Berta Sándor
Túlélni a digitális káoszt
Douglas Merrill pszichológus úgy vélte: a felhasználók akkor döntenek a legjobban, ha szétválasztják egymástól a munkahelyi életüket és a szabadidejüket.
A szakember korábban tagja volt a Google igazgatóságának, majd tavaly márciusig az EMI kiadó digitális részlegét vezette. Tapasztalatait most "A Google-jelenség: Strukturáltan gondolkodni a digitális korszakban" című műben foglalta össze. "Mindannyian azt hisszük, hogy jók vagyunk a multitasking használatában és egyszerre sok dolgot tudunk elintézni. A valóság ezzel szemben az, hogy rosszak vagyunk ebben. Ez egyébként logikus is: ha valami újjal kezdünk foglalkozni, akkor először sok mindent elő kell hívnunk az emlékezetünkből. Amennyiben több folyamatot végzünk egyszerre, akkor mindig új információkra van szükségünk. Mindez azt jelenti, hogy az információkat ide-oda transzportáljuk, ezáltal azonban rosszabban végzünk el egyes dolgokat."
"Vissza kell találnunk oda, hogy mindent egymás után végezzünk el. Sok dolog elvonja a figyelmünket: az elektronikus postafiókunk, a bekapcsolt mobiltelefonunk, az irodánk előtt elrohanó kolléga. Ezek mind elvonják a figyelmünket, ezért ezeket a tényezőket minimalizálni kell. Ha állandóan kevéssé fontos e-maileket olvasunk, akkor célszerű egy idő után kikapcsolni a programot. Amennyiben pedig a kollégáink zavarnak, akkor az íróasztalunkat fordítsuk az ajtónak háttal. Mindig azzal foglalkozzunk, ami a legfontosabb" - hangsúlyozta Douglas Merrill.
A pszichológus hozzátette: az embereknek meg kell tanulniuk a feladataikat rangsorolni. Ő például minden reggel 15 percet foglalkozik napjának beosztásával. A legfontosabb feladatokat veszi előre, a többit hátrébb rangsorolja. A szakember emellett azt tanácsolta, hogy célszerű az egyes információkat minél gyorsabban elfelejteni. Jobb felírni a fontos dolgokat, részleteket, mint megjegyezni.
"2000-ben ünnepelte az amerikai Kongresszusi Könyvtár a 200. születésnapját. Az ott összegyűjtött adatok mennyisége gigantikus. De 2000 óta annyi információ került fel az internetre, amennyi 30 000 kongresszusi könyvtárat töltene meg. Mindez azt jelenti, hogy a régi információtárolási módszereinkkel egyszerűen megfulladunk ebben az információs áradatban. Ezért azt mondom: inkább keressünk, mint tároljunk. Ezenkívül ideje, hogy elfelejtsük, hogy képesek vagyunk összevonni a munka- és a szabadidőnket. Az amerikaiak több mint 60 százaléka dolgozik hétvégén is. Hetente több mint 60 órát dolgozunk és nincs napi fél óránk a gyermekeinkre."
"Rugalmasabbaknak kell lennünk. Miért ne lehetnék napközben a gyerekeimmel és este, mikor a feleségem a barátnőivel elmegy otthonról, nyugodtan dolgozhatnék. Fel kell ismernünk, hogy napközben is lehet magánéletünk, ahelyett, hogy mesterséges határokat jelölünk ki" - közölte a Google igazgatóságának egykori tagja. Merrill leszögezte, hogy a legnagyobb akadályokat a vállalati kultúrák jelentik. Minden más csak megszokás és nevelés kérdése. A gyerekeket például nem szabad túlterhelni a digitális világgal. A felnőttek azonban sajnos rossz példaképek, hiszen még arra sem képesek, hogy amikor a családjukkal vannak, kikapcsolják a Blackberry-készüléküket.
A szakember korábban tagja volt a Google igazgatóságának, majd tavaly márciusig az EMI kiadó digitális részlegét vezette. Tapasztalatait most "A Google-jelenség: Strukturáltan gondolkodni a digitális korszakban" című műben foglalta össze. "Mindannyian azt hisszük, hogy jók vagyunk a multitasking használatában és egyszerre sok dolgot tudunk elintézni. A valóság ezzel szemben az, hogy rosszak vagyunk ebben. Ez egyébként logikus is: ha valami újjal kezdünk foglalkozni, akkor először sok mindent elő kell hívnunk az emlékezetünkből. Amennyiben több folyamatot végzünk egyszerre, akkor mindig új információkra van szükségünk. Mindez azt jelenti, hogy az információkat ide-oda transzportáljuk, ezáltal azonban rosszabban végzünk el egyes dolgokat."
"Vissza kell találnunk oda, hogy mindent egymás után végezzünk el. Sok dolog elvonja a figyelmünket: az elektronikus postafiókunk, a bekapcsolt mobiltelefonunk, az irodánk előtt elrohanó kolléga. Ezek mind elvonják a figyelmünket, ezért ezeket a tényezőket minimalizálni kell. Ha állandóan kevéssé fontos e-maileket olvasunk, akkor célszerű egy idő után kikapcsolni a programot. Amennyiben pedig a kollégáink zavarnak, akkor az íróasztalunkat fordítsuk az ajtónak háttal. Mindig azzal foglalkozzunk, ami a legfontosabb" - hangsúlyozta Douglas Merrill.
A pszichológus hozzátette: az embereknek meg kell tanulniuk a feladataikat rangsorolni. Ő például minden reggel 15 percet foglalkozik napjának beosztásával. A legfontosabb feladatokat veszi előre, a többit hátrébb rangsorolja. A szakember emellett azt tanácsolta, hogy célszerű az egyes információkat minél gyorsabban elfelejteni. Jobb felírni a fontos dolgokat, részleteket, mint megjegyezni.
"2000-ben ünnepelte az amerikai Kongresszusi Könyvtár a 200. születésnapját. Az ott összegyűjtött adatok mennyisége gigantikus. De 2000 óta annyi információ került fel az internetre, amennyi 30 000 kongresszusi könyvtárat töltene meg. Mindez azt jelenti, hogy a régi információtárolási módszereinkkel egyszerűen megfulladunk ebben az információs áradatban. Ezért azt mondom: inkább keressünk, mint tároljunk. Ezenkívül ideje, hogy elfelejtsük, hogy képesek vagyunk összevonni a munka- és a szabadidőnket. Az amerikaiak több mint 60 százaléka dolgozik hétvégén is. Hetente több mint 60 órát dolgozunk és nincs napi fél óránk a gyermekeinkre."
"Rugalmasabbaknak kell lennünk. Miért ne lehetnék napközben a gyerekeimmel és este, mikor a feleségem a barátnőivel elmegy otthonról, nyugodtan dolgozhatnék. Fel kell ismernünk, hogy napközben is lehet magánéletünk, ahelyett, hogy mesterséges határokat jelölünk ki" - közölte a Google igazgatóságának egykori tagja. Merrill leszögezte, hogy a legnagyobb akadályokat a vállalati kultúrák jelentik. Minden más csak megszokás és nevelés kérdése. A gyerekeket például nem szabad túlterhelni a digitális világgal. A felnőttek azonban sajnos rossz példaképek, hiszen még arra sem képesek, hogy amikor a családjukkal vannak, kikapcsolják a Blackberry-készüléküket.