MTI
Az internet szerepe az újinfluenza járványban
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint az internet segítette ugyan az újinfluenza-járvánnyal kapcsolatos információk széleskörű terjedését, ám akadályozta a járvány kezelését azzal, hogy táplálta a betegséggel kapcsolatos találgatásokat és mendemondákat.
Fukoda Keidzsi, a szervezet újinfluenzával foglalkozó megbízottja szerint az internet új dimenziót hozott a járvány ügyének kezelésében. A világháló révén a betegségről szóló információk szélesebb körben váltak elérhetővé, de sok forrás - blogok, közösségi portálok és weblapok - híresztelésekbe, találgatásokba és bírálatokba bocsátkozott a járvánnyal kapcsolatban. "Az oltásellenes üzenetek átütőek voltak, ez sok helyütt nagyban megnehezítette a közegészségügyi hatóságok dolgát" - hangoztatta Fukoda, aki mindazonáltal a WHO kommunikációjában is talált hibát. A szervezetnek szerinte nem sikerült megtalálnia a megfelelő ritmust, és "zűrzavar volt a járvánnyal kapcsolatos szavak és kifejezések használatában".
Brit kutatók viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy a közösségi portálok figyelmeztetőrendszerként működhetnek járványok esetén. A Bécsben zajló ECCMID nemzetközi járványügyi konferencián kedden ismertették a London City University szakembereinek tanulmányát, amelyben azt vizsgálták, hogy a rövid üzenetek közlésére alkalmas Twitteren 2009-ben milyen gyakran fordult elő az "influenza" kifejezés. A több szakterületet felölelő kutatás során hárommillió angol nyelvű bejegyzést néztek át, az üzenetek 2009 májusa és decembere között érkeztek a népszerű közösségi portálra.
A kutatók szerint azt a társadalmi hálózatot, amelyet a Twitter összefog, figyelmeztető- és jelzőrendszerként is lehet használni. Mivel a Twitter valós időben működő médium, az azonnali jelzések mellett azonnali válaszok is születhetnek - mutatott rá Patty Kostkova, a kutatás vezetője. A vizsgált bejegyzésekben a kutatók 12.954 alkalommal bukkantak az "újinfluenzám van" kifejezésre, míg 12.651 alkalommal az "influenzás vagyok" szavak bukkantak elő. A betegséggel összefüggésben gyakran találkoztak továbbá a H1N1, a vakcina, eset és az információ szavakkal is.
Fukoda Keidzsi, a szervezet újinfluenzával foglalkozó megbízottja szerint az internet új dimenziót hozott a járvány ügyének kezelésében. A világháló révén a betegségről szóló információk szélesebb körben váltak elérhetővé, de sok forrás - blogok, közösségi portálok és weblapok - híresztelésekbe, találgatásokba és bírálatokba bocsátkozott a járvánnyal kapcsolatban. "Az oltásellenes üzenetek átütőek voltak, ez sok helyütt nagyban megnehezítette a közegészségügyi hatóságok dolgát" - hangoztatta Fukoda, aki mindazonáltal a WHO kommunikációjában is talált hibát. A szervezetnek szerinte nem sikerült megtalálnia a megfelelő ritmust, és "zűrzavar volt a járvánnyal kapcsolatos szavak és kifejezések használatában".
Brit kutatók viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy a közösségi portálok figyelmeztetőrendszerként működhetnek járványok esetén. A Bécsben zajló ECCMID nemzetközi járványügyi konferencián kedden ismertették a London City University szakembereinek tanulmányát, amelyben azt vizsgálták, hogy a rövid üzenetek közlésére alkalmas Twitteren 2009-ben milyen gyakran fordult elő az "influenza" kifejezés. A több szakterületet felölelő kutatás során hárommillió angol nyelvű bejegyzést néztek át, az üzenetek 2009 májusa és decembere között érkeztek a népszerű közösségi portálra.
A kutatók szerint azt a társadalmi hálózatot, amelyet a Twitter összefog, figyelmeztető- és jelzőrendszerként is lehet használni. Mivel a Twitter valós időben működő médium, az azonnali jelzések mellett azonnali válaszok is születhetnek - mutatott rá Patty Kostkova, a kutatás vezetője. A vizsgált bejegyzésekben a kutatók 12.954 alkalommal bukkantak az "újinfluenzám van" kifejezésre, míg 12.651 alkalommal az "influenzás vagyok" szavak bukkantak elő. A betegséggel összefüggésben gyakran találkoztak továbbá a H1N1, a vakcina, eset és az információ szavakkal is.