Alex

Egységes EU-szabvány lesz a repülőtéri testszkennerekre

Az Európai Bizottság szerint a biztonsági szkennerek EU repülőtereken való használata valódi lehetőséget kínál az utasvédelem fokozására, ezért egységes szabványokat szeretnének kidolgozni.

A 2009. december 25-i terrorcselekmény-kísérlet hatására, amelynek során egy terrorista az Amszterdam-Detroit járaton kísérelt meg robbantást végrehajtani, a szkennereket mind szélesebb körben használják és számos uniós tagállamban, köztük az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Franciaországban és Olaszországban folyamatosan tesztelik. A biztonsági szkennerek alkalmazása jelenleg nem esik a légiközlekedés-védelemről szóló európai uniós jogszabályok hatálya alá, ezért ezt a kérdés az egyes tagállamok különböző módon szabályozzák.

A Bizottság éppen ezért egy egységes uniós megközelítést szeretne elérni, amely biztosíthatná, hogy amennyiben egy tagállam a biztonsági szkenner használata mellett dönt, azok telepítése és működtetése olyan egységes követelményrendszer alapján történjen, amely a felderítési teljesítmény vonatkozásában alapkövetelményeket állapít meg, és egyúttal biztosítja az európai alapjogi és egészségügyi rendelkezések egységes betartását. "A biztonsági szkennereket egyre több tagállam alkalmazza Unió-szerte, azonban jelen pillanatban ez a terület nem esik az európai uniós jogszabályok hatálya alá, így a szóban forgó eszközök alkalmazására az egyes tagállamokban eltérő szabályok vonatkoznak. A biztonsági szkennerek nem jelentenek tökéletes megoldást a problémára, azonban valódi lehetőséget kínálnak az utasvédelem fokozására. Az egyes tagállamok ma maguk dönthetik el, hogy a nemzetközi repülőtereken engedélyezik-e a biztonsági szkennerek használatát. Ez az elv a jövőben sem fog változni. Azonban ott, ahol be kívánják vezetni a szkenner-technológiát, az eszközök telepítésének és működtetésének olyan egységes követelményrendszer alapján kell történnie, amely a felderítési teljesítmény vonatkozásában alapkövetelményeket állapít meg, és biztosítékokat ír elő az európai egészségügyi és alapjogi rendelkezések betartása céljából." - nyilatkozta az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas.

A biztonsági szkennerek repülőtereken való használatának kérdése a Northwest Airlines Amszterdamból Detroitba tartó, 253. számú járatán 2009. december 25-én történt súlyos támadáskísérletet követően merült fel, amelynek során egy terrorista olyan, a testén elrejtett robbanóanyaggal kísérelt meg robbantást végrehajtani, amelynek kimutatására a fémérzékelő kapu nem képes. A Biztosság szerint amennyiben ezeket a berendezéseket megfelelő körülmények között használják, az egészség és az alapvető jogok kapcsán felmerült aggályokra is megoldást lehetne találni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Amergin #3
    Agyszkennerre is szükség lenne szerintem, hiszen mi van ha "nem megfelelő" gondolati tartalmakkal szállsz fel a vonatra, repülőgépre, buszra, villamosra...
  • T0nk #2
    Röghöz kötés 21. századi módra. A gazdasági ellehetetlenítés mellett természetesen.

    Amúgy mi jön ki a néni lába között a röntgenképen? Lökhajtás?
  • gulyasandras #1
    És ez még csak a kezdet ...