Berta Sándor
PC-mentes iskola a Szilícium-völgyben
A Waldorf iskolahálózat tagja számítógépek és táblagépek nélkül biztosít korszerű oktatási lehetőségeket. A módszer meglepő módon különösen a Szilícium-völgyben népszerű.
Nem könnyű azoknak a szülőknek a helyzete, akik szeretnének a gyermeküknek helyet találni az egyre népszerűbb Szilícium-völgyi Waldorf iskolában. Az oktatási intézmény alternatív oktatási módszerekkel dolgozik, például a tanórákon a diákok alig használnak számítógépeket és más technikai eszközöket. Tehát esetükben nem arról van szó, hogy pénzhiány miatt nem tudnak számítógépeket venni. A The New York Times kiemelte: az iskolahálózat különösen a Google és az Apple dolgozói körében népszerű.
Sokáig úgy tűnt, hogy a hagyományos oktatás hosszú távon veszíthet a korszerű megoldásokat felvonultató oktatással szemben, melynél a számítógépek, a digitális táblák és a világháló segíthetik a hatékonyabb tanítást. Az elmúlt hónapokban azonban egyre több jel mutat arra, hogy a csúcstechnikájú eszközök iskolai használata közel sem annyira hatékony, mint azt korábban feltételezték.
"Harcolok az ellen a nézet ellen, hogy a gyerekeknek szükségük van technológiai eszközökre ahhoz, hogy megtanulják a nyelvtant" - nyilatkozta Alan Eagle, a Google egyik munkatársa, aki kétgyerekes apaként a régimódi tanítás híve. Annak ellenére, hogy Eagle naponta szembesül az új technológiákkal, 11 és a 13 éves gyermekei alig tudják használni a cég szolgáltatásait. "Az a felvetés, hogy egy iPad-alkalmazás megtaníthatja a gyerekeket jobban olvasni vagy számolni, egyszerűen nevetséges" - tette hozzá a szakember.
Az Egyesült Államokban komoly vita van arról, hogy célszerű-e csúcstechnikájú megoldásokat és eszközöket használni az oktatásban vagy sem. Jelenleg még semmilyen bizonyíték sincs arra vonatkozóan, hogy ezek az eszközök jobbá, hatékonyabbá teszik az oktatását, s növelik a tanulók teljesítményét. Ann Flynn, a National School Boards Association képviselője viszont úgy vélte ennek ellenkezőjére sincs bizonyíték. "Amennyiben az iskolák hozzáférhetnek ezekhez az eszközökhöz és meg is vásárolhatják őket, de mégsem élnek ezzel a lehetőséggel, akkor becsapják a gyerekeket" - közölte Ann Flynn. A másik oldal erre azzal vágott vissza, hogy a számítógépek és a digitális kütyük egyszerűen elvonják a nebulók figyelmét a tananyagról.
Máshol is pedzegetik, hogy a korszerű technológiák használata közel sem segíti elő a tanulást és nem teszi hatékonyabbá az oktatást sem. Az amerikai Kyrene iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap. Bár a diákok pozitív tapasztalatokat szereztek, tanulási teljesítményük romlott azáltal, hogy éveken át internetet és laptopokat használtak.
Nem könnyű azoknak a szülőknek a helyzete, akik szeretnének a gyermeküknek helyet találni az egyre népszerűbb Szilícium-völgyi Waldorf iskolában. Az oktatási intézmény alternatív oktatási módszerekkel dolgozik, például a tanórákon a diákok alig használnak számítógépeket és más technikai eszközöket. Tehát esetükben nem arról van szó, hogy pénzhiány miatt nem tudnak számítógépeket venni. A The New York Times kiemelte: az iskolahálózat különösen a Google és az Apple dolgozói körében népszerű.
Sokáig úgy tűnt, hogy a hagyományos oktatás hosszú távon veszíthet a korszerű megoldásokat felvonultató oktatással szemben, melynél a számítógépek, a digitális táblák és a világháló segíthetik a hatékonyabb tanítást. Az elmúlt hónapokban azonban egyre több jel mutat arra, hogy a csúcstechnikájú eszközök iskolai használata közel sem annyira hatékony, mint azt korábban feltételezték.
"Harcolok az ellen a nézet ellen, hogy a gyerekeknek szükségük van technológiai eszközökre ahhoz, hogy megtanulják a nyelvtant" - nyilatkozta Alan Eagle, a Google egyik munkatársa, aki kétgyerekes apaként a régimódi tanítás híve. Annak ellenére, hogy Eagle naponta szembesül az új technológiákkal, 11 és a 13 éves gyermekei alig tudják használni a cég szolgáltatásait. "Az a felvetés, hogy egy iPad-alkalmazás megtaníthatja a gyerekeket jobban olvasni vagy számolni, egyszerűen nevetséges" - tette hozzá a szakember.
Az Egyesült Államokban komoly vita van arról, hogy célszerű-e csúcstechnikájú megoldásokat és eszközöket használni az oktatásban vagy sem. Jelenleg még semmilyen bizonyíték sincs arra vonatkozóan, hogy ezek az eszközök jobbá, hatékonyabbá teszik az oktatását, s növelik a tanulók teljesítményét. Ann Flynn, a National School Boards Association képviselője viszont úgy vélte ennek ellenkezőjére sincs bizonyíték. "Amennyiben az iskolák hozzáférhetnek ezekhez az eszközökhöz és meg is vásárolhatják őket, de mégsem élnek ezzel a lehetőséggel, akkor becsapják a gyerekeket" - közölte Ann Flynn. A másik oldal erre azzal vágott vissza, hogy a számítógépek és a digitális kütyük egyszerűen elvonják a nebulók figyelmét a tananyagról.
Máshol is pedzegetik, hogy a korszerű technológiák használata közel sem segíti elő a tanulást és nem teszi hatékonyabbá az oktatást sem. Az amerikai Kyrene iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap. Bár a diákok pozitív tapasztalatokat szereztek, tanulási teljesítményük romlott azáltal, hogy éveken át internetet és laptopokat használtak.