Berta Sándor
A Facebook korlátozza online lehetőségeinket
Lassan lecseng a Facebookkal kapcsolatos tőzsdei őrület. A World Information Instute társalapítója koránt sincs elragadtatva a közösségi portáltól.
"Miközben Bell lehetővé tett dolgokat, addig a Facebook korlátozza ezeket a lehetőségeket. A telefon feltalálásával szemben a kommunikációs platformot inkább visszalépésnek érzem. Az egész helyzet hasonlít a Compuserve és az American Online kapcsán az 1990-es években kitört őrületre, ott is dollármilliárdokról és egy egyedi ötletről volt szó. Azonban ez a koncepció akkor nem vált be, mert a fiatalok nem hagyták, hogy a Compuserve vagy az AOL előírja a számukra, hogy milyen legyen az új online világ. A Facebook úgy korlátozza az online lehetőségeket, hogy arra kényszeríti a felhasználókat, hogy egy bekerített területen tartózkodjanak. Az egész terület Zuckerberg vagy a részvénytársaság tulajdona. Az egyáltalán nem új dolog, hogy az emberek szeretnek egymással megosztani dolgokat. Ezen nem lehet csodálkozni és nem is rossz dolog, de a platform maga olyan, mint egy pótotthon." - fejtette ki Konrad Becker 53 éves médiakutató.
Becker szerint az emberek érdekes módon közelítik meg az adatvédelem kérdését. Sokan nem értik meg, hogy az adatvédelem az egyén szuverenitásának társadalmi kérdése, ráadásul alig valaki tudja, hogy miként használják fel és elemzik ki az adataikat. Vagyis hiányzik a felvilágosítás, ez pedig egyértelműen a politika csődje.
"Az önmagunkról kialakított kép és az a kép, amit mások látnak rólunk, egy nagyon fontos tényező. A kérdés az, hogy ezt valóban be akarjuk-e kényszeríteni abba a logikába, amit a virtuális baráti körünk határoz meg? Az élet ilyen jellegű statisztikai megbecsülése ugyanis nagyon embertelen. Hogy mit értek statisztikai megbecsülésen? Azt, hogy a Facebook üzleti modellje arra épül, hogy mások alsóneműjében kutakodjunk azért, hogy ezeket az adatokat utána el lehessen adni és profilokat lehessen készíteni a személyekről. Amennyiben felhívok egy indiai telefonközpontot, akkor a közösségi oldalnak köszönhetően többet tudnak rólam, mint az édesanyám és a legjobb barátaim együtt. Ide tartozik a képzettségi szintem, a jövedelmem és minden más."
Ha mindent megvizsgálunk, akkor rá kell jönnünk, hogy végül minden területen egy nyertes marad: közösségi téren a Facebook, keresésnél a Google, és a győztes mindent visz. Nehéz ugyanakkor megmondani, hogy mi lesz a közösségi portál sorsa. "Jelenleg az elemzők szerint nem a legbiztonságosabb befektetés a Facebook-részvények vásárlása. Amennyiben rajtam múlna, akkor legkorábban csak egy hét múlva vennék ilyen értékpapírokat."
Becker ezzel az utóbbi véleményével nincs egyedül, elemzők szerint is a kivárás lehet a legjobb stratégia a Facebook-papírral, pláne úgy, hogy a második napon a részvény csaknem 15 százalékkal esett, a zuhanás mértéke miatt egy időre automatikusan fel is függesztették a kereskedést. A platform tőzsdei bevezetését az elmúlt napokban némileg beárnyékolta az a hír, miszerint a General Motoros a jövőben minden bizonnyal nem helyez el több hirdetést a portálon, a GM ugyanis úgy ítélte meg, hogy ezek a reklámok semmi hasznot nem hajtanak neki. Ma a Facebook-részvények hulló késként zuhantak tovább, a kereskedés végére 8,6 százalék volt a veszteség a hétfői záráshoz képest, a nyilvános kibocsátási árhoz viszonyítva pedig mintegy 18 százalékra rúgott a mínusz.
"Miközben Bell lehetővé tett dolgokat, addig a Facebook korlátozza ezeket a lehetőségeket. A telefon feltalálásával szemben a kommunikációs platformot inkább visszalépésnek érzem. Az egész helyzet hasonlít a Compuserve és az American Online kapcsán az 1990-es években kitört őrületre, ott is dollármilliárdokról és egy egyedi ötletről volt szó. Azonban ez a koncepció akkor nem vált be, mert a fiatalok nem hagyták, hogy a Compuserve vagy az AOL előírja a számukra, hogy milyen legyen az új online világ. A Facebook úgy korlátozza az online lehetőségeket, hogy arra kényszeríti a felhasználókat, hogy egy bekerített területen tartózkodjanak. Az egész terület Zuckerberg vagy a részvénytársaság tulajdona. Az egyáltalán nem új dolog, hogy az emberek szeretnek egymással megosztani dolgokat. Ezen nem lehet csodálkozni és nem is rossz dolog, de a platform maga olyan, mint egy pótotthon." - fejtette ki Konrad Becker 53 éves médiakutató.
Becker szerint az emberek érdekes módon közelítik meg az adatvédelem kérdését. Sokan nem értik meg, hogy az adatvédelem az egyén szuverenitásának társadalmi kérdése, ráadásul alig valaki tudja, hogy miként használják fel és elemzik ki az adataikat. Vagyis hiányzik a felvilágosítás, ez pedig egyértelműen a politika csődje.
"Az önmagunkról kialakított kép és az a kép, amit mások látnak rólunk, egy nagyon fontos tényező. A kérdés az, hogy ezt valóban be akarjuk-e kényszeríteni abba a logikába, amit a virtuális baráti körünk határoz meg? Az élet ilyen jellegű statisztikai megbecsülése ugyanis nagyon embertelen. Hogy mit értek statisztikai megbecsülésen? Azt, hogy a Facebook üzleti modellje arra épül, hogy mások alsóneműjében kutakodjunk azért, hogy ezeket az adatokat utána el lehessen adni és profilokat lehessen készíteni a személyekről. Amennyiben felhívok egy indiai telefonközpontot, akkor a közösségi oldalnak köszönhetően többet tudnak rólam, mint az édesanyám és a legjobb barátaim együtt. Ide tartozik a képzettségi szintem, a jövedelmem és minden más."
Ha mindent megvizsgálunk, akkor rá kell jönnünk, hogy végül minden területen egy nyertes marad: közösségi téren a Facebook, keresésnél a Google, és a győztes mindent visz. Nehéz ugyanakkor megmondani, hogy mi lesz a közösségi portál sorsa. "Jelenleg az elemzők szerint nem a legbiztonságosabb befektetés a Facebook-részvények vásárlása. Amennyiben rajtam múlna, akkor legkorábban csak egy hét múlva vennék ilyen értékpapírokat."
Becker ezzel az utóbbi véleményével nincs egyedül, elemzők szerint is a kivárás lehet a legjobb stratégia a Facebook-papírral, pláne úgy, hogy a második napon a részvény csaknem 15 százalékkal esett, a zuhanás mértéke miatt egy időre automatikusan fel is függesztették a kereskedést. A platform tőzsdei bevezetését az elmúlt napokban némileg beárnyékolta az a hír, miszerint a General Motoros a jövőben minden bizonnyal nem helyez el több hirdetést a portálon, a GM ugyanis úgy ítélte meg, hogy ezek a reklámok semmi hasznot nem hajtanak neki. Ma a Facebook-részvények hulló késként zuhantak tovább, a kereskedés végére 8,6 százalék volt a veszteség a hétfői záráshoz képest, a nyilvános kibocsátási árhoz viszonyítva pedig mintegy 18 százalékra rúgott a mínusz.