Berta Sándor
Reklámok kerülhetnek az elektronikus könyvekbe
Több kiadó is azt szeretné elérni, hogy hirdetéseket lehessen integrálni a megjelentett e-kiadványok szövegeibe. A felhasználók körében nem túl népszerű ötlettel már számos webshop kísérletezik.
A The Wall Street Journal tudósításában rámutatott, hogy több tartalomszolgáltató is új bevételi forrásokat keres. Így merült fel, hogy mi lenne, ha reklámokat helyeznének el az elektronikus könyvekben. A cégek ugyanakkor még nem döntötték el, hogy pontosan milyen formában kerüljenek hirdetések a szövegkörnyezetekbe és ezért többfajta reklámtípussal is kísérleteznek. Többek között szóba került a videók, a képek és a szöveges ajánlatok használata.
Tisztázatlan az a kérdés is, hogy az olvasók mikor és hogyan találkozzanak a hirdetésekkel: amikor megnyitják a fájlokat, esetleg a fejezetek között vagy a szélen futó csíkok formájában? Ezenkívül az sincs eldöntve, hogy milyen reklámok kerüljenek a művekbe: az adott alkotás témájához kapcsolódóak, vagy tetszőleges témájúak? Emellett több lehetőség is felmerült. Az egyik szerint a reklámokkal kiegészített elektronikus kiadványokat ingyen kellene adni az olvasóknak, így lehetne kompenzálni a felhasználók körében érthetően nem túl népszerű megoldás alkalmazását.
Már megvannak az első fecskék, a Wowio nevű webshop élen jár a folyamatban, a cég számos hirdetésekkel ellátott elektronikus könyvet megjelentetett. Ezekben a művekben három oldalon találhatók ajánlatok, az első és a legutolsó oldalon, valamint a kötet közepén. Brian Altounian, a Wowio vezetője ugyanakkor elmondta, hogy már szóba került az az ötlet is, hogy akár az egyes fejezetek közé is be lehessen integrálni videókat vagy képeket. A Wowio mellett a Scroll Motion és a Scribd is rendszeresen helyez el reklámokat a digitális könyveiben.
Vannak persze más megoldások is. A Wowio egyik ügyfelének számító Fandango online mozijegy-értékesítéssel foglalkozik. Aki a Fandangónál jegyeket vesz a Gulliver utazásai című filmre, az ingyen megkapja a belépők mellé Jonathan Swift regényének elektronikus változatát. Az apró szépséghiba: az e-könyvben három oldalon is a Fandango hirdetései olvashatók. Az új fajta e-kiadványok átlagos ára 1 és 3 dollár között változik. A bevételeken elsősorban a Wowio és a partnercégei osztoznak, de az összegből részesedik a szerző is. A partnercégek között megtalálható a Rosetta Books és az Arcturus Publishing.
A The Wall Street Journal tudósításában rámutatott, hogy több tartalomszolgáltató is új bevételi forrásokat keres. Így merült fel, hogy mi lenne, ha reklámokat helyeznének el az elektronikus könyvekben. A cégek ugyanakkor még nem döntötték el, hogy pontosan milyen formában kerüljenek hirdetések a szövegkörnyezetekbe és ezért többfajta reklámtípussal is kísérleteznek. Többek között szóba került a videók, a képek és a szöveges ajánlatok használata.
Tisztázatlan az a kérdés is, hogy az olvasók mikor és hogyan találkozzanak a hirdetésekkel: amikor megnyitják a fájlokat, esetleg a fejezetek között vagy a szélen futó csíkok formájában? Ezenkívül az sincs eldöntve, hogy milyen reklámok kerüljenek a művekbe: az adott alkotás témájához kapcsolódóak, vagy tetszőleges témájúak? Emellett több lehetőség is felmerült. Az egyik szerint a reklámokkal kiegészített elektronikus kiadványokat ingyen kellene adni az olvasóknak, így lehetne kompenzálni a felhasználók körében érthetően nem túl népszerű megoldás alkalmazását.
Már megvannak az első fecskék, a Wowio nevű webshop élen jár a folyamatban, a cég számos hirdetésekkel ellátott elektronikus könyvet megjelentetett. Ezekben a művekben három oldalon találhatók ajánlatok, az első és a legutolsó oldalon, valamint a kötet közepén. Brian Altounian, a Wowio vezetője ugyanakkor elmondta, hogy már szóba került az az ötlet is, hogy akár az egyes fejezetek közé is be lehessen integrálni videókat vagy képeket. A Wowio mellett a Scroll Motion és a Scribd is rendszeresen helyez el reklámokat a digitális könyveiben.
Vannak persze más megoldások is. A Wowio egyik ügyfelének számító Fandango online mozijegy-értékesítéssel foglalkozik. Aki a Fandangónál jegyeket vesz a Gulliver utazásai című filmre, az ingyen megkapja a belépők mellé Jonathan Swift regényének elektronikus változatát. Az apró szépséghiba: az e-könyvben három oldalon is a Fandango hirdetései olvashatók. Az új fajta e-kiadványok átlagos ára 1 és 3 dollár között változik. A bevételeken elsősorban a Wowio és a partnercégei osztoznak, de az összegből részesedik a szerző is. A partnercégek között megtalálható a Rosetta Books és az Arcturus Publishing.