Gyurkity Péter
2013 már a 4G éve lesz
Az ötödik generációt az évtized közepére ígérik, a harmadik pedig lassan valóban kifutóban van, így a globális piacon minden feltétel adottnak látszik a 4G széleskörű elterjedéséhez. Ezen a téren mind a szolgáltatók, mind pedig a nagyobb gyártók támogatása biztos, megvan a kellő akarat és a komolyabb beruházások is úton vannak (vagy már elkészültek), a vásárlók pedig idén jóval több ilyen készüléket vehetnek majd a kezükbe. A verseny az igazán nagyok között is éles, így az új belépőknek igencsak nehéz dolguk lesz, ha meg akarnak kapaszkodni. Lássuk, mit ígér a friss előrejelzés 2013-ra és milyen lépésekkel igyekeznek javítani saját pozícióikat az egyes versenyzők!
Október közepén mi is írtunk arról, hogy a tervek szerint az ötödik generációs platform tesztelése idén már elindul, legalábbis az Egyesült Királyságban. A nagyobb átviteli sebességet, illetve több más újítást kínáló technológia valamikor az évtized közepére készülhet el, ezzel tartani tudják a megszokott menetrendet, a nagyjából 10 évenként esedékes újabb előrelépést. Addig azonban a 4G kapja a főszerepet, a növekedés pedig a remények szerint mind az eladott készülékek, mind pedig az előfizetők számának bővülésében jól látható lesz. Erre természetesen nincs garancia, ám az előjelek biztatóak.
A november végén megjelent iSuppli előrejelzésben szintén 2015 szerepel, a piackutató cég szerint ugyanis nagyjából akkorra terjed majd el a negyedik generáció világszerte, a főszerepet legalábbis addig megőrizhetik a 3.5G-ként is emlegetett technológiák, mint például a HSPA+. Az LTE ugyan már idén is robbanásszerű növekedést tudott felmutatni, ez azonban eltörpül az évre előrevetített ütemhez képest, amikor a platform az első alkalommal hódít majd meg szélesebb tömegeket. A Strategy Analytics most közzétett anyagában szintén ezt a periódust vizsgálják meg, kiemelve a biztató adatokat.
A legfontosabb változás, hogy az idei csaknem 91 millió LTE-okostelefon helyett idén már 275 millió ilyen készülék találhat gazdára, ami rögtön háromszoros bővülés a forgalomban. Jellemző, hogy a növekedést a legnagyobb és legfejlettebb piacok táplálják majd, úgy mint az Egyesült Államok, Kína, az Egyesült Királyság, Dél-Korea és Japán. A nagy szolgáltatók is készen állnak az újabb rohamra, az amerikai Verizon Wireless, a brit Everything Everywhere, valamint a japán NTT Docomo szintén felsorakozott a rajtvonalra, saját hálózatuk gyorsan bővül, kínálatukban pedig számos ilyen telefon kapható. A jelentősebb gyártók (Apple, Samsung, LG, Nokia, HTC, Motorola, Blackberry, Huawei, ZTE és Pantech) rengeteg eltérő változattal jelentkeznek majd, az LTE ugyanis számukra is az újabb lehetőséget jelenti a térhódításra.
Az LTE-t támogató okostelefonok tehát az első alkalommal haladják majd meg a negyedmilliárdos példányszámot, ami lenyűgöző eredmény - még akkor is, ha ezek a készülékek a teljes forgalom alig egynegyedét teszik majd ki. Kétségtelen, hogy számos régióban továbbra is a HSPA+ lesz a legmodernebb elérési lehetőség, az éles verseny miatt azonban senki nem engedheti meg magának, hogy leszakadjon. Ez a küzdelem a legnagyobb számára is kihívást jelent, nem véletlen, hogy a piackutatók igencsak nehéz időszakot jósolnak az újonnan csatlakozók számára, legyen szó akár az Amazonról, vagy a Mozilláról, akik a hírek szerint szintén készülnek saját megoldásaikkal.
A piacon jelenlévő kisebb gyártók és platformok egyébként is küzdelmes periódust tudhatnak maguk mögött, a jövő pedig számukra sem mutatkozik rózsásnak. A Nokia, a RIM, illetve a HTC egyaránt csalódást okozott eredményével, ők egyelőre abban bíznak, hogy az új Android, WP8, valamint BB10 változatokkal javíthatnak. A finn gyártó újabb sikere tovább várat magára, a WP7.5 nem hozott nagy áttörést, a WP8 esetében pedig még korai bármilyen előrelépésről beszélni, míg a Blackberry készítői abban reménykedhetnek, hogy a feltörekvő piacokon jobb eredményt érnek majd el. A HTC az utóbbi hónapokban egyértelműen az új csúcskategóriás modelljeire helyezte a hangsúlyt, ám a csökkenést így sem tudták elkerülni, 2013 során pedig egy esetleges összefogás a Facebook illetékeseivel jelenthet mentőövet számukra.
Mivel az Android és az iOS együttesen a teljes piac 85 százalékát uralják, a kicsiknek a szoftverek területén sincs könnyű dolguk. A Tizen, az Open webOS, a Firefox OS, valamint a Sailfish OS fejlesztői mind 2013-ban szeretnének megkapaszkodni, ám a nagyobb szolgáltatók nem igazán hajlandók átváltani az Androidról. Elemzők emlékeztetnek arra, hogy a korai időszakban a piac fejletlensége, valamint az alkalmazások hiánya miatt fulladtak sorra kudarcba a próbálkozások, mostanra pedig az Android nagy előnye behozhatatlannak tűnik. Az újoncoknak a belépő szintű készülékeken és a fejlődő piacokon lehet esélyük, ezt azonban nagyon nehéz megítélni a hivatalos rajt előtt.
A nagyok az olyan új (LTE-t is támogató) fejlesztésekkel arathatnak 2013 elején, mint az iPhone 5, valamint a Galaxy S III. Az Apple az új változattal az Egyesült Államokban a decembert megelőző három hónap során 53 százalékra tudta növelni piaci részesedését, számukra azonban komoly fejtörést okoz, hogy (a jó rajt ellenére) Kínában és Dél-Amerikában alig mérhető szeletet birtokolnak csak. Ráadásul Európában az Android biztos állásokat épített ki, globális szinten pedig szintén fölényben van a Google mobil operációs rendszere, amely a Samsung további sikerére is számíthat. Mindeközben a Microsoft még mindig 5 százalék alatt sertepertél, számukra valóban átütő siker kell a további előrenyomuláshoz.
A Google a maga részéről ugyebár a Motorolát vásárolta fel idén, ám a gyártó új termékeiről nem sokat hallani - igaznak bizonyultak tehát azon híresztelések, miszerint a fő motiváló tényező a vonatkozó szabadalmak megszerzése, nem pedig saját okostelefonok piacra dobása volt. A keresőcég (már ha egyáltalán még mindig annak nevezhetjük az óriást) ráadásul a Nexus családra koncentrált az idei évben, ezen készülékeket pedig olyan külső gyártók készítik, mint a Samsung, az Asus, vagy éppen az LG. Most azonban a hírek szerint a Motorolával közösen dolgoznak egy új zászlóshajón, amely egyelőre az "X phone" kódnévre hallgat, megjelenése pedig szintén ebben az évben várható. Állítólag a Motorola jelenleg a nagyobb kamera és a megfelelő üzemidő ideális arányát igyekszik megtalálni, ám a cég illetékesei eddig mindössze annyit árultak el, hogy egy, a megszokottól meglehetősen eltérő megoldáson dolgoznak.
Visszatérve a 4G terjedésének kérdésére, itthon szintén dolgoznak ezen hálózatok kiépítésén, ahogy arról számos hírben olvashattunk. A T-Mobile eddig Budapestet és 60 vidéki várost fedte le a megfelelő eszközökkel, ezzel szerintük a lakosság 27 százaléka érheti el az új szolgáltatást - az már más kérdés, hogy egyesek a 3G hiánya miatt panaszkodnak, akad tehát gond az elődökkel is. Az egyéb hálózatfejlesztési munkálatok mellett tovább folytatódik a frekvenciapályázat ügye, amelyben a három meglévő itthoni szolgáltató fordult bírósághoz, megtámadva a negyedik, állami szolgáltató (MPVI Mobil) nyertességét, jóllehet akkor ők is nyertek további blokkokat.
Fontos tényező azonban, hogy a hivatalos adatok szerint Magyarországon a lakosság 40 százaléka számára nem elérhető a mobil szélessáv, a 17,2 százalékos mobilszélessávú penetrációval pedig hazánk sereghajtó Európában. Ráadásul az aktív előfizetők adatforgalma csökkenő tendenciát mutat, vagyis egyelőre nem sok jel utal arra, hogy itthon hatalmas várakozás előzné meg a negyedik generáció széles körben való elterjedését - ezzel minden bizonnyal nem vagyunk egyedül.
Október közepén mi is írtunk arról, hogy a tervek szerint az ötödik generációs platform tesztelése idén már elindul, legalábbis az Egyesült Királyságban. A nagyobb átviteli sebességet, illetve több más újítást kínáló technológia valamikor az évtized közepére készülhet el, ezzel tartani tudják a megszokott menetrendet, a nagyjából 10 évenként esedékes újabb előrelépést. Addig azonban a 4G kapja a főszerepet, a növekedés pedig a remények szerint mind az eladott készülékek, mind pedig az előfizetők számának bővülésében jól látható lesz. Erre természetesen nincs garancia, ám az előjelek biztatóak.
A november végén megjelent iSuppli előrejelzésben szintén 2015 szerepel, a piackutató cég szerint ugyanis nagyjából akkorra terjed majd el a negyedik generáció világszerte, a főszerepet legalábbis addig megőrizhetik a 3.5G-ként is emlegetett technológiák, mint például a HSPA+. Az LTE ugyan már idén is robbanásszerű növekedést tudott felmutatni, ez azonban eltörpül az évre előrevetített ütemhez képest, amikor a platform az első alkalommal hódít majd meg szélesebb tömegeket. A Strategy Analytics most közzétett anyagában szintén ezt a periódust vizsgálják meg, kiemelve a biztató adatokat.
A legfontosabb változás, hogy az idei csaknem 91 millió LTE-okostelefon helyett idén már 275 millió ilyen készülék találhat gazdára, ami rögtön háromszoros bővülés a forgalomban. Jellemző, hogy a növekedést a legnagyobb és legfejlettebb piacok táplálják majd, úgy mint az Egyesült Államok, Kína, az Egyesült Királyság, Dél-Korea és Japán. A nagy szolgáltatók is készen állnak az újabb rohamra, az amerikai Verizon Wireless, a brit Everything Everywhere, valamint a japán NTT Docomo szintén felsorakozott a rajtvonalra, saját hálózatuk gyorsan bővül, kínálatukban pedig számos ilyen telefon kapható. A jelentősebb gyártók (Apple, Samsung, LG, Nokia, HTC, Motorola, Blackberry, Huawei, ZTE és Pantech) rengeteg eltérő változattal jelentkeznek majd, az LTE ugyanis számukra is az újabb lehetőséget jelenti a térhódításra.
Az LTE-t támogató okostelefonok tehát az első alkalommal haladják majd meg a negyedmilliárdos példányszámot, ami lenyűgöző eredmény - még akkor is, ha ezek a készülékek a teljes forgalom alig egynegyedét teszik majd ki. Kétségtelen, hogy számos régióban továbbra is a HSPA+ lesz a legmodernebb elérési lehetőség, az éles verseny miatt azonban senki nem engedheti meg magának, hogy leszakadjon. Ez a küzdelem a legnagyobb számára is kihívást jelent, nem véletlen, hogy a piackutatók igencsak nehéz időszakot jósolnak az újonnan csatlakozók számára, legyen szó akár az Amazonról, vagy a Mozilláról, akik a hírek szerint szintén készülnek saját megoldásaikkal.
A piacon jelenlévő kisebb gyártók és platformok egyébként is küzdelmes periódust tudhatnak maguk mögött, a jövő pedig számukra sem mutatkozik rózsásnak. A Nokia, a RIM, illetve a HTC egyaránt csalódást okozott eredményével, ők egyelőre abban bíznak, hogy az új Android, WP8, valamint BB10 változatokkal javíthatnak. A finn gyártó újabb sikere tovább várat magára, a WP7.5 nem hozott nagy áttörést, a WP8 esetében pedig még korai bármilyen előrelépésről beszélni, míg a Blackberry készítői abban reménykedhetnek, hogy a feltörekvő piacokon jobb eredményt érnek majd el. A HTC az utóbbi hónapokban egyértelműen az új csúcskategóriás modelljeire helyezte a hangsúlyt, ám a csökkenést így sem tudták elkerülni, 2013 során pedig egy esetleges összefogás a Facebook illetékeseivel jelenthet mentőövet számukra.
Mivel az Android és az iOS együttesen a teljes piac 85 százalékát uralják, a kicsiknek a szoftverek területén sincs könnyű dolguk. A Tizen, az Open webOS, a Firefox OS, valamint a Sailfish OS fejlesztői mind 2013-ban szeretnének megkapaszkodni, ám a nagyobb szolgáltatók nem igazán hajlandók átváltani az Androidról. Elemzők emlékeztetnek arra, hogy a korai időszakban a piac fejletlensége, valamint az alkalmazások hiánya miatt fulladtak sorra kudarcba a próbálkozások, mostanra pedig az Android nagy előnye behozhatatlannak tűnik. Az újoncoknak a belépő szintű készülékeken és a fejlődő piacokon lehet esélyük, ezt azonban nagyon nehéz megítélni a hivatalos rajt előtt.
A nagyok az olyan új (LTE-t is támogató) fejlesztésekkel arathatnak 2013 elején, mint az iPhone 5, valamint a Galaxy S III. Az Apple az új változattal az Egyesült Államokban a decembert megelőző három hónap során 53 százalékra tudta növelni piaci részesedését, számukra azonban komoly fejtörést okoz, hogy (a jó rajt ellenére) Kínában és Dél-Amerikában alig mérhető szeletet birtokolnak csak. Ráadásul Európában az Android biztos állásokat épített ki, globális szinten pedig szintén fölényben van a Google mobil operációs rendszere, amely a Samsung további sikerére is számíthat. Mindeközben a Microsoft még mindig 5 százalék alatt sertepertél, számukra valóban átütő siker kell a további előrenyomuláshoz.
A Google a maga részéről ugyebár a Motorolát vásárolta fel idén, ám a gyártó új termékeiről nem sokat hallani - igaznak bizonyultak tehát azon híresztelések, miszerint a fő motiváló tényező a vonatkozó szabadalmak megszerzése, nem pedig saját okostelefonok piacra dobása volt. A keresőcég (már ha egyáltalán még mindig annak nevezhetjük az óriást) ráadásul a Nexus családra koncentrált az idei évben, ezen készülékeket pedig olyan külső gyártók készítik, mint a Samsung, az Asus, vagy éppen az LG. Most azonban a hírek szerint a Motorolával közösen dolgoznak egy új zászlóshajón, amely egyelőre az "X phone" kódnévre hallgat, megjelenése pedig szintén ebben az évben várható. Állítólag a Motorola jelenleg a nagyobb kamera és a megfelelő üzemidő ideális arányát igyekszik megtalálni, ám a cég illetékesei eddig mindössze annyit árultak el, hogy egy, a megszokottól meglehetősen eltérő megoldáson dolgoznak.
Visszatérve a 4G terjedésének kérdésére, itthon szintén dolgoznak ezen hálózatok kiépítésén, ahogy arról számos hírben olvashattunk. A T-Mobile eddig Budapestet és 60 vidéki várost fedte le a megfelelő eszközökkel, ezzel szerintük a lakosság 27 százaléka érheti el az új szolgáltatást - az már más kérdés, hogy egyesek a 3G hiánya miatt panaszkodnak, akad tehát gond az elődökkel is. Az egyéb hálózatfejlesztési munkálatok mellett tovább folytatódik a frekvenciapályázat ügye, amelyben a három meglévő itthoni szolgáltató fordult bírósághoz, megtámadva a negyedik, állami szolgáltató (MPVI Mobil) nyertességét, jóllehet akkor ők is nyertek további blokkokat.
Fontos tényező azonban, hogy a hivatalos adatok szerint Magyarországon a lakosság 40 százaléka számára nem elérhető a mobil szélessáv, a 17,2 százalékos mobilszélessávú penetrációval pedig hazánk sereghajtó Európában. Ráadásul az aktív előfizetők adatforgalma csökkenő tendenciát mutat, vagyis egyelőre nem sok jel utal arra, hogy itthon hatalmas várakozás előzné meg a negyedik generáció széles körben való elterjedését - ezzel minden bizonnyal nem vagyunk egyedül.