Berta Sándor

Már az éttermek is gyűjtik az adatokat

Az internet korában egyre nehezebben valósul meg a magánélet védelme a tengerentúli éttermekben, ahol az üzemeltetők szinte minden adatot összegyűjtenek a vendégeikről.

Elérkezett az a korszak, amikor az Egyesült Államokban már egy pub vagy egy étterem meglátogatása is komoly adatvédelmi aggályokat vethet fel. A jelenséget a The New York Times mutatta be. Több száz vendéglőben alkalmazzák a gyakorlatot, hogy felírják a vendégek nevét, címét, egyedi igényeit, kedvenc ételeit és italait, szokásait. Mindez természetesen anélkül történik, hogy a betérők tudnának róla. Az üzemeltetők azzal érvelnek, hogy az információk birtokában akarnak javítani a szolgáltatásaik minőségén, ez azonban meglehetősen nehezen hihető.

"Regisztráljuk, hogy egy vendég kóser ételt rendelt-e vagy sem, illetve azt is, hogy például nem szereti a tenger gyümölcseit. De azokat is feljegyeztük, akik a legutóbbi látogatásukkor 6,5 órán keresztül ültek a helyükönm, így ugyanis a következő alkalommal kevésbé kényelmes ülőhelyeket kínálunk majd nekik" - mondta Ed Schoenfeld, a RedFarm nevű étterem tulajdonosa. A RedFarm New Yorkban, a West Village városrészben található.


Az Altamarea Group azonban még ennél is tovább megy, s azt ott dolgozók azt is felírják, hogy kinek, melyik a kedvenc helye, mennyi volt az adott személy utolsó számlája, illetve mennyi borravalót adott. Egyes vendéglők saját rendszereket fejlesztettek ki az adatgyűjtéshez. Ezekben a fontos vendégeket PX (person extraordinaire) vagy FOM (friend of manager), a testesebb személyeket HSM (heavyset man), az idős nőket LOL (little old lady), míg a nehezen kezelhető, rossz hírű embereket HWC (handle with care) jelöléssel látják el. Mindez természetesen számos kérdést és adatvédelmi aggályokat vet fel. Ugyanakkor a vendéglősök azzal védekeznek, hogy az összegyűjtött adatoknak köszönhetően a jövőben személyre szabott menüket és ajánlatokat kínálhatnak majd a hozzájuk betérőknek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • cateran #18
    A sok parabajnok agyhalott...Az angol cikk olyan ettermekrol es tobbe-kevesbe rendszeres vendegekrol szol, akiknek ti a kozelebe sem szagoltok. Peldakent van megemlitve Carl C. Icahn -mit ad Isten:D- zsido multimilliardos es William A. Ackman, aki szinten zsido (Semmi antiszemitizmus:D)es szinten multimillardos.
  • matrix22 #17
    Az adataidat egyszeruen nem tudod megvedeni. Csak is a magunkfajta okostojasozik a mi magyar szintunkon. Erre (a 'nagy testver') mar tobb eve (legalabb 20-30 eve) keszult, kibuvo egyszeruen nem letezik ha valaki nemkoltozik ki a hegyekbe, egy elhagyatott helyre es nem vasarol uzletbe. Ha kajat akarsz venni a csaladodnak akkor mar tudnak rolad, abban az ertelemben, hogy nyomon vagy kovetve. Ez egy emberi esszel foldolgozhatatlan dolog (jelenesek 13). Auschwitz semmi volt e mellett, annyi kulonbseggel, hogy a jelen esetben a nagyobb tomeg nem tud rola, ezert nem izgul, vagy ha tudomast is szerez errol "nem csinaltam semmi rosszat amit el kellene rejtsek". A nagyobb tarsadalom resze szinvonalba visszaesik egy olyan kiserleti allatok szintjere, (ez mar reszben megtortent, annak ellenere ha ezt nem is akarjuk elfogadni) ezzel jol megvan mert nemtudja jobban. Nalunk is lassan ez fog bekovetkezni az uzletlancolatokon keresztul, ha mar reszben nem mukodik...
  • willcox #16
    "ahol a vendégek nem kőbuták és át tudják látni, hogy származhat előnyük ebből" - hátrányuk is származhat. Amúgy meg az a csonthülye, aki kiadja az adatait.

    "kaphatnak közös megegyezéssel kedvezményes azonosítót" - ahol a pincérek nem kőbuták, ott megismerik az embert anélkül, hogy bármilyen adatot is elkérnének, és kedvezményt is kapnak a kvázi törzsvendégek.

    PS: te természetesen add meg minden adatodat, mert te nem vagy kőbuta. A troll meg nem attól troll, mert más véleménye van, te "nagyon okostojás".
  • Merces #15
    no igen sajnos a kp. visszaszoritására irányuló törekvések globálissak......
  • Szefmester #14
    "De azokat is feljegyeztük, akik a legutóbbi látogatásukkor 6,5 órán keresztül ültek a helyükönm, így ugyanis a következő alkalommal kevésbé kényelmes ülőhelyeket kínálunk majd nekik"

    És ebből a 6,5 órából vajon mennyi idő volt a rendelésfelvétel, a várakozás a menüre, és a fogyasztás? Sajnos jártam már olyan étteremben ahol a rendelésfelvétel tartott addig mint a kellemes társalgós vacsora...

    Amúgy meg had kérdezgessenek.. nevet, címet nem adok, de minden más kérdésre szívesen válaszolok. Meglehet többet sem megyek be oda, de azért próbáljanak meg az én igényeimhez is alkalmazkodni. :D
  • Sir Quno Jedi #13
    Mondjuk odaát kevesen fizetnek készpénzzel, van ahol kb. bűnözőnek néznek vele.
  • Vorpal #12
    Mellesleg fogalmam sincs, hogy ezen a fórumon kívül, még hol etetik a trollokat.
  • Vorpal #11
    Értjük, látjuk, szíved joga, téged nem fognak felírni, igazad van. Statisztikai 10-20 % leszel. Nyertél. Az is lehet, hogy nem sokat veszítenek a te adataid hiányában a kebabosnál.

    Kis fogalmú helyél, láttam ilyet, kamerát is alkalmazhatnak,és rövid távon elemzik, hosszú távon pedig országokban ahol a vendégek nem kőbuták és át tudják látni, hogy származhat előnyük ebből, kaphatnak közös megegyezéssel kedvezményes azonosítót.
  • willcox #10
    Előbb tanulj meg olvasni, aztán jöhet a butázás. Addig viszont inkább rád illik a buta, illetve ennek erősebb szinonimái.

    "felírják a vendégek nevét, címét" - honnan tudják, ha nem mondok semmit?

    "szimplán azonosítanak valamilyen módon (pl. bankkártyaszám)" - ha kápé fizetek, akkor meg a zöldhasú sorszámából találják ki, igaz? Kissé egyszerű a gondolkodásod. Egyszerű, mint a vonatfütty.

    "egy vendég kóser ételt rendelt-e" - olyan helyre be sem megyek, ahol olyan kaját lehet kapni. Járjanak oda a biboldók.
  • TARTYOM #9
    fap