Berta Sándor
Már az éttermek is gyűjtik az adatokat
Az internet korában egyre nehezebben valósul meg a magánélet védelme a tengerentúli éttermekben, ahol az üzemeltetők szinte minden adatot összegyűjtenek a vendégeikről.
Elérkezett az a korszak, amikor az Egyesült Államokban már egy pub vagy egy étterem meglátogatása is komoly adatvédelmi aggályokat vethet fel. A jelenséget a The New York Times mutatta be. Több száz vendéglőben alkalmazzák a gyakorlatot, hogy felírják a vendégek nevét, címét, egyedi igényeit, kedvenc ételeit és italait, szokásait. Mindez természetesen anélkül történik, hogy a betérők tudnának róla. Az üzemeltetők azzal érvelnek, hogy az információk birtokában akarnak javítani a szolgáltatásaik minőségén, ez azonban meglehetősen nehezen hihető.
"Regisztráljuk, hogy egy vendég kóser ételt rendelt-e vagy sem, illetve azt is, hogy például nem szereti a tenger gyümölcseit. De azokat is feljegyeztük, akik a legutóbbi látogatásukkor 6,5 órán keresztül ültek a helyükönm, így ugyanis a következő alkalommal kevésbé kényelmes ülőhelyeket kínálunk majd nekik" - mondta Ed Schoenfeld, a RedFarm nevű étterem tulajdonosa. A RedFarm New Yorkban, a West Village városrészben található.
Az Altamarea Group azonban még ennél is tovább megy, s azt ott dolgozók azt is felírják, hogy kinek, melyik a kedvenc helye, mennyi volt az adott személy utolsó számlája, illetve mennyi borravalót adott. Egyes vendéglők saját rendszereket fejlesztettek ki az adatgyűjtéshez. Ezekben a fontos vendégeket PX (person extraordinaire) vagy FOM (friend of manager), a testesebb személyeket HSM (heavyset man), az idős nőket LOL (little old lady), míg a nehezen kezelhető, rossz hírű embereket HWC (handle with care) jelöléssel látják el. Mindez természetesen számos kérdést és adatvédelmi aggályokat vet fel. Ugyanakkor a vendéglősök azzal védekeznek, hogy az összegyűjtött adatoknak köszönhetően a jövőben személyre szabott menüket és ajánlatokat kínálhatnak majd a hozzájuk betérőknek.
Elérkezett az a korszak, amikor az Egyesült Államokban már egy pub vagy egy étterem meglátogatása is komoly adatvédelmi aggályokat vethet fel. A jelenséget a The New York Times mutatta be. Több száz vendéglőben alkalmazzák a gyakorlatot, hogy felírják a vendégek nevét, címét, egyedi igényeit, kedvenc ételeit és italait, szokásait. Mindez természetesen anélkül történik, hogy a betérők tudnának róla. Az üzemeltetők azzal érvelnek, hogy az információk birtokában akarnak javítani a szolgáltatásaik minőségén, ez azonban meglehetősen nehezen hihető.
"Regisztráljuk, hogy egy vendég kóser ételt rendelt-e vagy sem, illetve azt is, hogy például nem szereti a tenger gyümölcseit. De azokat is feljegyeztük, akik a legutóbbi látogatásukkor 6,5 órán keresztül ültek a helyükönm, így ugyanis a következő alkalommal kevésbé kényelmes ülőhelyeket kínálunk majd nekik" - mondta Ed Schoenfeld, a RedFarm nevű étterem tulajdonosa. A RedFarm New Yorkban, a West Village városrészben található.
Az Altamarea Group azonban még ennél is tovább megy, s azt ott dolgozók azt is felírják, hogy kinek, melyik a kedvenc helye, mennyi volt az adott személy utolsó számlája, illetve mennyi borravalót adott. Egyes vendéglők saját rendszereket fejlesztettek ki az adatgyűjtéshez. Ezekben a fontos vendégeket PX (person extraordinaire) vagy FOM (friend of manager), a testesebb személyeket HSM (heavyset man), az idős nőket LOL (little old lady), míg a nehezen kezelhető, rossz hírű embereket HWC (handle with care) jelöléssel látják el. Mindez természetesen számos kérdést és adatvédelmi aggályokat vet fel. Ugyanakkor a vendéglősök azzal védekeznek, hogy az összegyűjtött adatoknak köszönhetően a jövőben személyre szabott menüket és ajánlatokat kínálhatnak majd a hozzájuk betérőknek.