a nyílt innovációt akarja lehetővé tenni, akkor miért nem állítja le a zárt fejlesztésű kiegészítők, köztük a Flash támogatását? Emellett Gruber nem értette azt sem, hogy ha a vállalat így döntött, akkor miért nem szünteti be a YouTube-on és az Androidon is a H.264 támogatását?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • johnsmitheger #43
    Megnéztem az alkalmazásokat és nem techno szemmel, csak megérzés, de nekem egyből C64 max Amiga ugrott be a cuccokról. Ha ezt képesek egy böngészőben összehozni, az nem semmi. De ki akar ma C64 minőséget nézegetni? Hátrafelé megyünk az időben? Szóval nem győzött meg csak arról, hogy full gyerekcipőben jár a dolog, még erősen erőlködés szaga van. Bár kellenek a frontemberek ehhez is, hajrá!
  • sanyicks #42
    tényleg? fura mert minden unixon jóval szarabb a flash mint winen, és még instabilabb is, na meg a telefonok.
    A linux meg annyira 0% hogy az okostelefonok túlnyomó részén az fut na meg pc-n sem 0% :D
    swf nyílt aha... gondolom pont úgy mint az m$ formátum dokumentációi (itt egy lényeges részt elfelejtünk, említeni, ott kihagyunk egy lényeges infot, tele bullshitteljük hogy senkinek se legyen kedve kibogarászni a lényeget).

    Amúgy készül egy alternatív player, de gondolom egy ilyen gány dolgot mint a flash nem egy leányálom leutánozni.
  • sanyicks #41
    renderelni én is tudok krájszisz 8-at megszégyenítő videokat és feltölteni. Annak is kb annyi alapja van mint ennek.
  • Sir Ny #40
    A cucc elromlott, a kocsi összetört.
  • Komolytalan #39
    Mivel macről van Win-re portolva, így gondolom macen is megy rendesen. Az swf formátuma nyílt - az ír rá playert, és olyan gyorsat aki akar. A 0% elterjedtségű platformokat (pl linux desktop) nem fogják támogatni jobban mint most, mert egyszerűen nem oszt nem szoroz. De ha a rengeteg vérprofi (vagy vérpisti) linux gurunak annyira megy a programozás akkor írhatnak ők is playert, mert - mint azt mondtam - az swf formátuma nyílt.
  • Komolytalan #38
    Jó, még1x utoljára, utána feladom, nem vagyok gyógypedagógus:
    FLASH 3D WAZE!
    Nem, nem éles player, hanem fejlesztés alatt álló. Nem, nem a jelenlegi beta, hanem az az utáni.
  • sanyicks #37
    na meg először talán arra kéne rámenni hogy winfoson kívül más platformin (linuxon, macos-en, telefon, és tablet os-eken) ne menjen fele olyan sebességgel, bugosan mint winen, hanem legalább úgy.
  • sanyicks #36
    "A gond az, hogy mire ezekből éles alkalmazások lesznek (1-2 év), addigra flash már vígan fogja kezelni a D3D-t, OpenGL-t,"

    Az a gond hogy a flashra ezt már vagy 5 éve ígérik :DDD
  • micu18 #35
    A VP6-hoz képest a H.264-es kódolás valóban szebb minőséget nyújtott, DE arról már az első pillanatokban rengeteg cikk megjelent /mi magunk is tapasztaltuk, mert
    az első H.264-es streamet mi szolgáltattuk Mo.-n/, hogy a dekódolása nagyobb erőforrásokat igényel, ezért "gyengébb" gépeken a lejátszáskor szakadozhat. Az On2 cég már akkor jelezte, hogy a VP8 éppen ezt a gondot fogja orvosolni.
  • Sir Ny #34
    A shockwave-t se felejtsétek azért el. Jó az is.