Berta Sándor
Inflációs adatokat közöl a Google
Az amerikai óriáscég programjában az online boltok árainak alakulását venné figyelembe és alternatívát kínálna a hagyományos inflációs statisztikákhoz.
Az internetes cég az 1998-as alapítása óta összegyűjtött óriási adatmennyiséget a gazdasági folyamatok és trendek kiértékelésére használná fel. A Financial Times tudósításában kiemelte, hogy az eddig főleg az online kereséssel és reklámokkal foglalkozó vállalat egy olyan alkalmazást fejleszt, amely a virtuális áruházakban megfigyelhető folyamatokat, árváltozásokat naplózza, majd elemzi ki. A Google több ezer webshop adataihoz férhet hozzá, így pontos analíziseket készíthet.
A mikroökonómia-tankönyvéről is ismert Hal Varian, az óriáscég gazdasági vezetője és egyben a Berkeley Egyetem oktatója elmondta, hogy így akarják létrehozni az úgynevezett Google Árindexet (GPI), amely mindig az aktuális napi inflációs értékeket venné figyelembe. Az új megoldás a jelenleg használt társainál jóval gyorsabb és pontosabb, ráadásul rendszeresen fejleszteni fogják, azonban nem fogja felváltani a hivatalos statisztikákat. Varian hangsúlyozta, hogy a GPI csak annyiban különbözik a többi hasonló indextől, mint amennyire a valódi világ kereskedelme az internetes kereskedelemtől. Amíg a világhálón az átlagosnál több műszaki cikket és ékszert vásárolnak a felhasználók, addig az átlagosnál kevesebb élelmiszer és ingatlan talál gazdára online.
A 63 éves szakember hozzátette, hogy napjainkban az Egyesült Államokban egy deflációs, míg Nagy-Britanniában egy inflációs trend figyelhető meg. Varian közölte: a Google a GPI mellett egy a világgazdaság fejlődési folyamatait előrejelző programon is dolgozik. Ennek megalkotásakor elsősorban az online keresőt használó több milliárd internetező kutatási címszavait veszik figyelembe. Amennyiben például az emberek egy jelentős része munkát keres a szolgáltatás keresőmezőjében, akkor a vállalat más címszavak segítségével azonnal visszakövetkeztethet a jövőbeli folyamatokra.
A módszer már korábban is bevált. A konszern ugyanis tavaly, a hivatalos szerveket és állami kutatóintézeteket megelőzve, figyelmeztette a felhasználókat a H1N1-járvány kitörésére és a lehetséges veszélyekre. A cég a keresőmezőbe beírt fogalmak, tünetleírások, orvoskeresések és kezelési tippek alapján következtette ki, hogy influenzajárvány készül.
Az internetes cég az 1998-as alapítása óta összegyűjtött óriási adatmennyiséget a gazdasági folyamatok és trendek kiértékelésére használná fel. A Financial Times tudósításában kiemelte, hogy az eddig főleg az online kereséssel és reklámokkal foglalkozó vállalat egy olyan alkalmazást fejleszt, amely a virtuális áruházakban megfigyelhető folyamatokat, árváltozásokat naplózza, majd elemzi ki. A Google több ezer webshop adataihoz férhet hozzá, így pontos analíziseket készíthet.
A mikroökonómia-tankönyvéről is ismert Hal Varian, az óriáscég gazdasági vezetője és egyben a Berkeley Egyetem oktatója elmondta, hogy így akarják létrehozni az úgynevezett Google Árindexet (GPI), amely mindig az aktuális napi inflációs értékeket venné figyelembe. Az új megoldás a jelenleg használt társainál jóval gyorsabb és pontosabb, ráadásul rendszeresen fejleszteni fogják, azonban nem fogja felváltani a hivatalos statisztikákat. Varian hangsúlyozta, hogy a GPI csak annyiban különbözik a többi hasonló indextől, mint amennyire a valódi világ kereskedelme az internetes kereskedelemtől. Amíg a világhálón az átlagosnál több műszaki cikket és ékszert vásárolnak a felhasználók, addig az átlagosnál kevesebb élelmiszer és ingatlan talál gazdára online.
A 63 éves szakember hozzátette, hogy napjainkban az Egyesült Államokban egy deflációs, míg Nagy-Britanniában egy inflációs trend figyelhető meg. Varian közölte: a Google a GPI mellett egy a világgazdaság fejlődési folyamatait előrejelző programon is dolgozik. Ennek megalkotásakor elsősorban az online keresőt használó több milliárd internetező kutatási címszavait veszik figyelembe. Amennyiben például az emberek egy jelentős része munkát keres a szolgáltatás keresőmezőjében, akkor a vállalat más címszavak segítségével azonnal visszakövetkeztethet a jövőbeli folyamatokra.
A módszer már korábban is bevált. A konszern ugyanis tavaly, a hivatalos szerveket és állami kutatóintézeteket megelőzve, figyelmeztette a felhasználókat a H1N1-járvány kitörésére és a lehetséges veszélyekre. A cég a keresőmezőbe beírt fogalmak, tünetleírások, orvoskeresések és kezelési tippek alapján következtette ki, hogy influenzajárvány készül.