Berta Sándor
Leállították az iskolai trójai programot Németországban
Véglegessé vált, hogy nem valósítják meg azt a korábbi elképzelést, amelynek értelmében engedélyezték volna a tankönyvkiadók és a szerzői jogvédő szervezetek számára, hogy az iskolákban található összes számítógépet átkutathassák illegális másolatok után.
A Németországban csak iskolai trójainak nevezett projektet az idei év elején indították volna el, azonban a pedagógusok szervezetei és a diákok, illetve az oktatási intézmények egyaránt tiltakoztak az ötlet megvalósítása ellen. Azzal érveltek, hogy amennyiben mégis alkalmazni fogják a szoftvert, akkor gyakorlatilag minden érintett személyt - bármilyen konkrét gyanú nélkül - automatikusan szerzői jogsértéssel és kalózkodással vádolnak meg. A szövetségi tartományok képviselői végül abban állapodtak meg, hogy az egész ötletet elvetik és lefújják a programot. Megpróbálnak más megoldásokat találni a lehetséges szerzői jogsértések kiszűrésére és felszámolására, ugyanakkor nem derült ki, hogy mik lehetnek ezek az alternatívák.
A tankönyvkiadók és az oktatási anyagokat készítő cégek szervezete a nyáron megbeszéléseket kezdeményez a hagyományos és a digitális tankönyvekre vonatkozó szerzői jogi szabályozás módosítására. A megváltoztatott szabályozásnak egyszerre kell biztonságot nyújtania a tanárok és az iskolák számára, védeni a szerzők és a kiadók jogait, valamint biztosítani a másolatok készítését. Az egyeztetésekbe bevonnák a pedagógusok szervezeteinek képviselőit is.
Heinz-Peter Meidinger, a Német Filológusok Szövetségének elnöke jó hírnek nevezte a döntést és úgy vélte: a legfontosabb eredmény az, hogy a jövőben szabadon lehet majd használni az iskolák által beszerzett tankönyvek digitális másolatait. Mindez azt bizonyítja, hogy napjainkban a számítógépek már elengedhetetlen részét képezik a korszerű oktatásnak.
A szövetségi tartományok képviselői által kötött egyezmény pontosan szabályozta, hogy a tanárok milyen körülmények között és milyen feltételekkel sokszorosíthatják a védett tartalmakat, természetesen szigorúan az oktatást segítő céllal. A szerződés hatodik paragrafusának negyedik bekezdése lehetővé tette a szerzői jogtulajdonosok számára, hogy egy illegális másolatokat felkutató programot készítsenek a tartományok számára. A szoftvert az iskolai számítógépekre telepítették volna fel és kimutatta volna, ha egy adott tartalom másolt-e. Az elképzelést a szakmai szervezetek mellett a Szövetség 90/Zöldek, a Die Linke és a Német Kalózpárt is bírálta.
A Németországban csak iskolai trójainak nevezett projektet az idei év elején indították volna el, azonban a pedagógusok szervezetei és a diákok, illetve az oktatási intézmények egyaránt tiltakoztak az ötlet megvalósítása ellen. Azzal érveltek, hogy amennyiben mégis alkalmazni fogják a szoftvert, akkor gyakorlatilag minden érintett személyt - bármilyen konkrét gyanú nélkül - automatikusan szerzői jogsértéssel és kalózkodással vádolnak meg. A szövetségi tartományok képviselői végül abban állapodtak meg, hogy az egész ötletet elvetik és lefújják a programot. Megpróbálnak más megoldásokat találni a lehetséges szerzői jogsértések kiszűrésére és felszámolására, ugyanakkor nem derült ki, hogy mik lehetnek ezek az alternatívák.
A tankönyvkiadók és az oktatási anyagokat készítő cégek szervezete a nyáron megbeszéléseket kezdeményez a hagyományos és a digitális tankönyvekre vonatkozó szerzői jogi szabályozás módosítására. A megváltoztatott szabályozásnak egyszerre kell biztonságot nyújtania a tanárok és az iskolák számára, védeni a szerzők és a kiadók jogait, valamint biztosítani a másolatok készítését. Az egyeztetésekbe bevonnák a pedagógusok szervezeteinek képviselőit is.
Heinz-Peter Meidinger, a Német Filológusok Szövetségének elnöke jó hírnek nevezte a döntést és úgy vélte: a legfontosabb eredmény az, hogy a jövőben szabadon lehet majd használni az iskolák által beszerzett tankönyvek digitális másolatait. Mindez azt bizonyítja, hogy napjainkban a számítógépek már elengedhetetlen részét képezik a korszerű oktatásnak.
A szövetségi tartományok képviselői által kötött egyezmény pontosan szabályozta, hogy a tanárok milyen körülmények között és milyen feltételekkel sokszorosíthatják a védett tartalmakat, természetesen szigorúan az oktatást segítő céllal. A szerződés hatodik paragrafusának negyedik bekezdése lehetővé tette a szerzői jogtulajdonosok számára, hogy egy illegális másolatokat felkutató programot készítsenek a tartományok számára. A szoftvert az iskolai számítógépekre telepítették volna fel és kimutatta volna, ha egy adott tartalom másolt-e. Az elképzelést a szakmai szervezetek mellett a Szövetség 90/Zöldek, a Die Linke és a Német Kalózpárt is bírálta.