SG.hu

Az elektronikus kereskedelem akadályait vizsgálja az EU

Az EU felméri a kártyás, internetes és mobiltelefonos fizetések helyzetét, és megállapítja teljesen integrált pénzforgalmi piac jövőkép eléréséhez szükséges lépéseket.

Az európai polgárok vásárlási és fizetési szokásai napjainkban radikális változásokon mennek keresztül: virtuális vonatjeggyel utazhatunk, mobiltelefonunkon keresztül megadhatjuk tartozásunkat a barátunknak, élelmiszereinket interneten is megvásárolhatjuk, és betéti kártyánkkal külföldön is fizethetünk. A biztonságos és átlátható integrált fizetési környezet Unió-szerte történő megteremtése hatékonyabb, korszerűbb és biztonságosabb fizetési eszközök létrejöttéhez vezethetne, ami a fogyasztók, a kereskedők és a pénzforgalmi szolgáltatók javát egyaránt szolgálná. A Bizottság konzultáció útján szeretné megismerni az érdekeltek véleményét arról, hogy milyen akadályok hátráltatják a piac további integrációját, és hogyan lehetne elhárítani ezeket az akadályokat.

Az elektronikus fizetések valamennyi fogyasztó számára alapvető fontosságúak, legyen szó akár az értékesítés helyén, akár interneten keresztül történő vásárlásról. Az EU-ban több mint 700 millió fizetési kártya van használatban, az elektronikus kereskedelem óriási lehetőségeket kínál, az okostelefonok száma pedig drámai mértékben növekszik. A zöld könyv elemzi azokat az akadályokat, amelyek hátráltatják az európai piaci integrációt ezen fizetési technológiák vonatkozásában.

"Európa előtt nyitva áll a lehetőség, hogy úttörő szerepet töltsön be a fizetésteljesítés jövőjének alakításában. A piac szétaprózottságának jelenlegi szintje mellett azonban nem leszünk képesek elérni ezt a célt. A biztonságos, hatékony, versenyképes és innovatív elektronikus fizetési módok központi szerepet játszanak egyrészt annak biztosításában, hogy a fogyasztók, a kiskereskedők és a vállalkozások maradéktalanul kiaknázhassák az egységes piac előnyeit, másrészt az elektronikus kereskedelem fejlődésének előmozdításában." - nyilatkozta Michel Barnier, a belső piacért és a szolgáltatásokért felelős biztos.

"A nem kielégítő hatékonyságú uniós fizetési rendszerek a tranzakciós költségek túlzott mértékű növekedését idézik elő, aláássák az európai gazdaság globális versenyképességét és korlátozzák annak növekedési potenciálját. Az európai fogyasztók, kereskedők és vállalatok olyan pénzforgalmi szolgáltatásokat érdemelnek, amelyek megfelelnek a 21. század követelményeinek, vagyis átláthatóak, valódi hozzáadott értéket képviselnek és a lehető legjobban hasznosítják a rendelkezésünkre álló technológiákat. " - tette hozzá Joaquín Almunia alelnök.

Az EU éppen ezért elemzi a piacra jutás és piacra lépést a meglévő és az új szolgáltatók vonatkozásában, megvizsgálják a fizetés biztonságát és az adatvédelmet, a pénzforgalmi szolgáltatások árazását, hogy az átlátható és hatékony-e, a szabványosítás kérdését és a szolgáltatók közötti átjárást. A szempontok mindegyikét átfogja egy további kulcsfontosságú téma: a megfelelő irányítás kérdése, vagyis az, hogy a feltárt akadályok felszámolására meghatározott megoldások hogyan valósíthatók meg a legjobban annak érdekében, hogy a belőlük fakadó előnyök belátható időn belül jelentkezzenek.

Míg a Bizottság a kártyás fizetésekkel már a korábbiakban is foglalkozott, különösen az egységes eurófizetési térség (Single Euro Payments Area, SEPA) keretében és a versenyjog alkalmazása révén (lásd a MasterCardnak és a Visának címzett bizottsági határozatokat) az internetes és a mobiltelefonos fizetések uniós szinten viszonylag új szakpolitikai témáknak számítanak. Az EU a konzultáció keretében kapott visszajelzések alapos elemzésére támaszkodva még 2012 nyara előtt bejelenti a következő lépéseket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • djw #6
    ez pont ugyanolyan dolog, mint ha valaki csak a hiradót nézi, akkor előbb-utóbb azt gondolja, hogy a világ csupa rossz, gonosz, gyilkolás és halál, holott ez nem így van.

    A megfelelő tájékoztatás hiányzik, ami rávezetné a népet arra, hogy a neten vásárolni semmivel sem veszélyesebb, mint elautózni a boltba, ott pedig személyesen vásárolni. Sőt... otthon vásárolva még a baleset kockázata is kiküszöbölődik. Az átverés veszélye pedig mindkét esetben ugyanúgy fennáll, tehát ezt kivonhatjuk az egyenletből, a kockázati tényezők közül, ha a két vásárlási formát hasonlítjuk össze.
  • morden #5
    Én is rendeltem Honkongból DHL-el csak lestem ahogy 1 nap alatt Frankfurtba ért, aztán még aznap Budapest majd 1 hétig a vám, majd meg is kaptam a csomagolást szétgyilkolva.
  • ozdimorgo #4
    A Hongkongi vásárlás is tapasztalat, 10 napos átfutási idővel...
  • ozdimorgo #3
    Szerintem a biztonság lenne az elsődleges. Sok ismerősöm egyszerűen nem bízik az internetes tranzakciókban, köszönhetően a sok rémhírnek. Vannak szabályok amiket muszáj betartani, akkor minimális a kockázat.
    Ha a média felelősen tájékoztatna, és nem csak azon csámcsogna, hogy hány bankkártya-adatot loptak, meg hány embert vertek át, akkor valószínűleg nagyobb bizalom lenne az online vásárlás iránt.
    Ja, és nem utolsó szempont a postaköltség sem. Minap vásároltam néhány 1mm alatti fúrószárat, és BP-ről durván 1500Ft volt a kiszállítás. Hongkongból meg ingyen szállítanak 2-3 dolláros rendelést is. Hogy is van ez?
  • Cat #2
    Előbbi EU-n belül nem létezik, utóbbi pedig nem rajtuk múlik.

    (Amazonról rendelve nem lenne vám, ha az angol vagy a német oldalról vásárolhatnánk, de az az amerikai cég saját hatásköre hogy melyik országba szállít. Persze azért egy vizsgálatot szerintem is megérne a dolog.)
  • morden #1
    Inkább a vámot törölnék el és ne egy az egyben váltsák a dollárt és az eurót bizonyos online oldalak aztán lenne egyből forgalom az online kereskedelemmel kapcsolatban :D