Berta Sándor
Eladhatók a promóciós CD-k
Egy kaliforniai fellebbviteli bíróság megerősítette azt a 2008-ban hozott ítéletet, amely alapján a jövőben bárki bátran eladhatja vagy elajándékozhatja a birtokában lévő úgynevezett promóciós lemezeket.
A vita még négy évvel ezelőtt robbant ki. A Universal Music Group (UMG) azért perelte be Troy Augusto eBay-kereskedőt, mert az szerinte jogsértő módon járt el, amikor promóciós lemezeket vásárolt a diszkontokban és a bolhapiacokon, hogy azután eladja azokat az aukciós portálon. A kiadók rendszeresen ilyen kiadványokat osztanak szét a DJ-k és a rádiósok között, hogy így népszerűsítsék az előadóikat. A lemezlovasok és a műsorszolgáltatók ezeket a lemezeket előbb vagy utóbb elajándékozzák vagy eladják. A Universal Music ennek a gyakorlatnak akart véget vetni és azt kérte a bíróságtól, hogy mondja ki: a promóciós CD-k örökre a kiadók tulajdonát képezik, a DJ-k és a rádiósok nem tulajdonosi, hanem csak használati jogokat szereznek rájuk.
A kaliforniai kerületi bíróság azonban nem adott igazat az UMG-nek és döntését az 1908 óta hatályos és 1976 óta az amerikai szerzői jogi törvény részét képező úgynevezett "First Sale Doctrine" elvre alapozta. Ez kimondja, hogy egy könyv vagy egy hangfelvétel jogos tulajdonosa eladhatja a művet anélkül, hogy ehhez a szerzői jogokat birtokló személy, csoport vagy vállalat engedélyét kellene kérnie.
A Universal Music azonban nem törődött bele a számára kedvezőtlen ítéletbe és fellebbezett. A fellebbviteli bíróság viszont helybenhagyta a korábbi döntést és egyértelművé tette, hogy Troy Augustónak joga volt tovább értékesíteni a kiadványokat. A férfi jogi védelmét ellátó Electronic Frontier Foundation (EFF) képviselője üdvözölte és iránymutatónak nevezte a határozatot.
"Ez az ítélet megszabadítja a promóciós CD-ket a szerzői jogsértés árnyékától, ami mindenképpen jó hír a zeneszerető emberek számára. De ez a döntés egyben jóval nagyobb jelentőségű, mivel a bíróság kimondta: a továbbértékesítés megakadályozására önmagában nem elegendő csupán egy a mű védettségére utaló hivatkozást vagy matricát elhelyezni a kiadványon. A későbbi tulajdonosok védettek a szerzői jogi megkeresésekkel szemben, függetlenül attól, hogy fizettek-e az alkotásért vagy sem" - hangsúlyozta Corynne McSherry, az EFF szellemi tulajdoni kérdésekkel foglalkozó igazgatója.
A vita még négy évvel ezelőtt robbant ki. A Universal Music Group (UMG) azért perelte be Troy Augusto eBay-kereskedőt, mert az szerinte jogsértő módon járt el, amikor promóciós lemezeket vásárolt a diszkontokban és a bolhapiacokon, hogy azután eladja azokat az aukciós portálon. A kiadók rendszeresen ilyen kiadványokat osztanak szét a DJ-k és a rádiósok között, hogy így népszerűsítsék az előadóikat. A lemezlovasok és a műsorszolgáltatók ezeket a lemezeket előbb vagy utóbb elajándékozzák vagy eladják. A Universal Music ennek a gyakorlatnak akart véget vetni és azt kérte a bíróságtól, hogy mondja ki: a promóciós CD-k örökre a kiadók tulajdonát képezik, a DJ-k és a rádiósok nem tulajdonosi, hanem csak használati jogokat szereznek rájuk.
A kaliforniai kerületi bíróság azonban nem adott igazat az UMG-nek és döntését az 1908 óta hatályos és 1976 óta az amerikai szerzői jogi törvény részét képező úgynevezett "First Sale Doctrine" elvre alapozta. Ez kimondja, hogy egy könyv vagy egy hangfelvétel jogos tulajdonosa eladhatja a művet anélkül, hogy ehhez a szerzői jogokat birtokló személy, csoport vagy vállalat engedélyét kellene kérnie.
A Universal Music azonban nem törődött bele a számára kedvezőtlen ítéletbe és fellebbezett. A fellebbviteli bíróság viszont helybenhagyta a korábbi döntést és egyértelművé tette, hogy Troy Augustónak joga volt tovább értékesíteni a kiadványokat. A férfi jogi védelmét ellátó Electronic Frontier Foundation (EFF) képviselője üdvözölte és iránymutatónak nevezte a határozatot.
"Ez az ítélet megszabadítja a promóciós CD-ket a szerzői jogsértés árnyékától, ami mindenképpen jó hír a zeneszerető emberek számára. De ez a döntés egyben jóval nagyobb jelentőségű, mivel a bíróság kimondta: a továbbértékesítés megakadályozására önmagában nem elegendő csupán egy a mű védettségére utaló hivatkozást vagy matricát elhelyezni a kiadványon. A későbbi tulajdonosok védettek a szerzői jogi megkeresésekkel szemben, függetlenül attól, hogy fizettek-e az alkotásért vagy sem" - hangsúlyozta Corynne McSherry, az EFF szellemi tulajdoni kérdésekkel foglalkozó igazgatója.