Berta Sándor

Egyaránt káros a túl sok tévézés és internetezés

Brit kutatók megállapították, hogy egyáltalán nem mindegy, mennyi időt töltenek a gyerekek a televízió képernyője előtt és ugyanez igaz az internethasználat esetében is.

A Pediatrics szakfolyóiratban megjelentetett tanulmány szerint a gyerekek megfelelő fejlődése szempontjából rendkívül fontos egy tévézési és internetezési időlimit bevezetése. Dr. Angie Page, a Bristoli Egyetem Testmozgási, Táplálkozási és Egészségtudományi Központjának szakértője, valamint kollégái a PEACH projekt nevű felmérés keretében megállapították, hogy a túl hosszú tévénézés és internetezés egyaránt káros a fiatalok fejlődésére. Amennyiben egy gyerek több mint 2 órán keresztül nézi a televízió képernyőjét vagy a monitort, akkor könnyen pszichológiai problémák alakulhatnak ki nála.

A PEACH program vizsgálatai során összesen 1000 tízéves fiatalnál végeztek el pszichológiai teszteket. A kapott eredményeket egyrészt összehasonlították az egyes személyek napi tévézéssel és internetezéssel eltöltött idejével, másrészt a mozgással töltött idejükkel. Az eredmények egybevágnak a korábbi kutatások során szerzett tapasztalatokkal. A szakemberek eddig többször vizsgálták, hogy a médiahasználat mennyire hat a gyerekek fejlődésére. Kiderült, hogy az az ideális helyzet, hogy ha a szülők alternatív szabadidős programokat kínálnak a csemetéiknek. Az semmiképpen sem jó, ha egy 8-10 éves fiú vagy lány folyamatosan a monitor előtt ül. Az egyes programok időtartama mellett fontos az is, hogy a fiatalok milyen tartalmakat tekintenek meg a televízióban vagy a világhálón. A szakértők szerint a legideálisabb, ha a család tagjai együtt interneteznek.

Dr. Angie Page és kollégái többek között vizsgálták a gyerekek érzelmi világát, a hasonló korúakkal fenntartott kapcsolataikat, az általános viselkedésüket és azt is, hogy láthatók-e náluk például a hiperaktivitás jelei. "A tesztek eredményei egyértelműen attól függtek, hogy a gyerekek mennyi időt töltöttek számítógépes játékokkal és tévénézéssel. Amennyiben ez az idő 2 óránál több volt, akkor a pszichikai problémák kialakulásának kockázata 60 százalékkal magasabb volt. Sokkal hosszabb időtartamnál pedig még tovább nőtt" - összegezte a tapasztalataikat a Bristoli Egyetem munkatársa.

Érdekesség, hogy hiába töltött sok időt egy fiatal a tévézés és az internetezés mellett a sportolással is, ez önmagában nem kompenzálta a káros hatásokat, viszont jótékony hatással volt az érzelmi életükre és a hasonló korúakkal fenntartott kapcsolataikra. "Összességében nem jelenthetjük ki, hogy a több mozgás jóváteszi a hosszas tévézés és internetezés következményeit" - szögezték le a kutatók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Munkas #33
    Az ilyen vizsgálatokkal az a baj, hogy nem foglalkoznak az ok-okzati összefüggésekkel, így nem független a mérés. Valószínűleg azok a gyerekek töltenek több időt a net előtt, akiknek kevesebb barátjuk van és ezért nem a haverokkal múlatják az időt. Vagy fordítva, akinek nincs számítógépe, vagy a szülei nem engedik használni az meg kénytelen „hagyományos” dolgokkal foglalkozni.
    A deviáns viselkedést pedig az átlaghoz és az iskolai elvárásokhoz mérik. Az normális gyerek akinek 5-10 haverja van, ha fiú és 2-3 ha lány, ha nyugodtan végigüli a tanórát stb.
    Aki meg a gép előtt ül, az lehet, hogy többet tud mint a társai, ezért nem köti le annyira az órai foglalkozás amit hozzá mérten gyengébbeknek állítottak össze, viszont a kevesebb gyakorlás miatt nem fog olyan jól focizni amiből leszűrik, hogy rosszabb a mozgáskoordinációja stb.
    És ez „kóros”, mert az oktatás és az erre épülő pszichológiai/pedagógiai mérőrendszer a tradicionális viselkedésformákat tekinti mintának.
    Azért persze elképzelhető, hogy az ilyen gyerekeknek kényelmetlenebb az életük elején, mert olyan dolgoknak kell megfelelniük ami számukra nem annyira értékes, de később általában nem a haverokkal lógó, focimeccsre járó kocsmatöltelékek lesznek az élet császárai. A gép előtt gunnyasztó kockafejű mérnökök, informatikusok jobb eséllyel indulnak.

    Persze a végletek semmiképp sem lehetnek jók, de két óra azért nem a világ. Sőt a nézett tartalommal egyetért lehet érteni, de többi inkább a mérési módszer hibájából jöhetett ki.
  • datango #32
    miért "rínák" az életben? nemértem amúgy ezt a hozzászólásodat.
    leírnád a véleményedet részletesebben?
  • Julius Caesar #31
    HA megnéz valaki egy 150 perces filmet (ami a mai filmenknél nem ritka), annak gondjai lesznek!

    Viccet félretéve: ezt a kutatást 30 éve megcsinálják évente 8x (abból 4 a brit tudósoké), és mindig erre jutnak. Kezd uncsi lenni. Egyszer már csináljanak kutatást másról...

    ui:
    Itt is van a kedvenc kutatásom!
  • TreDoR #30
    Pedig nem úgy tűnik, hogy tudnál helyesen írni. Gondolom arról sem hallottál még, hogy a mondatokat nagy betűvel kell elkezdeni. De ezek is "érdekesek": "nyomgodtad", "Amit kétel", "polirozzák", "addíg"...
  • MacropusRufus #29
    hú... ez már teljesítmény.
    6 évesen kezded az elsőt. Se írni se olvasni nem tudsz... aha....
    gondolom csak nyomgodtad a gombokat és élvezted, hogy a gép össze-vissza csipog ui. se elolvasni se megérteni sem pedig válaszonli nem tudtál rá a fent vázolt okok miatt. Egy esetben igen: ha egy zsenivel van dolgunk. Amit kétel. Zsenik nem polirozzák magukat ennyire ;)

    Nálam azért vártak addíg amíg megtanulok legalább írni és olvasni. Ekkor 8 éves voltam. Ez 26 éve volt... Geek vagyok. Függő vagyok ami a gépeket illeti, DE azért túlzásba nem esek, 26 év alatt megtanulja az ember, hogy a függőségét, hogyan tudja kordában tartani. Nálad ez nem jött össze... van ez így. Erről szól a cikk is. ;)
  • Gascan #28
    Brit kutatók már azt is kutathatnák, hogy miért kell kutatni azt, amit már 150 ezren kikutattak :D
  • TreDoR #27
    Én levegő függő vagyok, nemtom miért, de ha néhány percig nem lélegzem rosszul leszek :S
  • Narxis #26
    :DDD
  • kiskapucska #25
    14 éves kor alatt nem is kéne neteznie a gyereknek, de megkockáztatom még számítógépeznie sem. Én kb ennyi idős voltam, mikor lett gépünk (ugye anno ez egyáltalán nem volt egy elterjedt dolog /szélessávú netünk, ami rendesen használható meg 20 éves koromban lett/), ez pont az optimális idő, hogy az ember megtanulja használni, ugyanakkor már az alapvető szocializáción túl van, így nem szigeteli már el a többi embertől a virtuális valóság. A tévé meg olyan kérdés, hogy attól függ mi van benne - de a gyerek tévézési szokásaiért kizárólag a szülő felelős.
  • who am I 7 #24
    Lájk