Berta Sándor
Nagyot zuhant a tábla PC-k eladása
Az IDC adatai szerint bár az idei esztendő első negyedévében 28 százalékkal kevesebb tábla PC-t adtak el, mint a tavalyi utolsó negyedévben, ám az év végére a trend megfordul majd.
Az IDC közleménye szerint 2011 első negyedévében csak 7,2 millió táblagépet értékesítettek. Ez 28 százalékkal kevesebb a tavalyi esztendő utolsó negyedévében eladott mennyiségnél. A piaci elemzők ennek ellenére optimisták és arra számítanak, hogy az év végére helyreáll a rend és a korábban becsült 50,4 milliónál is több, egészen pontosan 53,5 millió készüléket fognak eladni a kereskedők.
A szakemberek szerint a pillanatnyi visszaesés oka a szezonális trendekben (a karácsony okozta tavalyi forgalomnövekedésben) keresendő. A helyzet alapvetően az elmúlt néhány hónapban sem változott, továbbra is az iPad és az iPad 2 uralja a piacot. Ennek oka elsősorban az, hogy a többi gyártó termékeit nem igazán fogadják el a felhasználók. Ugyanakkor a folyamatok hatása alól az Apple sem tudta kihúzni magát, az iPad és az iPad 2 eladások is elmaradtak a várttól. Ez részben az iPad 2-ért indult váratlanul nagy rohamra vezethető vissza, ami miatt a cégek is késve kapták meg a megrendelt készülékeiket. A kialakult helyzetet alkatrészhiány tetézte. Mindezek ellenére az iPad piaci részesedése még mindig 65 százalékos, igaz júniusban még 73 százalékos volt.
A Google szempontjából jól alakult az elmúlt néhány hónap a táblagépek piacán. Jelenleg ugyanis az eszközök 34 százalékán fut Android operációs rendszer. Ez 8,2 százalékkal magasabb érték, mint amit 2010 utolsó negyedévében regisztráltak. Az IDC kitért a mobilgyártók (Samsung, Motorola) és a mobilszolgáltatók együttműködésére is, ami egyáltalán nem volt sikeres. Ennek oka, hogy sok felhasználó nem szívesen köt olyan szerződéseket, amelyeknél készüléket is kell vásárolnia.
"Annak ellenére is, hogy - a kisebb kereslet, a gazdasági helyzet és a beszállítói problémák miatt - a tábla PC eladások az idei esztendő első negyedévében nem voltak túl magasak, úgy hisszük, hogy az ágazat az év második felében az új versenyképes modellek bevezetésével eléri majd az 53 millió darabos értékesítés, s a piac hosszú távon növekedni fog" - jelentette ki Jennifer Song, az IDC elemzője.
A különböző folyamatok negatív hatással voltak az e-könyvek eladására is. Ettől függetlenül az idei első negyedévben 3,3 millió e-könyvolvasó talált gazdára, ami az előző esztendő hasonló időszakához képest 105 százalékos növekedésnek felel meg. Mindez elsősorban a színes kijelzők bevezetésének köszönhető. A szakemberek arra számítanak, hogy az év végéig összesen 16,2 millió e-könyvolvasót értékesítenek majd a kereskedők, ami 24 százalékkal több lesz a 2010-ben eladott mennyiségnél.
Az IDC közleménye szerint 2011 első negyedévében csak 7,2 millió táblagépet értékesítettek. Ez 28 százalékkal kevesebb a tavalyi esztendő utolsó negyedévében eladott mennyiségnél. A piaci elemzők ennek ellenére optimisták és arra számítanak, hogy az év végére helyreáll a rend és a korábban becsült 50,4 milliónál is több, egészen pontosan 53,5 millió készüléket fognak eladni a kereskedők.
A szakemberek szerint a pillanatnyi visszaesés oka a szezonális trendekben (a karácsony okozta tavalyi forgalomnövekedésben) keresendő. A helyzet alapvetően az elmúlt néhány hónapban sem változott, továbbra is az iPad és az iPad 2 uralja a piacot. Ennek oka elsősorban az, hogy a többi gyártó termékeit nem igazán fogadják el a felhasználók. Ugyanakkor a folyamatok hatása alól az Apple sem tudta kihúzni magát, az iPad és az iPad 2 eladások is elmaradtak a várttól. Ez részben az iPad 2-ért indult váratlanul nagy rohamra vezethető vissza, ami miatt a cégek is késve kapták meg a megrendelt készülékeiket. A kialakult helyzetet alkatrészhiány tetézte. Mindezek ellenére az iPad piaci részesedése még mindig 65 százalékos, igaz júniusban még 73 százalékos volt.
A Google szempontjából jól alakult az elmúlt néhány hónap a táblagépek piacán. Jelenleg ugyanis az eszközök 34 százalékán fut Android operációs rendszer. Ez 8,2 százalékkal magasabb érték, mint amit 2010 utolsó negyedévében regisztráltak. Az IDC kitért a mobilgyártók (Samsung, Motorola) és a mobilszolgáltatók együttműködésére is, ami egyáltalán nem volt sikeres. Ennek oka, hogy sok felhasználó nem szívesen köt olyan szerződéseket, amelyeknél készüléket is kell vásárolnia.
"Annak ellenére is, hogy - a kisebb kereslet, a gazdasági helyzet és a beszállítói problémák miatt - a tábla PC eladások az idei esztendő első negyedévében nem voltak túl magasak, úgy hisszük, hogy az ágazat az év második felében az új versenyképes modellek bevezetésével eléri majd az 53 millió darabos értékesítés, s a piac hosszú távon növekedni fog" - jelentette ki Jennifer Song, az IDC elemzője.
A különböző folyamatok negatív hatással voltak az e-könyvek eladására is. Ettől függetlenül az idei első negyedévben 3,3 millió e-könyvolvasó talált gazdára, ami az előző esztendő hasonló időszakához képest 105 százalékos növekedésnek felel meg. Mindez elsősorban a színes kijelzők bevezetésének köszönhető. A szakemberek arra számítanak, hogy az év végéig összesen 16,2 millió e-könyvolvasót értékesítenek majd a kereskedők, ami 24 százalékkal több lesz a 2010-ben eladott mennyiségnél.