Berta Sándor

Inflációs adatokat közöl a Google

Az amerikai óriáscég programjában az online boltok árainak alakulását venné figyelembe és alternatívát kínálna a hagyományos inflációs statisztikákhoz.

Az internetes cég az 1998-as alapítása óta összegyűjtött óriási adatmennyiséget a gazdasági folyamatok és trendek kiértékelésére használná fel. A Financial Times tudósításában kiemelte, hogy az eddig főleg az online kereséssel és reklámokkal foglalkozó vállalat egy olyan alkalmazást fejleszt, amely a virtuális áruházakban megfigyelhető folyamatokat, árváltozásokat naplózza, majd elemzi ki. A Google több ezer webshop adataihoz férhet hozzá, így pontos analíziseket készíthet.

A mikroökonómia-tankönyvéről is ismert Hal Varian, az óriáscég gazdasági vezetője és egyben a Berkeley Egyetem oktatója elmondta, hogy így akarják létrehozni az úgynevezett Google Árindexet (GPI), amely mindig az aktuális napi inflációs értékeket venné figyelembe. Az új megoldás a jelenleg használt társainál jóval gyorsabb és pontosabb, ráadásul rendszeresen fejleszteni fogják, azonban nem fogja felváltani a hivatalos statisztikákat. Varian hangsúlyozta, hogy a GPI csak annyiban különbözik a többi hasonló indextől, mint amennyire a valódi világ kereskedelme az internetes kereskedelemtől. Amíg a világhálón az átlagosnál több műszaki cikket és ékszert vásárolnak a felhasználók, addig az átlagosnál kevesebb élelmiszer és ingatlan talál gazdára online.

A 63 éves szakember hozzátette, hogy napjainkban az Egyesült Államokban egy deflációs, míg Nagy-Britanniában egy inflációs trend figyelhető meg. Varian közölte: a Google a GPI mellett egy a világgazdaság fejlődési folyamatait előrejelző programon is dolgozik. Ennek megalkotásakor elsősorban az online keresőt használó több milliárd internetező kutatási címszavait veszik figyelembe. Amennyiben például az emberek egy jelentős része munkát keres a szolgáltatás keresőmezőjében, akkor a vállalat más címszavak segítségével azonnal visszakövetkeztethet a jövőbeli folyamatokra.

A módszer már korábban is bevált. A konszern ugyanis tavaly, a hivatalos szerveket és állami kutatóintézeteket megelőzve, figyelmeztette a felhasználókat a H1N1-járvány kitörésére és a lehetséges veszélyekre. A cég a keresőmezőbe beírt fogalmak, tünetleírások, orvoskeresések és kezelési tippek alapján következtette ki, hogy influenzajárvány készül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • drevil666 #3
    nem is gondolnád mi minden cserél gazdát az IT-n. Nem tudom most hol tart a Google szerverfarmok kapacitása, képessége, de 2008-ban benne voltak TOP 10-ben.
    2006-ban 5120 darab IBM PowerPC 970 processzor is elég volt, hogy iparilag első helyen legyen valami szuperkomcsi, ma már kevés.
    Attól, hogy valamit nem ír ki a goole, az ne azt jelenti, hogy nincs.
    A google mindent pásztáz!
  • finaltrekker #2
    Ha online veszik meg, akkor a Goolge-nek van esélye meg tudni, hogy miből mennyit vesznek, ha pedig az adott weboldal tartalmaz Google Analytics-et (ami egy webshop oldal esetében szinte 100% esély), akkor biztos, hogy tudni fogja a vásárló IP-jét, nevét, címét és azt, hogy miből mennyit vett és mikor. Persze a nevet és a címet csak akkor tárolja el, ha a vásárló Google Chrome-ot használ.
  • AgentKis #1
    Hát ez érdekes lesz.
    1. Honnan tudja a google, hogy mennyi a marhahús, vagy az alma a máriapócsi piacon, sok minden, de nem minden cserél gazdát az interneten.
    2. Ráadásul az inflációt az eladott termékek mennyisége is befolyásolja, nem csak az ára. Honnan tudja a google, hogy hány ekét adott el az axiál, még ha azt tudja is, hogy mennyibe kerül 1db.

    Műszaki cikkeknél mindíg is defláció volt. Mennyibe kerül ma egy 2007ben 2 milliós TV tudásával rendelkező új?