Berta Sándor

PC-mentes iskola a Szilícium-völgyben

A Waldorf iskolahálózat tagja számítógépek és táblagépek nélkül biztosít korszerű oktatási lehetőségeket. A módszer meglepő módon különösen a Szilícium-völgyben népszerű.

Nem könnyű azoknak a szülőknek a helyzete, akik szeretnének a gyermeküknek helyet találni az egyre népszerűbb Szilícium-völgyi Waldorf iskolában. Az oktatási intézmény alternatív oktatási módszerekkel dolgozik, például a tanórákon a diákok alig használnak számítógépeket és más technikai eszközöket. Tehát esetükben nem arról van szó, hogy pénzhiány miatt nem tudnak számítógépeket venni. A The New York Times kiemelte: az iskolahálózat különösen a Google és az Apple dolgozói körében népszerű.

Sokáig úgy tűnt, hogy a hagyományos oktatás hosszú távon veszíthet a korszerű megoldásokat felvonultató oktatással szemben, melynél a számítógépek, a digitális táblák és a világháló segíthetik a hatékonyabb tanítást. Az elmúlt hónapokban azonban egyre több jel mutat arra, hogy a csúcstechnikájú eszközök iskolai használata közel sem annyira hatékony, mint azt korábban feltételezték.


"Harcolok az ellen a nézet ellen, hogy a gyerekeknek szükségük van technológiai eszközökre ahhoz, hogy megtanulják a nyelvtant" - nyilatkozta Alan Eagle, a Google egyik munkatársa, aki kétgyerekes apaként a régimódi tanítás híve. Annak ellenére, hogy Eagle naponta szembesül az új technológiákkal, 11 és a 13 éves gyermekei alig tudják használni a cég szolgáltatásait. "Az a felvetés, hogy egy iPad-alkalmazás megtaníthatja a gyerekeket jobban olvasni vagy számolni, egyszerűen nevetséges" - tette hozzá a szakember.

Az Egyesült Államokban komoly vita van arról, hogy célszerű-e csúcstechnikájú megoldásokat és eszközöket használni az oktatásban vagy sem. Jelenleg még semmilyen bizonyíték sincs arra vonatkozóan, hogy ezek az eszközök jobbá, hatékonyabbá teszik az oktatását, s növelik a tanulók teljesítményét. Ann Flynn, a National School Boards Association képviselője viszont úgy vélte ennek ellenkezőjére sincs bizonyíték. "Amennyiben az iskolák hozzáférhetnek ezekhez az eszközökhöz és meg is vásárolhatják őket, de mégsem élnek ezzel a lehetőséggel, akkor becsapják a gyerekeket" - közölte Ann Flynn. A másik oldal erre azzal vágott vissza, hogy a számítógépek és a digitális kütyük egyszerűen elvonják a nebulók figyelmét a tananyagról.

Máshol is pedzegetik, hogy a korszerű technológiák használata közel sem segíti elő a tanulást és nem teszi hatékonyabbá az oktatást sem. Az amerikai Kyrene iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap. Bár a diákok pozitív tapasztalatokat szereztek, tanulási teljesítményük romlott azáltal, hogy éveken át internetet és laptopokat használtak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kornan #21
    Szerintem több számítástechnikai ismeretet kéne tanítani az iskolákban, ne csak Microsoft office + kevés egyéb. A számítógépeket meg fel lehet használni jól és rosszul is, csak eszközök, amik alapvetően jók, mert növelik a tanárok és a diákok lehetőségeit. Sajna viszonylag sok pénzbe kerülnek, és szerintem sok tanár sincs felkészítve rá, hogy megfelelően kihasználja. Továbbá a digitális tartalmak terén sem hinném, hogy olyan magas szinten állna a helyzet. De az ideális helyzet az lenne, ha a gyerekek már alsó tagozatos koroktól kezdve elkezdenék használni, ahol csak lehet.
  • Egerwin #20
    Az ilyen laptopos meg táblagépes oktatásnak csak úgy lenne értelme szerintem, ha erősen korlátoznák mit lehessen futtatni. Internetet csak akkor engedélyeznék, ha kifejezetten kell, de akkor is blokkolva olyan oldalakat, mint pl facebook.
    Tehát a lényeg, hogy ténylegesen az oktatás színvonalának emeléséhez szükséges programok legyenek engedélyezettek, azok amik elvennék a figyelmet azok pedig ne.
  • nlght #19
    egy jó tanár, aki érdekesen adja elő a tudást ezerszer többet ér 2 tucat szgépnél... inkább a modern szemléletű tanárképzést kéne javítani imho

    Szerintetek a mai fiatalok közül hány használja a laptopot, okostelefont facebookra és egyéb kommunikációra (pl. akár sg.hu fórumozás) óra közben és hány arra, hogy azon jegyzeteljen és szép színes ábrákat rajzoljon?
  • mad mind #18
    Embere válogatja. Én sohasem jegyzeteltem órán mégis ment ötösre szinte minden(matekon kívül). Mateknál csak a gyakorlás segített. Az biztos, hogy sokat segített volna matekban még egy mostani tudományos számológép is, de akkoriban sajna ezek nem voltak.
    A legjobb megoldás a kevert módszer lenne, tanulónként a neki megfelelő metódussal, de sajna ez még jó ideig nem fog megvalósulni.
  • orbano #17
    Szerinted hány kémiaórán volt számítógépünk 1-15 évvel ezelőtt? És szerinted a krétával táblára felrajzolt konstitúciós képletből hányan jöttek rá spontán az intramolekuláris kovalens kötés kialakulására úgy, hogy azt sem tudták, hogy ilyen létezhet? Meglepődnél. Mindezt úgy, hogy az osztályból egyetlen egy vegyész sem lett.
    Számtechen kívül egyszer használtunk másik tárgyra is számítógépet, matekon volt pár óra, amikor Sherlockozni kellett és "dolgozat" is volt belőle. És ennyi. Otthon pedig enciklopédiákat olvastam és nem maradtam hülye net nélkül sem.
    Két dolog miatt tartanám jónak a számtech belevonását, az egyik, hogy a sok b*zi nehéz könyv helyett e-bookokat használhassanak a diákok, a másik pedig a tanári oldal, hogy ha szükséges multimédiás tartalmakat tudjanak a gyiriknek mutogatni, vagy olykor-olykor utánanézni dolgoknak a neten, mert mondjuk nehezet, de értelmeset kérdezett az egyik gyerek. Esetleg otthon kutatómunkát végeztetni a gyerekkel.
    De hogy papír/ceruza kombó, jegyzetelés ne legyen... lehet egyedül vagyok vele, de szerintem sokat segít az órán kapott információk rendszerezésében és befogadásában az, hogy leírom őket egy papírra és kitalálom, hogy mindezt milyen formában (bekezdések, ábrák, elhelyezése, stb).
  • kvp #16
    Visszagondolva en viszonylag szerencsesnek mondhatom magam, mivel amikor iskolas voltam egyreszt meg nem hasznaltunk szamitogepeket a normal tanulashoz, masreszt tobb gepteremnyi c64, majd kesobb pc volt, tehat az informatikai/technikai oktatast sem hanyagoltak. (es orosz helyett mar nyugati nyelveket tanitottak, pedig meg messze volt a rendszervaltas) Igy egyszerre sikerult megtanulnom papiron gyokot vonni es szamitogeppel kis robotkart vezerelni. (mindkettot altalanos iskolaban) Ez az egyensuly kellene valahol, tehat a technikaval nem szabad potolni az oktatast, de a technikat sem szabad teljesen kihagyni.
  • Blacktom #15
    Tényleg kétoldalú a dolog, talán azt tudnám mondani, hogy középsuliban, egyetemen már sokkal többet ér tanításhoz a számítógép, projektor és hasonlók.
    Én mondjuk vizuális típus vagyok, szóval valami frappáns vizuális egyenletmegoldó proginak nagyon örültem volna. És amúgy is sokat lendítene a matekórákon egy wolfram alpha vagy geogebra. Persze az alap dolgokat számítógép nélkül kellene érteni, de nem megérteni:) Szemléltetéshez rengeteg mindent lehet használni, gagyi példák, de néhanapján guitarpro zeneórára, sketchup geometriához (sőt, komolyan mondom, rengeteg mindent painttal is lehet mutogatni, általános sulisoknak mondjuk)
  • Rotyoka #14
    Ez megint kibaszottul más kérdés ember...
  • cateran #13
    Bezzeg most...ja, most is....(1 dolog, hogy kinek oktatjak, meg 1 masik, hogy ki az, aki meg is jegyzi..)
  • Rotyoka #12
    Ilyen szinten mint most?

    Sehogy.

    Szerinted 30-40 éve hány ember tudta milyen egy molekula rácsszerkezete? Segítek, az aki ilyen téren tanult direkt.