Berta Sándor
E-olvasók - 2013 lehet az áttörés éve
Az ABI Research piackutató cég legújabb előrejelzése alapján nem az idén, hanem a 2013-as esztendőben következik be az igazi áttörés az elektronikus olvasók piacán.
Az iPad elterjedésével kissé háttérbe szorultak az e-olvasók, azonban közel sem tűntek el a piacról, ellenkezőleg: a készülékek jelentősége a közeljövőben várhatóan nőni fog. Az ABI Research prognózisa szerint 2013-ban már világszerte 30 millió ilyen eszköz talál majd gazdára. Jeff Orr, a társaság vezető mobilpiaci elemzője kijelentette: ugyan az új kijelzőtechnológiák miatt hamarosan már akár színes videók megjelenítésére képes modellek is kaphatók lesznek a boltokban, azonban ez a termékcsoport nem fog tudni sikeresen harcolni a multimédiára kihegyezett tábla PC-kkel.
"Nem gondoljuk, hogy az e-olvasók le tudják majd váltani a tábla PC-ket, igaz ez fordítva sem valószínű, hogy megtörténik. Az elsősorban olvasási célokra kifejlesztett termékek és a mobil operációs rendszerekhez létrehozott, számítógépekre hasonlító tábla PC-k túlzottan különböznek egymástól" - tette hozzá a szakember. Ráadásul az ABI Research munkatársa úgy vélte, hogy a piac követelményei miatt is fontos, hogy egymástól különböző készülékek jelenjenek meg, ne pedig olyanok, amelyek minden funkciót támogatnak.
Orr szerint a színes megjelenítést biztosító kijelzőtechnológiák ellenére sincsenek veszélyben a hagyományos, fekete-fehér képernyőkkel szerelt e-olvasók, mivel ez utóbbiak előállítása jóval olcsóbb. Ráadásul ezek a készülékek még az Egyesült Államokban is csak éppen most érték el az alsó piaci árszegmenst. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a 200 dollárnál olcsóbb modelleket már kipróbálják a felhasználók. Ugyanez a helyzet Nyugat-Európában, Japánban és Dél-Koreában is, Kínában ugyanakkor ez a határ valamivel még lejjebb van. Az igazi áttörés azonban akkor következhet majd be, ha ezek az eszközök száz dollárnál olcsóbbak lesznek.
A siker kulcsa azonban, hogy mennyi digitális tartalom lesz elérhető a következő években az elektronikus olvasókészülékekre. Emellett fontos az is, hogy ezek a kiadványok és anyagok milyen formában válnak hozzáférhetővé. Eddig ugyanis a tartalmakat külön hozzáigazították az új termékekhez, vagyis nem voltak kifejezetten az e-olvasókhoz készített anyagok. Emellett hiányoznak az egyszerű terjesztési csatornák, amelyen keresztül a tartalomszolgáltatók az újságok digitális változatait eljuttathatják az emberekhez. A következő 2-3 évben viszont megváltozhat ez a helyzet és egyre több régióban jelennek majd meg digitális művek. A folyamat először Nyugat-Európában lesz érzékelhető, később Kelet-Európában, végül Ázsiában, ezen belül is Kínában. Ezután már az elektronikus olvasók is vonzóbbak lesznek a felhasználók számára.
Az iPad elterjedésével kissé háttérbe szorultak az e-olvasók, azonban közel sem tűntek el a piacról, ellenkezőleg: a készülékek jelentősége a közeljövőben várhatóan nőni fog. Az ABI Research prognózisa szerint 2013-ban már világszerte 30 millió ilyen eszköz talál majd gazdára. Jeff Orr, a társaság vezető mobilpiaci elemzője kijelentette: ugyan az új kijelzőtechnológiák miatt hamarosan már akár színes videók megjelenítésére képes modellek is kaphatók lesznek a boltokban, azonban ez a termékcsoport nem fog tudni sikeresen harcolni a multimédiára kihegyezett tábla PC-kkel.
"Nem gondoljuk, hogy az e-olvasók le tudják majd váltani a tábla PC-ket, igaz ez fordítva sem valószínű, hogy megtörténik. Az elsősorban olvasási célokra kifejlesztett termékek és a mobil operációs rendszerekhez létrehozott, számítógépekre hasonlító tábla PC-k túlzottan különböznek egymástól" - tette hozzá a szakember. Ráadásul az ABI Research munkatársa úgy vélte, hogy a piac követelményei miatt is fontos, hogy egymástól különböző készülékek jelenjenek meg, ne pedig olyanok, amelyek minden funkciót támogatnak.
Orr szerint a színes megjelenítést biztosító kijelzőtechnológiák ellenére sincsenek veszélyben a hagyományos, fekete-fehér képernyőkkel szerelt e-olvasók, mivel ez utóbbiak előállítása jóval olcsóbb. Ráadásul ezek a készülékek még az Egyesült Államokban is csak éppen most érték el az alsó piaci árszegmenst. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a 200 dollárnál olcsóbb modelleket már kipróbálják a felhasználók. Ugyanez a helyzet Nyugat-Európában, Japánban és Dél-Koreában is, Kínában ugyanakkor ez a határ valamivel még lejjebb van. Az igazi áttörés azonban akkor következhet majd be, ha ezek az eszközök száz dollárnál olcsóbbak lesznek.
A siker kulcsa azonban, hogy mennyi digitális tartalom lesz elérhető a következő években az elektronikus olvasókészülékekre. Emellett fontos az is, hogy ezek a kiadványok és anyagok milyen formában válnak hozzáférhetővé. Eddig ugyanis a tartalmakat külön hozzáigazították az új termékekhez, vagyis nem voltak kifejezetten az e-olvasókhoz készített anyagok. Emellett hiányoznak az egyszerű terjesztési csatornák, amelyen keresztül a tartalomszolgáltatók az újságok digitális változatait eljuttathatják az emberekhez. A következő 2-3 évben viszont megváltozhat ez a helyzet és egyre több régióban jelennek majd meg digitális művek. A folyamat először Nyugat-Európában lesz érzékelhető, később Kelet-Európában, végül Ázsiában, ezen belül is Kínában. Ezután már az elektronikus olvasók is vonzóbbak lesznek a felhasználók számára.