Napi Online
Évi 48 milliárdot költ a magyar állam informatikára
A központosított közbeszerzések alapján tavaly összesen 71,6 milliárd forint értékben vásároltak termékeket és szolgáltatásokat a költségvetési szervek, ez négyszázalékos forgalomcsökkenést jelent az előző évihez képest - derül ki a központosított közbeszerzéseket lebonyolító Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) összesítéséből, amelyet a Közbeszerzések Tanácsa 2009-es tevékenységéről készített, az országgyűlésnek benyújtott beszámolójában közölt.
A központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó szervezeteknek tíz országosan kiemelt termékkörre - az általuk leggyakrabban, illetve nagy mennyiségben használt termékekre és szolgáltatásokra - vonatkozóan kell ezen eljárás nyomán kötött megállapodások keretében (a szerződött cégeket újra versenyeztetve) vásárolni. Jelenleg kiemelt termékek az informatikai, távközlési és irodai eszközök, az e-közigazgatási szolgáltatás, irodabútor, papír és irodaszer, jármű, üzemanyag és utazásszervezés, valamint egyes egészségügyi termékek.
Informatikára tavaly 2,5 milliárddal költöttek többet az előző évhez képest, összesen 48,1 milliárd forintot. Ennek legfőbb oka a szoftverlicencek forgalomnövekedése (18 százalékkal, részarányuk a teljes informatikai termékkörön belül 32 százalékos), valamint továbbra is jelentős a hardvereszközök és azon belül a számítógéprendszerek és kapcsolódó szolgáltatásaik részaránya (közel 68, illetve 51 százalék). Az irodatechnikai termékek (többségében fénymásoló-berendezések és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások) forgalma tavaly tovább csökkent (18 százalékkal), ezekre 2007-ben még 2,1 milliárdot költöttek az intézmények, tavaly azonban csaknem egymilliárddal kevesebbet.
Irodabútort azonban mintegy 400 millióval többért vásároltak (2,3 milliárdért), aminek az az oka, hogy az előző évben az intézmények központosított szerződés hiányában hat hónapig saját hatáskörben szerezték be a bútorokat, ami jelentősen csökkentette az akkori forgalmat. Részben ezzel indokolható a papírok, papíripari termékek, író- és irodaszerek forgalmának 2009-es csökkenése is, tavaly ugyanis közel nyolc hónapig nem volt hatályos keretszerződés szállítókkal, így ebben az időszakban az intézmények maguk szerezték be ezeket a termékeket. A visszaesést magyarázza még az elektronikus ügyintézés terjedése, valamint az, hogy a válság következtében csökkent az intézmények erre a célra fordítható kerete is.
A központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó szervezeteknek tíz országosan kiemelt termékkörre - az általuk leggyakrabban, illetve nagy mennyiségben használt termékekre és szolgáltatásokra - vonatkozóan kell ezen eljárás nyomán kötött megállapodások keretében (a szerződött cégeket újra versenyeztetve) vásárolni. Jelenleg kiemelt termékek az informatikai, távközlési és irodai eszközök, az e-közigazgatási szolgáltatás, irodabútor, papír és irodaszer, jármű, üzemanyag és utazásszervezés, valamint egyes egészségügyi termékek.
Informatikára tavaly 2,5 milliárddal költöttek többet az előző évhez képest, összesen 48,1 milliárd forintot. Ennek legfőbb oka a szoftverlicencek forgalomnövekedése (18 százalékkal, részarányuk a teljes informatikai termékkörön belül 32 százalékos), valamint továbbra is jelentős a hardvereszközök és azon belül a számítógéprendszerek és kapcsolódó szolgáltatásaik részaránya (közel 68, illetve 51 százalék). Az irodatechnikai termékek (többségében fénymásoló-berendezések és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások) forgalma tavaly tovább csökkent (18 százalékkal), ezekre 2007-ben még 2,1 milliárdot költöttek az intézmények, tavaly azonban csaknem egymilliárddal kevesebbet.
Irodabútort azonban mintegy 400 millióval többért vásároltak (2,3 milliárdért), aminek az az oka, hogy az előző évben az intézmények központosított szerződés hiányában hat hónapig saját hatáskörben szerezték be a bútorokat, ami jelentősen csökkentette az akkori forgalmat. Részben ezzel indokolható a papírok, papíripari termékek, író- és irodaszerek forgalmának 2009-es csökkenése is, tavaly ugyanis közel nyolc hónapig nem volt hatályos keretszerződés szállítókkal, így ebben az időszakban az intézmények maguk szerezték be ezeket a termékeket. A visszaesést magyarázza még az elektronikus ügyintézés terjedése, valamint az, hogy a válság következtében csökkent az intézmények erre a célra fordítható kerete is.