Napi Online

GPS-alapú lesz a BKV utastájékoztatása

Rövidesen − a HÉV kivételével − minden földfelszínen közlekedő BKV-járat gps-szel felszerelt fedélzeti berendezést kap.

Ez folyamatosan beküldi a jármű aktuális földrajzi pozícióját az ugyancsak újonnan kialakítandó forgalomirányító központba − tudtuk meg a BKV-tól. A forgalomirányító központ munkatársai a járművek valós helyzete és a menetrendi előírások közötti esetleges eltérések, valamint a járművezetőktől és a mobil forgalomirányító munkatársaktól kapott közlekedési információk alapján irányítják majd a járművek forgalmát, ami azok optimálisabb kihasználását, így gazdaságosabb közlekedését eredményezi.

Ezzel együtt lehetővé válik az utasok pontosabb informálása (például az egyes járatok várható érkezésének időpontjáról) is, ezeket a forgalmas közlekedési csomópontokon elhelyezett információs táblák mutatják majd. A fejlesztés alatt álló rendszer működéséhez feltétlenül szükséges, hogy a forgalomban részt vevő járművek és a forgalomirányító központ között mobil adatátviteli kapcsolat épüljön ki, ami szükségessé teszi egy mobiltelefon-társaság szolgáltatásának igénybevételét.

Ezért a BKV mobil távközlési szolgáltatás biztosítására közbeszerzési pályázatot írt ki legalább 2500, havi 40 GByte adatforgalmat biztosító előfizetés beszerzésére. Ezúttal tehát nem egy új vagy éppen egy régi BKV-s kör jutna mobiltelefon-szolgáltatáshoz: ezek a sim-kártyák járművekbe és megállókba kerülnek, nem telefonokba. A részvételi szakasz eredményhirdetése május 27-én lesz, a bírálat során a legalacsonyabb összeg alapján döntenek majd. Azt viszont nem tudni, hogy a BKV mennyit szán erre, és hogy mi lesz ennek a forrása. A közlekedési társaság kérdésünkre azt mondta, hogy a cég uniós támogatással fejleszti forgalomirányítási és ahhoz kapcsolódóan utastájékoztatási rendszerét. A felhívásból az is kiderül, hogy az ajánlatkérő az ellenszolgáltatás halasztott fizetésében kíván megállapodni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • alippai #12
    @Cat: Én kérek elnézést :)

    1. A BKV nem multi? Aham, jó.
    2.) 1300EUR egy junior fizetés átlaga, egy normális programozó ÁTLAGA 2000EUR és igen van sok olyan, aki nem menedzserként, hanem programozóként 4000EUR-t keres. Bocsánat ha a vezető fejlesztő megtévesztett, senior/leader beosztást értettem alatta.
    3.) Hiába vered magad, 100mW felett nem sugározhatsz az EU-ban Wifit licensz nélkül.

    A programozási tudásomat meg kérlek ne firtasd, érzékeny vagyok rá tekintve azt, hogy több neves versenyen és projektben részt vettem.

    Még egyszer sok kitartást a tanuláshoz, hidd el, megéri.
    Köszöntem a hasznos eszmecserét.

    Jó sörözéset a haveroddal, legalább lesz egy kis témátok. :)

  • Cat #11
    Finomabban, emberek, nem kell megölni egymást. A másik számítógép mögött is egy ember ül. Kérlek fogjátok vissza magatokat mindketten.
  • Komolytalan #10
    1. BKV nem multi. Hitel nem jár, ellenben a hitelnek ára van, vagyis egy hitelből finanszírozott beruházás nem olcsóbb - csak a provident hitelre plazmatv-t vásároló kisebbségiek szemében - mint a KPból finanszírozott. Kivétel akkor lehetne, ha egy egyébként nyereséges cégről volna szó, de a BKVnak durván 80MrdFt hitelállománya van, a fedezete folyamatosan veszít az értékéből már sem könnyen, sem olcsón nem kap hitelt.

    2. Az embereket nem szokták darabra mérni, az ember mértékegysége fő, vagy szimplán ki se írják a mértékegységet (egy ember).
    1300==4000? Ja, hogy 4000 euro az vezetői fizetés. Persze milyen vezető arról már hallgatsz, mert k.rvára lövésed sincs róla. Elárulom: a versenyszférában ilyen pénzt azok kapnak, akik alá 30-40 fejlesztő van beosztva. És k.rvára nem programoznak már, csak átlátják a dolgokat. És attól hogy 30-40 főből 1 keres 4000 eurot attól még nem lesz a programozói átlagfizetés 4000 euro.

    Egy fejlesztői dokumentációval ellátott szoftver esetén tökmind1 hogy megszűnik-e a cég vagy sem, mivel a fejlesztőeszközt gyártó cég nem valószínű hogy meg fog szűnni. Egyébként ha volna lövésed a programozásról, akkor tudhatnád, hogy itt nem atomerőmű vezérlő szoftverekről beszélünk - durván 1 hívást kell megírni kliens/szerver oldalon ahhoz, hogy adatbázisba bekerüljön hogy melyik jármű mikor, hol volt. Ez ha ügyes a programozó akkor a 100-100 sornyi terjedelmet se fogja elérni.

    3. Wifinél rohadtul nem kell frekvenciát vásárolni, lásd 5-10 évvel ezelőtti - igen, mikor te még a pelusodban turkáltál - wifis szolgáltatók, akik pl szüleim falujában is 5km-eket lőttek át vonalban, és 2-3 km-ekre sugároztak körsugárzóval mindenféle frekvencia vásárlás nélkül. Nemzetközileg szabályozott, szabad rádió frekvenciák:
    - 902–928 MHz
    - 2,4–2,483 GHz (wifi)
    - 5,15 - 5,3 GHz (csak EU, de elég az nekünk).

    Szóval a lóf.szt nem könnyű ám drágán eladni, mert van még aki tudja hogy mennyi az annyi. Persze közbeszerzésnél előfordulhat, hogy 40G forgalmat adnak ott ahol 80M is elég lenne, főleg azért mert ilyen programozni nem tudó kattogtatós, pelusos balf.szjankók nevezik magukat fejlesztőknek mint amilyen te is lehetsz. Programozni nem tud, csak dobálózi a szak szavakkal, 28 layert felépíteni mondjuk 2 helyett és emögé bújtatni a programozási impotenciáját.
  • alippai #9
    Hát ahogy sejtettem ötleted sincs mi az a pályázat vagy a multi:
    1.) Oda kell tenni, általában 0-20% között mozog, általában erre a részre is ingyenes vagy nagyon kedvező hitel jár. Ennek fényében amivel élni tudnak, élnek.

    2.) db - darab, nem adatbázis

    Az árakról jobb ha nem oktatsz. Egy programozó "kezdő" átlagfizetése két év után (ugye ennyi szükséges hogy valaki teljes junior állást kapjon) a BME-n végzetteknél 1300EUR felett van. (Forrás: BME felmérés). Így beláthatod, hogy egy vezetői fizetés elég gyakran ennek többszöröse - hoppá, csak nem érdemes tanulni még Magyarországon is? :)
    Az adott cég megcsinálja 400k Ft-ért, cserébe egy év múlva lehet nem létezik. A nagy cégekben nem az ember/munka a "drága", hanem megbízhatóság és én magam is inkább ilyen céget választok, mint aki megcsinálja 400k Ft-ért.
    3.) Wifinél kell frekvenciát vásárolni, ha azt akarod, hogy 50-100m-nél tovább működjön egy mozgó járművön!

    Igen, egyetemista vagyok. Nem vagyok ideges, magabiztosan megy minden, köszönöm aggodalmad. Dolgozom mellette multinál és saját céget vezetek saját alkalmazottakkal.

    Sok sikert az élethez, de szomorúan kell közölnöm "agyondokumentálja, általánosítja, és eltölt vele egy hónapot." ezért jár a pénz. Az, hogy mekkora sávszélt fogyaszt a program vagy épp milyen jó, tesz magasról mindenki, mint láttad ami drága a programozó fizetése, nem az eszközök (karbantarthatóság, megbízhatóság itt jön elő, SOK jól képzett és drága programozóba kell fektetniük a nem 400k hanem 400 millió HUF-ot megcélzó cégeknek). Ha valóban multinál dolgozik az ismerősöd, ő is csak ebben fog megerősíteni.
  • Komolytalan #8
    Te lenni nem normális agresszív kismalac.
    1. Uniós forrás mellé oda kell tenni a sajátot is. Ha meg egy jármű kasztnija ráz (pl régi trolik), akkor abba inkább ne telepítsünk már törpefeszről működő méregdrága kütyüt, mert lehet nem fogja sokáig húzni.

    2. Prog.hu-n lehet hogy 4000 EUR egy db programozó bére. Egy ismerősöm épp most hívott "db programozói" pozícióba vmi multihoz, szerdán ülünk le sörözni, majd elmesélnem neki ezt a 4000 eurot, hadd röhögjön. Megjegyzem a röhögés ott kezdődik, hogy a való életben élből nincs olyan hogy "db programozó".
    Másrészről amiről beszéltem az kommunikáció, aminek k.rvára nincs közel ahhoz, hogy adatbázisban mit tárolsz. Felhívnám a figyelmed arra, hogy kész, ingyenes, .net-től javan, flashen, phpn keresztül minden sz.rhoz illeszthető bináris kommunikációs layerek vannak ám, amibe a "db programozó" szimplán belefossa a select eredményét egy osztály példányként, a kommunikációs layer serializálja, szükség esetén tömöríti, és a másik oldalon kvázi ugyanolyan osztály példányként jelenik meg, mint a feladónál. Aki meg nem akar ilyennel vesződni az ír egy sajátot 2 nap alatt, de ha sokat akar kérni, akkor agyondokumentálja, általánosítja, és eltölt vele egy hónapot. Akármelyik webes cég boldogan megcsinálja neked mondjuk 4-500eFt+ÁFÁért fél kiló doksival együtt.

    3. Wifinél nem kell frekvenciát vásárolni, és egy wifi eszköz olcsóbb mint egy 3G.

    Szóval tényleg ne ugassuk már a témát, pláne ne egy 1-es Zh utáni stressztől idegbetegen.
  • alippai #7
    Te tényleg ilyen hülye vagy? Szólj ha dolgoztál már éles rendszeren és láttál már pályázatot. Középiskolából vagy egyetemről osztani az észt nem menő. Annak hogy egy pályázat ki van írva soksok éves következménye van.
    1. Erre nincs uniós forrásuk, utastájékoztatásra van.
    2. Reméljük, hogy nem saját rendszert fejlesztenek, hanem valami kész megoldást választanak - igen így sok lesz az overhead, de EGY DB programozó havi bére 2-4000EUR, projekt alapon szorozd meg 2-3-al, sőt mivel ismerős készítené inkább 10-15-el. 40Gb az napi 18 órában 20kb/s, tekintve a mai helymeghatározó berendezéseket másodpercenként frissíthető az adat, lehet hogy a fele bizony el lesz használva, a többi meg egyszerűen tartalék.
    3. De, megéri és minden évben szervizelni, frekvenciát vásárolni valamint minden megálló felszereléséről nem is beszélve... Ha wifi lesz a buszokon, az is telekommunikációs cégen keresztül fog menni. :)
  • Komolytalan #6
    1. Egyes buszokon akkora lyukak vannak, hogy simán beázhat/kieshet rajta a mobilkütyü, szóval első körben tessék ezeket befoltozni. Hegesztőpisztoly, lemez, alapozó festék - erre írjanak ki közbeszerzést.
    2. Egy GPS koordináta legyen mondjuk 128 bit, vagyis 16 byte. Kell busz azonosító, az mondjuk 2 byte. Időnként újra kell csatlakozni, stb - számoljunk átlag 32 byte-tal elküldött koordinátánként. Így havonta 1342177280-adatot tud elküldeni minden busz, vagyis másodpercenként 518-at. Kérdés: melyik mobilszolgáltatót akarják kizárni egy ilyen értelmetlen korlátozással, mikor havi 80M is elég volna, nem 40G?
    3. Nem érné-e meg jobban egy zárt wifi hálózatot kiépíteni, ha úgyis minden megállóba mobil kütyüt raknak? Azért senkinek se kéne fizetni havidíjat, ráadásul lehetne a járműveken ingyen wifit szolgáltatni.
  • Tetsuo #5
    Ilyen meg Ángliaban sincs. Ángliaban van GPS-es buszkovetes de nem er semmit, mert gyakran nem mukodik es altalaban sem azt irjak ki...
  • sanyicks #4
    Egy ilyen lenne az igazán jó... Másodpercenként frissül, sebesség, kiindulóhely, célállomás, köv megálló vonat típus mindent ír...
  • Sliders #3
    Biztos lesz netes követés is. Innentől kezdve ez már csak akarat kérdése lesz.