SG.hu·

Windows 8 - újratelepítés szinte gombnyomásra

További információk jelentek meg a Microsoft új operációs rendszerével kapcsolatban. A cég egyik munkatársa ezúttal a rendszer újratelepítésének és visszaállításának kulisszatitkaiba engedett bepillantást.

Desmond Lee, a Microsoft munkatársa blogbejegyzésében tért ki arra, hogy a Windows 8 esetében még gyorsabb lesz a rendszer újratelepítése, illetve visszaállítása. A fejlesztők számos új funkciót alkottak meg, amelyek célja, hogy e folyamatok az eddiginél is áttekinthetőbbek és zökkenőmentesebbek legyenek. A Microsoft a lehető legegyszerűbbé akarja tenni az operációs rendszer újratelepítését, valamint helyreállítását és szinte teljesen automatizálná az ehhez szükséges lépéseket. A Windows 8 Reset és Refresh funkcióját már a Developer Preview verzióban is lehetett tesztelni, azonban néhány újítás csak a bétaverzióba kerül majd be.


A Reset funkció gyakorlatilag azt jelenti, hogy a számítógép teljesen az eredeti állapotba kerül vissza, a feltelepített vagy lementett adatok elvesznek. A PC első lépésként újraindul és a Windows RE helyreállítási környezet töltődik be, ami töröl minden fájlt, majd leformázza a merevlemezt. Ezután újra feltelepíti a Windows 8 operációs rendszert, majd ha a folyamat véget ért, újraindítja a készüléket. Ezt a funkciót kizárólag rendszergazdaként lehet használni. A tárolt adatok biztonságos törlését a Thorough nevű funkció biztosítja.

A második új funkció a Refresh, amelynél a Windows 8 a személyes adatokat és a telepített Metro-alkalmazásokat képfájl segítségével biztonságba helyezi, majd helyreállítja az eredeti operációs rendszert és ezután ismét elérhetővé teszi a lementett információkat és programokat. A Windows 8 ebben az esetben is a Windows RE környezettel bootol be, viszont a merevlemezt nem formázza le. A megoldás előnye, hogy a felhasználók a helyreállítás után a megszokott régi jelszavukkal jelentkezhetnek be.


Ugyanakkor a társaság úgy döntött, hogy a Refresh használatakor nem állít mindent helyre. A WLAN- és a mobil szélessávú kapcsolatokat, a BitLocker és a BitLocker To Go beállításokat, a meghajtók betűjeleit, a hátteret és az asztali elemeket helyreállítja, de a fájlkiterjesztés-hozzárendeléseket, a klasszikus szoftvereket és a kijelző-, illetve a tűzfal-beállításokat viszont nem. A nem helyreállított elemekről és alkalmazásokról lista készül, így mindenki eldöntheti, hogy feltelepíti-e ezeket ismét vagy sem?

A recimg.exe nevű parancssoros eszköz segítségével lehetőség nyílik arra, hogy bárki elkészíthesse a Windows 8 képfájlját, ami nem csak az operációs rendszer beállításait és a személyes adatokat tartalmazza, hanem a feltelepített szoftvereket is. Így a Refresh funkció használatakor ez a megszokott környezet töltődik be. Ezenkívül a Windows 8 bétaverziójába bekerül majd egy olyan eszköz, ami lehetővé teszi egy olyan pendrive elkészítését, aminek a segítségével az operációs rendszer adott esetben szintén helyreállítható.

A fejlesztők azt szeretnék, ha az újratelepítés, illetve a helyreállítás időtartama jelentősen lerövidülne. A Build rendezvényen szétosztott Samsung táblagépeken a Refresh folyamat 8 perc 22 másodpercet vett igénybe, míg a Reset folyamat 6 perc 12 másodpercen át tartott. A Thorough és a BitLocker használatával az utóbbi ideje 6 perc 21 másodpercre nőtt. A Thorough használata esetén, de a BitLocker nélkül ugyanakkor a Reset folyamat 23 perc 52 másodperc alatt ment végbe.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© lordsithlord2012. 01. 10.. 09:24||#139
Biztonsági mentésnél azért 1 elég fontos dolgot kihagytál: hiába van több példányod, ha esetleg valamilyen oknál fogva a mentés sérült... Ez pedig elõfordulhat simán AdminError és UserError nélkül is...

Tehát ha tényleg fontos adatokkal dolgozol, akkor alap, hogy legalább 2 biztonsági mentést kell csinálni. Ehhez az okosabbak 2 különbözõ mentést csináltatnak a géppel egymás után, kevésbé okosak 2 különbözõ programot használnak, hogy valamelyik tuti jó legyen. Megjegyzem, bár a 2. variáció drágább, az a biztosabb is.

Hardver csere után backup...? Már bocsánat, de általában a hardvercsere ugye fejlesztéssel is jár. Akkor pedig nuku backup, szûztelepítés mehet neki. Az meg ugye alap, hogy javításnál (vegyünk pl. egy alaplapcserét) is megváltozhat jópár olyan hardverazonosító, ami beleég telepítésnél az oprendszerbe és emiatt megintcsak mehet a szûztelepítés.

Ez a vírusos rész is jópofa, hiszen csak elég ismerni a vírusirtók metodikáját: elõször a vírus és utána az elhárítás, azaz a vírusirtó fejlesztés. Nem egy "Mi volt elöbb, a tyúk vagy a tojás?" kérdés ez... Szóval ha valakinek sikerül elkapnia egy olyan vírust, ami teljesen új támadási módszerrel él, akkor ultrabiztos vírusirtó mehet a kukába (esetleg a gép is természetesen).
Más dolog, hogy sok felhasználó közli, hogy a vírusirtó csak felesleges pénzkidobás meg csak fogja a gépet, ez tényleg az UserError kategória.
© Magiszter2012. 01. 09.. 15:10||#138
A rendszermentéses dolgokat sem kell ám túlmisztifikálni meg eljátszani a "ha napkitörés közben történik atomvillanás mikor meteor csap a villámsúlytotta, árvízen úszó kiégett ház roncsai alatt fekvõ, túlfeszes tápú gépem merevlemezére nyomott format c:" esetet, mert marhaság.

Minden nap tükörbe mented a vinyódat (az azon történt változást), két független merevlemezre, nincs az a katasztrófa ami mind a három helyrõl egyszerre törli az adatot. Ha meg van, akkor az a legkisebb problémád.

1.) Hardver csere után backup-ot nyomsz. Nincs gond. Elfelejted? User Error, nem a program/gép hibája. Csókot a homlokára és arra van az ajtó.

2.) A mentés helye nem a menteni kívánt vinyón van, hanem külsõn. A probléma megoldva. Amúgy ezt a nagyonbuta Win7 rendszer-backup is mondja "Hé paraszt! Ne oda piszkíts ahonnan eszel!" Egyszer ki kellene próbálni hogy nem csak okézzuk a felbukkanó ablakokat, hanem olvassuk is. Egészen új világ tárul elénk. User Error kategória megint csak ha így van.

3.) A Win7 rendszerképem jelenleg 10 gigában várakozik egy Pendrive-on. Minden programommal és beállításommal amit használok. Melóban Usereknél a BRRip.Lost.s01-s100 kezdetû mappák miatt, amik persze a rendszerpartíción tanyáznak, valóban volt hogy 250 gigányi mentést kellett volna csinálnom reinstall elõtt. Nem tettem. Mentésnél beírtam az "/except *.avi" parancsot rögvest 30 gigára ráfért képekkel prezikkel táblázatokkal együtt. Szintén User Error kategória. És Admin Error ha nem veszi ezt észre.

4.) Az automatikus mentés rendszer a win7-ben szinte észrevehetetlen. Nem egy gépet hoztam vissza a halálf*száról a gyári system restore-al. Holott ha az nincs akkor egy egész napos mókázás várt volna rám a backup, reinstall, reconfig, restore miatt. Igaz a Win7-es változat harmat gyenge és igazán mehetne boot képernyõrõl gui nélkül is, de legalább van. Ha tehetem más alkalmazást használok rendszer mentéshez, illetve van céges weekly backup most már pár embernél.

5.) Ha rendelkezésre állnak és nem tudják hogy létezik az megint nem a gép, cég hibája hanem User Error. "Ha használsz valamit paraszt, nézz utána mit is". Traktort sem úgy vezetsz, hogy "nézda, ez a kar itt mire van? Bocsi Géza, kifizetem a lezúzott Trabantod" hanem elõtte okosodsz. Aki meg hülye az magára vessen ha szív. Van dokumentáció? Van! Van internet? Van! Tessék olvasni, ha akarsz valamit. Vagy legalább felhívni egy hozzáértõt! Nem Gézukát a szomszéd kölykét, mert õ "szakértõ" hisz parancssorból indítja a pasziánszt, hanem mondjuk a microsoft technikai segítséget, vagy valakit akinek nem csak papírja van, hanem tapasztalata és munkája is.

6.) Áramszünet? Backup közben áram szünet van, az bizony kellemetlen. Amint visszajön az áram kezdhetem elölrõl. Legközelebb a user lehet vesz egy UPS-t bruttó 30 ezerért, amivel annyi ideje lesz hogy rányomjon a szünet, majd a hibernálás opciókra. Vagy ha áramszünet van a user elfelejti hogy backup-ot készített, aztán dolgozik tovább? Autobackup-nál meg ha jól van beállítva, akkor úgy is nyom egy következõ próbát a sikertelen mentésnél, vagy legalább egy riportot, hogy hiba történt.

7.) Vírusok mindig is voltak, vannak, lesznek. Ezzel nem lehet mit kezdeni. De tegye fel a kezét az aki a megfelelõ intézkedések mellett (tûzfal, írtó, ami mindig naprakész) bekapott valami igazán komoly (nem csak kellemetlen reklámmal babráló) vírust, ami tönkre vágott valamit a gépben. De úgy igazán javíthatatlanul.

8.) A jövõ gépei munka területén a vékonykliensek. Bár nem minden szektorban. Pl gyártásban ez nem mindig kivitelezhetõ, vagy több költsége lenne mint egy laptopnak és a vele való bíbelõdésnek. Otthoni felhasználásba mindig is offline lesz az alap koncepció, mert bármennyire is erõltetik, a fejlõdõ országokban fizikálisan lehetetlen jól mûködõ csak online gépeket üzemeltetni. Így max köréjük épített szolgáltatások lehetnek online, bár azok se mind.
De ez nem a közeljövõ. Én még 10-15 évet mondok míg egyáltalán elkezdõdik az átállás. Tudom a felhõ terjed, de csak azokban az országokban ahol éppen nem élünk. Gondoljunk csak kishazánkra ami 50 évvel a múltban jár a többi ország mögött.

A mentésekre meg mindig ott vannak a specifikus programok, amik észrevétlen és jól teszik a dolgukat. Itthon is ilyet használok, szóval jöhet bármi az adataim mentve vannak, az os kép is mentve van. Meg persze 768 biten titkosítva 😄
© end32012. 01. 09.. 11:29||#137
"Vettem a fáradtságot, és végigolvastam az összes hozzászólást....."

Valójában a rendszer-visszaállítás sok lehetséges formája csak ritkán valódi segítség a Windowsok, de a Linuxok világában is. Százszámra készíttem és készítek rendszer-mentéseket de alíg egy kettõ évente amelyet valóban használok is. (De ha egy nem készül el, nos, arra biztosan szükség lenne... <#confused>)

Lehetõségek és problémák:

1./ A hardver-konfiguráció menet közben jelentõsen változik, az új mentés meg nem készült.

2./ A mentés "helye" hardveresen meghibásodik. (Akkor derül ki, amikor használni kellene.) Újabb ezt "segítõ" mellékkörülmény, a merevlemezek garancája 1 év felé tendál, az élettartamukkal együtt. Na meg itt van az SSD-k valószínûsíthetõ eleve rövidebb élettartama is.

3./ A Windows 7 képfájl mentése (Itt sokszor olvastam kisebb(!) helyigényrõl, - és nem tudom, hogy az itt nyilatkozók hányan mentettek komplett rendszereket, nekem soha nem sikerült még 40-50 GB alatt. Nos ez a helyigény símán nem töbszörözhetõ. (Az újabb megvásárolt tárhelyek gyorsan tellítõdnek. 2 TB ma már nem sok ilyen vonatkozásban. Amikor hely kellene, rendszerint nincs. Ha törölni kell, ekkora merevlemezeknél az meglehetõs idõbe kerül. Addigra a mentendõ konfig már pl. nem áll rendelkezésre. Ha újabbat veszel, na ahhoz ma sok pénz kell, stb.) Valamint a képfájlnál is elõfordul a CRC hiba. Ami persze vagy a mentés körüli, vagy utóbb bekövetkezett hardverhiba eredménye is lehet.

4./ A mentések automatikus, (vagy nem automatikus volta) csak még egy lehetõség az amúgy is bonyolult és soha nem hibamentes rendszer ujabb tévesztéséhez. Csak a Win7 "szenvedéseit" ha nézem. Pl. Dec. 23-án full "winupdate"-s rendszerre 25-én délután-estefelé 11 javítás érkezett. (Gyúrják rendesen!)

5./ Ezek az eszközök ha a Windowsban rendelkezésre is állnak, sokan azt sem tudják léteznek. (Ha nem tudja, nem is használja...) Lásd a Vista-t érintõ megjegyzéseket. Ott van ugyan back-up, de az nem képfájlt készít, mint pl. a Win7 "mentõegysége". (A ráfordított idõt meg helyet, sokan "megtagadják" tõle. Ha pedig ugyanazon merevlemez másik partícióján van a mentés helye, akkor tizedannyit sem ér adott esetben.)

6./ Mint az idõigényes mentések végsõ apokalipszisa, az átlagfelhasználó szünetmentes tápokat nem ismerõ géphasználati módja. Az áramszünet!!!

7./ Sokan a vírusos fertõzések elhárítására fogják "szakszerûen" használni. Na erre nem lesz megoldás! (pl. a "szuperprofi" rootkit-ek...)

8./ Levonható a következtetés, a PC ma mindíg a hozzáértõk kezében kezes "bárány", - (bár akkor is fekete), - és az legyen bár Windows 7-8, akárhány vagy Linux. A ma felnövõ korosztály, de az öregebbek is eszközként használják az operációs rendszereket, nem akarnak mélyebben belelátni. Idejük, sem kedvük hozzá. A jövõ Windows-ai, Linux-ai, felhõbe mentenek mindent és a felhasználó tudta nélkül "rendszervisszaállítanak". Ilymódon megmenthetik a gépeket..., a felhasználóktól. (De akkor majd lehet "nyafogni" az internet-sávszélért...) <#eljen>
© narumon2012. 01. 09.. 10:14||#136
Nagy különbség, hogy most gyárilag fogja tudni a Norton Ghost meg egy fizetõs program attól még hogy te elloptad.
© narumon2012. 01. 09.. 10:13||#135
Hogy te mindig valami más néven terjeszted az "igét"....
© Bajkonur2012. 01. 09.. 09:22||#134
Én évek óta a drivesnapshot programmal készítek a windowsról lemezképeket, a lemezkép készítéshez nem kell a windowst leállítani, a visszaállítás mehet live cd-ról vagy a windows boot folyamat közben, telepíteni nem szükséges, 1 exe az egész.
http://www.drivesnapshot.de
© Gecsemade2012. 01. 09.. 00:07||#133
Nekem ez az ubuntu konkrétan egy 4 GB-os SD kártyára lett feltelepítve, és megnézem mikor fog egy Windows 4 Gigás SD kártyáról egyáltalán elindulni, és mikor fogsz egy gigahertz alatt az SD kártyáról futó windowsban még egy másik OS-t is valós idõben virtualizálni <#conf>

-1
© Balumann2012. 01. 08.. 23:54||#132
Teljesen egyet értek azzal amit írtál, nekem is hasonlóak a tapasztalataim. Nagyon jó oprendszer a Linux, tényleg sokat fejlõdött és fejlõdik, én is használom, másnak is telepítettem már fel, de messze van attól, hogy az átlagfelhasználók igényeit kielégítse.
© Gecsemade2012. 01. 08.. 23:45||#131
Azért ez nem semmi teljesítmény. <#taps>

2000 környékén én már a Norton Ghost-tal bitrõl bitre el tudtam menteni a teljes rendszert, akkori Windows 98-at (akár még 100 MB-ot is elfoglalt a kész image file) , 2000-et ( 500 M😎, de akár Linuxot is (500MB-1G😎 , akár ingyenes image készítõ programmal, a particiót is át tudtam méretezni gparted-del, aztán "új" fícsörként <#idiota> <#falbav> a Visztában már legalább volt erre is lehetõség, és most 2012-ben mintha ez olyan marha nagy újdonság lenne, errõl külön cikket is kapunk itt az SG-n, hogy majd az új WinDOSban erre lesz lehetõség, és alig 100 Gigára (persze tömörítés az nem lesz benne, mert minek is az) sikerülni fog azért a WinDOS 8-at lemeneteni egy imidzsbe. <#banplz>
© Vers2012. 01. 08.. 21:58||#130
rosszul gondolod, en is szeretem az eros gepeket, csak a 4 videokartya a brutal proci igen sokat zabal, 1200 wattos tap kell a gephez, iszonyatos mennyisegu aramot daral be, napi 16 oraval szamolva 30-40 ezer ft korul van, egy notebook kevesebbet fogyaszt amaga 50-100 wattjaval , de lassu is mint a tetu, onmagaban a tablagep meg ugyanugy lassu
de a szervet tabla kombinacio verhetetlen minden szempontbol, keves aramot eszik , olcso a hardver, es brutalisan eros ha kell