Napi Online
Közösségi módszerekkel vezetett befektetési alap
Multi Structure Investor Aktien Global néven valószínűleg a világ első csináld magad alapját hozta létre Németországban két vagyonkezelő cég, a Top Vermögen AG és a luxemburgi Axxion S.A.
A konstrukció a "kollektív intelligencia" elvét próbálja kihasználni, vagyis azt, hogy a kisbefektetők nagy tömegének tippjei sokszor meglepően jónak bizonyulnak - írja a Fonds Professionell Online. A német DZ Bank tavalyi és a DWP Bank friss elemzései több millió kisbefektetői tranzakciót elemeztek ki, és arra a következtetésre jutottak, hogy ezek előrejelző képessége, prognózisértéke vetekszik a profikéval.
A cikk említ több más tudományos eredményt, mint a Massachusetts Institute of Technology vagy a Google kutatásait, amelyek szintén azt mutatják, hogy a kollektív intelligencia meglepően jó eredményekre vezet az élet különböző területein. Mindenkinek vannak ugyanis információi, konkrét példaként említik, hogy egy taxisofőrnek egészen jó elképzelései lehetnek a konjunktúra állapotáról, sőt még arról is, mely gazdasági ágazatoknak megy éppen jól. A híres "Legyen ön is milliomos" játék közönségválaszai is majdnem mindig helyesnek bizonyulnak.
Technikailag úgy működik az alap, hogy kezelője összeállított egy 200 elemű nemzetközi részvénykosarat vezető papírokból (global brands), amelyek közül a befektetési jegyek tulajdonosai egy védett internetes oldalon választhatnak. Szavazhatnak arra is, mely részvényeket érdemes szerintük a portfólióba felvenni - vétel, semleges, eladás minősítéseket adhatnak, mint a profi elemzők ajánlásai -, és megadhatnak egy további mutatót arra vonatkozóan is, hogy milyen súllyal, pontosabban kockázati szinttel látnák szívesen a papírt. Voksolni mindenesetre csak legalább 80 darab befektetési jegy (mintegy 4000 eurós befektetés) birtokában lehet, így a résztvevők nem a levegőbe beszélnek, lényegében saját tőkéjüket kockáztatják.
A legjobb három tippelőnek évente egy-egy ötszáz eurós díjat osztanak ki, és számos százeurós második díjat is kifizetnek majd, mindezt stílusosan a befolyó alapkezelési díjból. A szervezők év végére kétezer, egy év múlva négyezer befektetőre számítanak, eközben tőzsde- és befektetési klubokkal, web 2.0-alkalmazásokkal, bankokkal is együtt kívánnak működni. Remélik továbbá, hogy a leadott szavazatok fontos piaci indikátort alkotnak majd - mint egy széles körű kisbefektetői hangulatindex - és a részvényelemzők kedvelt eszközévé válnak.
A konstrukció a "kollektív intelligencia" elvét próbálja kihasználni, vagyis azt, hogy a kisbefektetők nagy tömegének tippjei sokszor meglepően jónak bizonyulnak - írja a Fonds Professionell Online. A német DZ Bank tavalyi és a DWP Bank friss elemzései több millió kisbefektetői tranzakciót elemeztek ki, és arra a következtetésre jutottak, hogy ezek előrejelző képessége, prognózisértéke vetekszik a profikéval.
A cikk említ több más tudományos eredményt, mint a Massachusetts Institute of Technology vagy a Google kutatásait, amelyek szintén azt mutatják, hogy a kollektív intelligencia meglepően jó eredményekre vezet az élet különböző területein. Mindenkinek vannak ugyanis információi, konkrét példaként említik, hogy egy taxisofőrnek egészen jó elképzelései lehetnek a konjunktúra állapotáról, sőt még arról is, mely gazdasági ágazatoknak megy éppen jól. A híres "Legyen ön is milliomos" játék közönségválaszai is majdnem mindig helyesnek bizonyulnak.
Technikailag úgy működik az alap, hogy kezelője összeállított egy 200 elemű nemzetközi részvénykosarat vezető papírokból (global brands), amelyek közül a befektetési jegyek tulajdonosai egy védett internetes oldalon választhatnak. Szavazhatnak arra is, mely részvényeket érdemes szerintük a portfólióba felvenni - vétel, semleges, eladás minősítéseket adhatnak, mint a profi elemzők ajánlásai -, és megadhatnak egy további mutatót arra vonatkozóan is, hogy milyen súllyal, pontosabban kockázati szinttel látnák szívesen a papírt. Voksolni mindenesetre csak legalább 80 darab befektetési jegy (mintegy 4000 eurós befektetés) birtokában lehet, így a résztvevők nem a levegőbe beszélnek, lényegében saját tőkéjüket kockáztatják.
A legjobb három tippelőnek évente egy-egy ötszáz eurós díjat osztanak ki, és számos százeurós második díjat is kifizetnek majd, mindezt stílusosan a befolyó alapkezelési díjból. A szervezők év végére kétezer, egy év múlva négyezer befektetőre számítanak, eközben tőzsde- és befektetési klubokkal, web 2.0-alkalmazásokkal, bankokkal is együtt kívánnak működni. Remélik továbbá, hogy a leadott szavazatok fontos piaci indikátort alkotnak majd - mint egy széles körű kisbefektetői hangulatindex - és a részvényelemzők kedvelt eszközévé válnak.