ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél
Egyre népszerűbb az e-book a gyerekek körében
A gyerekek izgalmasnak találják az e-book olvasókat, és talán ez visszacsábíthatja őket az olvasás öröméhez.
Az amerikai iskoláskorú gyerekek olvasását propagáló szervezet felmérése szerint a 9 és 17 éves kor közötti gyermekek 60 százaléka érdeklődik a digitális olvasó felületet kínáló eszközök iránt. Ugyanebben a korosztályban a gyermekek egyharmada szerint az olvasás nagyobb élmény, ha az adott könyv elérhető ilyen olvasófelületen is. De vannak könyvek, melynek szerzői inkább a hagyományos megjelenési formát preferálják, mint például az Amerikában a felmérést készítő szervezet által megjelentett Harry Potter sorozat, amelynek írója, J. K. Rowling is ragaszkodik a bevált, papír alapú megjelenéshez.
Az elektronikus piac 2007 óta, az Amazon Kindle megjelenése óta töretlenül fejlődik. A kiadók szerint jelenleg 5 és 10 százalék közé tehető az e-könyvek piaci részesedése. Az új kutatás az első, amely vizsgálta a technikai újítással szembeni ellenérzéseket is. Az eredmények szerint csupán a szülők 6 százaléka rendelkezik hasonló termékkel, míg 76 százalékuk egyáltalán nem tervezi e-book olvasó beszerzését. "Nem vagyok meglepve, hogy az e-book olvasókkal szemben tapasztalható efféle ellenérzés, mivel még alakulóban van a piac" - mondta Judy Newman, a kutatást végző Scholastic Könyv Klub elnöke, aki hozzátette, hogy feltehetőleg az eszközök magas ára sem segíti az olvasás e formájának terjedését.
Az idei kutatás rámutat a már sokszor tapasztalt jelenségre, miszerint az olvasás élmény faktora csökken, ahogy a gyerekek felnőnek. 6 és 8 éves kor közötti gyerekek több mint fele az olvasás nyújtotta öröm miatt olvas. Ez az arány a 15 és 17 éves kor között 25 százalékra csökken. Newman szerint a technológia fejlődés alkalmazása egyszerre probléma, de maga a potenciális megoldás is. Newman szerint a digitális média miatt sok gyerek pártolt el az olvasástól. Ugyanakkor borzasztó fontos, hogy a könyvkiadók meg tudják őrizni a gyermekek érdeklődését, és fenn tudják tartani a vélekedést, miszerint olvasni öröm. A technológia, mint kínálkozó lehetőség rendelkezésre áll, talán a gyerekek lelkesedését kihasználva visszacsábíthatók a gyerekek a könyvekhez.
Az amerikai iskoláskorú gyerekek olvasását propagáló szervezet felmérése szerint a 9 és 17 éves kor közötti gyermekek 60 százaléka érdeklődik a digitális olvasó felületet kínáló eszközök iránt. Ugyanebben a korosztályban a gyermekek egyharmada szerint az olvasás nagyobb élmény, ha az adott könyv elérhető ilyen olvasófelületen is. De vannak könyvek, melynek szerzői inkább a hagyományos megjelenési formát preferálják, mint például az Amerikában a felmérést készítő szervezet által megjelentett Harry Potter sorozat, amelynek írója, J. K. Rowling is ragaszkodik a bevált, papír alapú megjelenéshez.
Az elektronikus piac 2007 óta, az Amazon Kindle megjelenése óta töretlenül fejlődik. A kiadók szerint jelenleg 5 és 10 százalék közé tehető az e-könyvek piaci részesedése. Az új kutatás az első, amely vizsgálta a technikai újítással szembeni ellenérzéseket is. Az eredmények szerint csupán a szülők 6 százaléka rendelkezik hasonló termékkel, míg 76 százalékuk egyáltalán nem tervezi e-book olvasó beszerzését. "Nem vagyok meglepve, hogy az e-book olvasókkal szemben tapasztalható efféle ellenérzés, mivel még alakulóban van a piac" - mondta Judy Newman, a kutatást végző Scholastic Könyv Klub elnöke, aki hozzátette, hogy feltehetőleg az eszközök magas ára sem segíti az olvasás e formájának terjedését.
Az idei kutatás rámutat a már sokszor tapasztalt jelenségre, miszerint az olvasás élmény faktora csökken, ahogy a gyerekek felnőnek. 6 és 8 éves kor közötti gyerekek több mint fele az olvasás nyújtotta öröm miatt olvas. Ez az arány a 15 és 17 éves kor között 25 százalékra csökken. Newman szerint a technológia fejlődés alkalmazása egyszerre probléma, de maga a potenciális megoldás is. Newman szerint a digitális média miatt sok gyerek pártolt el az olvasástól. Ugyanakkor borzasztó fontos, hogy a könyvkiadók meg tudják őrizni a gyermekek érdeklődését, és fenn tudják tartani a vélekedést, miszerint olvasni öröm. A technológia, mint kínálkozó lehetőség rendelkezésre áll, talán a gyerekek lelkesedését kihasználva visszacsábíthatók a gyerekek a könyvekhez.